Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Allmänt

lukktar illa

2018-11-13 15:16 #0 av: smurfan37

jag har startat upp ett begagnat akvarium, Juwel 260 liter. Det ingick några fiskar och växter. Vi köpte ny sand på Jula som vi sköljde av innan vi la det i akvariet. Nu till min fråga... det har dött tre malar på bara några dagar, ancistrus. Och det luktar illa ur akvariet. Vissa tycker att det luktar i hela rummet, men inget jag känner....Vad kan det vara som gör att det luktar illa, och vad dör malarna av? Kan de vara så att de får sand i magarna som gör att de dör?

Anmäl
2018-11-13 15:49 #1 av: Sebastian0403

Nitrit/ amoniak tror jag

Anmäl
2018-11-13 15:49 #2 av: Sebastian0403

Stav

Anmäl
2018-11-13 15:57 #3 av: Rovfisk

Kolla nitritvärdet. Nitrit brukar lukta gammalt sumpvatten. Använd dropptester, inte stickor.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2018-11-13 21:13 #4 av: PeG

Och gör vattenbyten. Du kan börja med dessa även om du inte har saker hemma för att mäta nitrit.

Anmäl
2018-11-25 06:44 #5 av: smurfan37

Tack för svaren :)
Nitriten är bra, och inga fler malar har dött 🤗 Det har även slutat att lukta .

Anmäl
2018-11-25 11:29 #6 av: Rovfisk

Vad skönt. hoppas det håller sig där nu :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl