Annons:
Etikettalger
Läst 772 ggr
Linneaee
2018-11-11 21:59

Alger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bästa algmedlet? Och vad är dem svarta prickarna för något?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sebastian0403
2018-11-12 07:28
#3

Det där är bara ”vanliga” alger Dom svarta prickarna vet jag inte Men algerna så är det bara ta upp roten och ta bort dom och kanske dra ner på ljustiden

Draken
2018-11-12 08:08
#4

Grönalger är det du har på roten. Inget som är skadligt varken för fisk eller andra invånare i karet.  Beror på hur mycket man stör sig på dem, om de skall vara kvar eller tas bort :)

De svarta prickarna är jag mer osäkert, kan vara algsporer och det kan vara något annat, vet faktiskt inte.

Vad gäller algmedel, så har jag ingen aning vilket/vilka som är bäst eller sämst. Har aldrig använt algmedel i karen, har jag fått för mycket alger, så har jag använt "naturlig algbekämpning" alltså jag har haft fiskar, snäckor eller räkor som har tagit hand om algerna åt mig ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-11-12 11:13
#5

Om algerna stör dig, jag tycker att det kan vara snyggt med lite grönt på en rot, så minska antalet ljustimmar eller tillför fler snabbväxande växter som tar bort näringsämnen ur vattnet.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Xseros
2018-11-12 11:22
#7

Hjälper snabbväxande växter mer än långsamma? Har nästan bara cryptocoryne som är riktigt seg…


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Linneaee
2018-11-12 11:34
#8

Tack för alla svar. Algerna stör mig inte direkt, men I FALL om de går över styr så vill jag ha ett medel som kan ta hand om dem då jag har ett litet akvarium. Har också för tillfället en otocinclus som äter på dem, men funderar på skaffa några fler (vet att man egentligen ska ha fler, men började med en) Kanske även får skaffa nån fler växt som växer fort. Har 5 ST av samma sort som växer extremt sakta just nu

Draken
2018-11-12 12:03
#9

#7 Snabbväxande är bättre mot algbildning, eftersom de växer snabbt, så kräver de mycket mer näring, och då blir det lite och ingenting kvar till algerna så de kan växa :)

#8 Köp några Ottocinklus till, så ska du se att algblomningen inte blir något problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: