Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1009 ggr
EmiliaBlomqvist
2018-11-13 14:45

Slamsugning

Hur gör man det? (Dum fråga kanske) har haft akvarie i ca 7 år. (56l i 2 år, 190 liter i 5 år, (2 tetror lever än sen starten, haft många som levt i flera år) Men nu till min fråga, på zoobutiken frågade dem hur ofta jag slamsög botten? Öh? Fick med ett rör med slang när jag köpte akvariet, men begriper mig inte på’t? Hur gör man?, grumlar ju lite när man rör i botten, har annars inga problem.

Annons:
Lizelda
2018-11-13 14:54
#1

Jag slamsuger aldrig botten. Möjligen hos mina axisar ibland om de har någon envis bajsplutt men knappt ens där. Har du sand eller grus? Är det mycket bajs och annat skruffs på botten?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
2018-11-13 16:02
#2

Håller med ovanstående, det är ytterst sällan jag slamsuger boten i karen, i diskuskaret kan jag behöva göra det nån gång ibland, men där har jag också Gibbiceps som är en riktig bajsmaskin. Men sandsnäckorna fixar faktiskt det mesta i sanden, även i det karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EmiliaBlomqvist
2018-11-13 17:00
#3

Grus (småsten) men visst grumlar det när man rör i det, har inga bajsare😊 vad jag vet, 4 algätare, 2 siamensis, 3 ? Randiga små pirayor (Hjärnsläpp) 6 neontetror, 2 fantomtetror

raichu
2018-11-13 19:01
#4

Algätare och randiga små pirayor säger inget alls egentligen. 😉

Skicka bild på de så kan vi hjälpa dig att lista ut vad du har. 👍

Skulle jag få lägga en kvalificerad gissning så skulle jag säga att de du refererar till som algätare är Ancistrus baserat på sannolikhets teorin. 🙂

Draken
2018-11-13 20:26
#5

#3 Algätare, om det är Ancistrus, är också duktiga på att grisa ner 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-11-13 21:21
#6

Om du behöver slamsugare vilket som sagt bör vara ovanligt så ta en slang alternativt ett rör kopplat till en slang. Ibland har röret/slangen en sil i änden för att förhindra att tex fisk åker ut med vattnet. Fyll hela sugen med vatten och använd som hävert dvs låt ytterdelen av slangen vara lägre än den del som suger i akvariet och sedan kommer tyngdkraften göra så att vattnet rinner. För delen som är i akvariet över botten så att eventuellt skräp sugs ut. Om det inte sitter en sil på så ha koll så att inga fiskar sugs med. Enklast är om yttre delen av slangen går till direkt till tex ett avlopp eller som hos mig ut genom ett fönster. Då behöver man inte starta om häverten varje gång som hinken blir full.

Annons:
EmiliaBlomqvist
2018-11-13 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vet ju vad de heter..

raichu
2018-11-13 22:05
#8

Tigerbarb, misstänkte att det borde varit de eller fembandsbarb.

EmiliaBlomqvist
2018-11-13 22:50
#9

#6 tack för svar! Det var vad Arken Zoo sa till mig. De slamög varje vecka!? Ett nät i munstycket låter ju vettigt! Ska prova igen. #8 Tigerbarb! 🙄

Draken
2018-11-14 07:43
#10

#9 Djuraffärena har väldigt mycket fisk på mindre utrymme, så de behöver suga botten, men i ett etablerat akvarium så behövs det inte i lika stor utsträckning.

Angående Tigerbarben, tänk på vad du har med dem, de kan bita fenorna på de andra fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EmiliaBlomqvist
2018-11-28 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har jag vi googlat och man ska alltså ”pumpa” med röret upp och ner för att få sug i det! Och det sitter redan filter i det så gruset inte åker ut.. blev lite fräschare i karet..

Upp till toppen
Annons: