Annons:
Etikettallmänt
Läst 571 ggr
Sebastian0403
2018-11-14 08:55

Tips på saker till 30 liter

Har köp ett 29 liters akvarium som yngelakavrium till mina Platy yngel Nu undrar jag har ni några tips på räkor/ sniglar eller någon fisk som kan va som ”cleen up crew” ?

Annons:
Draken
2018-11-14 10:43
#1

De flesta räkor kan man ha i 29 liter. Snäckor kan du ha Posthorn t.ex, de finns i flera olika färger och kostar, oftast, lite och ingenting. Det finns även de som skänker bort posthorn :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
2018-11-14 16:52
#2

Då jag enbart har ett 30 L så kan jag tipsa om vad jag har: solfjärdersräka, 2 amanoräkor, 2 zebrasnäckor, 1 olivsnäcka & 2 sötvattensmusslor. Jättetrevlig kombo som de förra ägarna till akvariet satte ihop. Håller hur rent som helst! Utöver det ärvde jag även 4 kardinaltetror och 2 Ottosar (vilket egentligen inte är fiskar som lämpar sig för ett så pass litet kar, men de är glada och pigga så de får stanna).

Lizelda
2018-11-15 17:44
#3

#2 Jag är ingen expert på varken räkor eller snäckor men ska inte både amano, solfjäder och musslorna ha större?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

k-line
2018-11-16 13:55
#4

#3 Amanoräkor ok i litet kar (dvs 30L), solfjädersräkan är egentligen i för litet kar och jag borde inte rekommenderat den. Musslorna har jag inte hittat någon minsta storlek för och då de ser ut att må bra (dvs beter sig som de skall enligt beskrivning) så förutsätter jag att det är ok. Musslor kan ju dessutom leva i de mest knepiga miljöer vilt så så länge vattenomsättningen (och mängden näringsämnen i vattnet) är ok så tror jag inte de upplever det som trångt.

Lillyrod
2018-11-16 17:18
#5

Amanoräkor är väldigt snabba simmare. Jag har mina i 152 liter och de far som raketer. I 30 liter kan de inte röra sig speciellt mycket. 

Ett kar på endast 30 liter kanske har 20 liter vatten kvar efter att inredningen räknas bort. Det är inte många djur utöver räkor och mindre snäckor som kan leva och må bra på den lilla ytan och i den lilla vattenmängden.

Enligt min akvarieaffär är 40 liter minsta volym att ha fiskar i enligt lag. Själv har jag inte kollat upp så jag kan inte säga om det verkligen är så men det låter vettigt.

k-line
2018-11-16 23:17
#6

#5 citerar Jordbruksverkets hemsida; "Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet." Vilket innebär att det inte är rekommenderat att ha fiskar i mindre akvarium än 40 L men att fiskarnas allmäntillstånd är viktigast. Vi tog över vårt akvarium från en annan familj och de har i sin tur haft akvariet med dess invånare i ganska exakt tre år. Allmäntillståndet hos invånarna är gott och vi har som plan om barnen fortsätter att intressera sig att utöka med ett större akvarium. Om de istället tappar intresset så kommer invånarna vid behov omplaceras. Men jag svarade inte på #0 inlägg för att få kritik utan för att bistå med tips utifrån mitt lilla kar med en ganska trevlig blandning av små invånare.

Annons:
Sebastian0403
2018-11-16 23:19
#7

Okej tack :) då tar jag väll bara några sniglar då :) Men skulle crystal red shrimps funka?

Draken
2018-11-18 11:10
#8

Mindre räkor typ Körsbär och andra räkor i samma storlek som dem.

Räkor är inte min starka sida, men jag skulle tro att om Crystal Red är av samma storlek som Körsbär, så borde det inte vara något problem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
2018-11-18 12:06
#9

Okej, då satsar jag nog på några crystals men om jag köper två är det stor sannolikhet att dom parar sig?

[Justde_]
2018-11-18 12:20
#10

#9 dom ska minst va 10 om jag minns rätt :)

Sebastian0403
2018-11-18 12:28
#11

Okej

Upp till toppen
Annons: