Annons:
Etikettallmänt
Läst 1228 ggr
Sebastian0403
11/14/18, 1:37 PM

Fjärilsciklid?

Vad gör hon? Ser ut som deras parningslek men dom lägger väll på platta saker?

Annons:
PeG
11/14/18, 2:28 PM
#1

Jag håller med om att det snarast ser ut som ett lekbeteende. Ciklider brukar sällan få alla rätt första gångerna de leker utan lär sig vad som fungerar eller inte. Detta inkluderar val av plats. Vanligt är tex också att de äter sin rom/yngel vid första leken men de brukar lära sig och får oftast till det efter ett par försök.

Sebastian0403
11/14/18, 2:31 PM
#2

Ja För direkt efter hon har gjort så, så brukar hon äta något som är på sanden Trodde först det var överbliven mat men det kanske är äggen Är äggen lika gulaktiga?

Sebastian0403
11/14/18, 2:31 PM
#3

Lite* inte lika

Draken
11/15/18, 1:00 PM
#4

Ser ut som lekbeteende. Om du tittar på honan, så har hon också fått en starkare färg på magen, jämfört med tidigare kort. Honorna får det när de blir lekmogna.

Förmodligen kommer de misslyckas med första leken, särskilt som du säger, så är de substratruvare, och lägger äggen på en plan yta (sten, blad, rötter o.l)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
11/15/18, 2:07 PM
#5

Okej, men när kommer dom leka igen och när kommer hon lära sig att lägga äggen på en plan yta?

Sebastian0403
11/15/18, 2:07 PM
#6

Och jag har inrett med massa plana stenar bakom massa växter för att dom ska ha en plats att leka på

Annons:
PeG
11/16/18, 6:32 AM
#7

Nu var det länge sedan jag hade fjärilar men min erfarenhet är att det brukar dröja 2-3 veckor mellan lektillfällena. Ibland tar de en längre paus. Jag tror inte att jag haft ciklider som fått till allting vid första försöket. Vissa har lyckats andra gången, de flesta 3-4 även om de oftast kommer längre för varje försök.

Sebastian0403
11/16/18, 7:10 AM
#8

Okej, tack då är det väll bara vänta Men sen hon har lagt ägg hur ser jag att hanen har befruktat dom? Vill ju lägga in hela stenen i mitt yngelakvarium då :)

Draken
11/16/18, 7:45 AM
#9

Romkorn som blir vita har möglat. Ett befruktat ägg är genomskinligt, kanske gult för vissa arter.

Om du flyttar på hela stenen, så måste du se till att äggen "fläktas" Föräldrarna fläktar äggen och plockar oftast bor mögliga/obefruktade ägg.

Men som skrivet ovan, räkna med att de kommer behöva iaf 2-3 gånger innan de lyckas med en lek =)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
11/16/18, 7:58 AM
#10

Okej, ja för det ligger några gula ägg bredvid en grop, är det något? Och hanen brukar vara där och vakta ibland

Draken
11/16/18, 8:58 AM
#11

Det kan vara romkorn.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
11/16/18, 9:03 AM
#12

Okej, hur lång tid tar det tills dom kläcks? (om dom nu överlever)

PeG
11/16/18, 5:17 PM
#13

Om du flyttar rommen så kanske det kräver färre försök innan du får yngel men det beror lite på vad målet är. Personligen tycker jag att det är roligare att låta rommen vara kvar med föräldrarna och se deras beteende när de vaktar och sköter om rom och yngel. När ynglen sedan börjar sprida sig mer i akvariet så har jag flyttat dem om jag har någon som vill ha dem. Det blir lite färre på det sättet men oftast har jag problem med att hitta någon som vill köpa eller ta emot dem ändå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: