Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 594 ggr
Frida B
11/11/18, 5:47 PM

Galaxyrasbora+ vaddå?

Just nu har jag endast plats för mitt lilla stim med galaxys, men planen är ett 100-200l akvarium någon gång till våren. Vill helst endast ha galaxys, en till art och några amanos, men vet inte vilken den större fiskarten skall bli? Har kikat runt på lite olika dvärgciklider som apistogrammorna, då jag haft många av dom tidigare men inte riktigt fastnat för någon av dom. Överväger borellii men vet inte… Gärna någon från samma område som galaxys, då jag kommer ha ett större stim av dom. Och ett biotopakvarium är ju inte helt fel… Så vad säger ni? Vill ni hjälpa mig att brainstorma? :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Lojs
11/11/18, 5:51 PM
#1

Känns som att risken är stor att de blir uppätna om du köper något större, om du inte hittar någon riktigt slö fisk? Jag tänker typ någon form av pansarmalar plus Ancistrus, men det är kanske tråkigt att ha arter som lever bara i bottenskiktet?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frida B
11/11/18, 5:57 PM
#2

#1 Mja, det finns ju alltid risken med dessa småfiskar.. Men om man har ett välplanterat akvarium med gömställen, och en relativt fredlig, inte allt för stor fisk (alltså typ kakadua ciklid strl) så borde det gå bra tänker jag? Sen finns ju alltid risken, men den får jag ju ta då och funkar det inte får jag bara tänka om. Har många i min umgängeskrets som kan ta fisken om den är för på.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lojs
11/11/18, 6:00 PM
#3

Någon som är mer kunnig på ciklider får nog svara. Min erfarenhet är att typ alla de fiskar jag haft käkat upp allt som går in i munnen. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frida B
11/11/18, 6:06 PM
#4

Funderar även på någon slags Gurami? Kommer ju från samma område, och känns inte som att dom käkar upp en fullvuxen galaxy… Eller? Dom verkar ganska elaka, dock mot sin egna art?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

KoiKung
11/11/18, 6:18 PM
#5

MetallPansarMalar är inte bara vid botten utan simma på rutan ibland😊

Xseros
11/11/18, 6:40 PM
#6

För oss fungerade hantelciklid och neontetror men det var nog ett undantagsfall…

kan Guramis (vet att deet inte är en ciklid) fungera eller tänker jag för kort?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
Frida B
11/11/18, 7:02 PM
#7

#5 inte riktigt fastnat för corydoras :) #6 ja funderar på gurami…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

raichu
11/11/18, 7:08 PM
#8

A Borelli borde inte vara några problem, de kan ändå äta galaxy och de ska ju heller inte vara så att de slår ihjäl de heller.

Draken
11/12/18, 7:59 AM
#9

De flesta Apistogramma skulle funka meed dina Galaxys. du är ju också medveten om att cikliderna kan plocka galaxyn, och du har en plan B om det inte skulle funka.

Men de flesta Dvärgciklider kommer ju från Sydamerika, och det blir ju fel om du skall ha biotop. Då skulle jag nog hellre satsa på Gurami, det finns ju jättefina att välja på i den familjen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Frida B
11/12/18, 9:46 AM
#10

#9 ja med apistogramma blir det ingen biotop, vilket ändå känns lite tråkigt… Gillsr egentligen inte guramis nämligen, tycker bara dom blir sjuka haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Draken
11/12/18, 11:56 AM
#11

Vattenmiljön är ungefär den samma på dvärgciklider och Galaxyrasbora, så om du inte absolut måste ha en "ren" biotop, så passar apistogramma bra med Galaxyrasbora :)

Gurami är inte heller min favorit, tycker de är vackra och har haft dem i perioder genom alla år. Men de har samma psyke som övriga labyrintfiskar, alltså lite elaka/aggressiva, iaf de jag har haft ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Frida B
11/12/18, 10:23 PM
#12

#11 ja, håller med om guramis. Blir nog säkert ngn slags apistogramma tillslut 😂

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

raichu
11/12/18, 10:38 PM
#13

Ändå inte äta galaxy ska det stå, inte som det gör i min kommentar just nu. 😊 👍

Annons:
Xseros
11/12/18, 10:48 PM
#14

Jag tänker på siameser jag… de jag haft har ändå varit ganska aktiva i mellan till övre skicket och de kan ju bli hyfsat stora. Har aldrig sett någon ens äta ett as av en fisk.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Frida B
11/13/18, 10:25 PM
#15

#14 siameser blir dock stora och är stimfiskar så behäver mkt större än det jag kan erbjuda :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: