Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 657 ggr
Aquarious
2018-11-12 18:56

Svamp o andra sjukdomar

Hej Har hört att Guppy, Platy o andra levandefödare ska ha lättare att få svamp o andra sjukdomar. Vad säger ni och hjälper det med salt i vattnet där jag tycker att meningarna går isär.

Annons:
Sebastian0403
2018-11-12 21:11
#1

Har själv platys och har haft guppys och har aldrig haft något problem med svamp eller sjukdomar

Draken
2018-11-13 07:51
#2

Svamp har kag inte sett eller hört att det skall vara ett större problem hos levandefödare än hos andra, däremot torpedsjuka/fenklibb är ett större problem hos levandefödarna .

Svamp har jag däremot haft hos stora ciklider, då de har slagits och bitit varandra. Såren som kan uppstå, blir det lätt svamp i,men vid dessa tillfällen har jag plockat ut "bråkstakarna", en av dem eller båda (beroende på omfattningen av skador hos båda), då har de fått gått i karantän några dagar, med pump, salt och ESHA2000 i vattnet. Måste jag plocka båda, så går de i varsitt akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-11-13 08:36
#3

Jag har aldrig haft problem med guppys eller Platy. Däremot hade jag för länge sedan Svärdbärare och då hade jag problem med munsvamp som egentligen är en bakterieinfektion (se länk nedan). Denna kan behandlas genom tillsatts av lite grovsalt till akvarievattnet. https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=242

Aquarious
2018-11-13 14:32
#4

Tack!

Upp till toppen
Annons: