Annons:
Etikettallmänt
Läst 794 ggr
Catlady91
11/11/18, 3:34 PM

Hjälp! Är min fisk sjuk?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp! Upptäckte precis dessa fläckar på min ancistrius(stavning?) Bör jag bli orolig? 😱 Han gömmer sig ofta, la ner en bit gurka igår som han inte bryr sig om, har hört att dessa älskar gurka. Vet inte om han har likadana någon annanstans på kroppen. Är verkligen orolig!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Xseros
11/11/18, 3:58 PM
#1

Vissa Ancistrus har ju det genom ett avlat mönster, alltså från födseln. Vet du hur länge det funnits där?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Catlady91
11/11/18, 4:06 PM
#2

Jag såg det idag, det är inget jag tänkt på tidigare.. Såg på en bild från tidigare i veckan att fläckarna fanns, men de har blivit tydligare nu

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lojs
11/11/18, 5:49 PM
#3

Bilden är lite suddig så det är svårt att se. Det kan vara mönstret, precis som #1 skriver, men det skulle även kunna vara sår, verkar det luddigt eller knottrigt eller på annat sätt annorlunda än resten av kroppen?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Catlady91
11/11/18, 5:51 PM
#4

#3 det ser lite luddigt ut, nästan som päls

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lojs
11/11/18, 5:56 PM
#5

#4 Då gissar jag på att det är sår som det har blivit svamp i (det blir ofta svamp i sår på fiskar). Jag hade hört med akvarieaffären om de har något medel mot svamp som inte skadar någon av dina invånare. Jag tänker att det är bra om svampen försvinner så att det får läka i fred. 
I övrigt hade jag kört tätare vattenbyten än vanligt för att hålla vattnet rent så såret läker lättare, plus mindre med mat än vanligt, även det för vattenkvalitén. 
Om det nu är sår, fundera på vad fisken kan ha skadat sig på, finns det någon grotta den kan ha fastnat i, någon vass sten eller liknande, ta bort allt som kan vara "boven".

Jag kan absolut ha fel, detta är en gissning på vad jag tycker verkar sannolikt. Andra som varit med om samma kanske vet mer. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

PeG
11/11/18, 6:50 PM
#6

Ludd brukar som sagt vara svamp. Svampangrepp brukar bara uppstå på fiskar som är skadade eller försvagade av någon anledning. Svampangrepp bör behandlas.

Annons:
Draken
11/12/18, 7:53 AM
#7

Det bakre märket är ett sår, och är det dessutom luddigt, så har det gått svamp i det. Behandlaa mot svampen, gör tätare vattenbyten, det är viktigt med täta vattenbyten, så vattnet är rent och det får läka ifred.

Frågan är om han har gjort illa sig på något, eller om det är någon som har bitit den.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
11/12/18, 1:25 PM
#8

#7 är det farligt för de andra fiskarna? Kan de drabbas av svamp? Tror snarare att han skadat sig själv, han håller sig alltid på sin kant. De andra fiskarna bryr sig inte om honom. Min kamphane blir till och med skrämd av honom ibland. Det ser ut som att han fastnat med stjärtfenan nånstans, för det saknas lite av den i mitten. Trodde först det var min kamphane, men han bryr sig inte om honom. Han blir som sagt snarare rädd när han dyker upp, för han kommer alltid från ingenstans.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
11/12/18, 1:43 PM
#9

Svamp angriper normalt sett bara fiskar som antingen har en skada eller som har någon form av nedsättning av sitt immunförsvar eller är försvagade på annat sätt. Därmed smittar det oftast inte. Det bör dock behandlas och eftersom de flesta av oss inte har ett extra karantänsakvarium så kommer samtliga fiskar att få behandlingen.

Catlady91
11/12/18, 6:25 PM
#10

Problemet är att jag håller på att behandla mitt akvarium mot blågröna alger med ett medel, så kan inte byta vatten så ofta pga drt..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
11/12/18, 6:46 PM
#11

Det kan vara så att fisken mår dåligt av medlet mot cyano som du har använt. Det är många fiskar och andra vattendjur som inte tål det. 

Om man har i medel i karet mot något vad det än är och invånarna börjar se dåliga ut så gör ett stort vattenbyte med en gång så att det mesta av medlet försvinner. Det är det första man ska misstänka om man häller i något som inte varit där förut.

Mina corydoras och snäckor tålde inte medel mot cyano, vilket ibland kallas för blågröna alger. Det är inte alger egentligen.

Catlady91
11/12/18, 6:51 PM
#12

Hur ska jag göra för att bli av med cyano då? Det ser hemskt ut :( är beredd att ge upp allt vad akvarium heter..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
11/12/18, 8:06 PM
#13

Mörkläggning brukar lösa problemet. Häng för filtar, tejpa på svarta sopsäckar eller liknande så att akvariet blir helt mörkt 3-4 dagar. Alternativt en UV lampa.

Annons:
Catlady91
11/12/18, 8:13 PM
#14

#13 var får man tar i en uvlampa, och vad kostar dom? Hur gör man vid mörkläggning? Måste man göra ett vattenbyte först, eller mörklägger man bara och sedan gör vattenbyte?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sebastian0403
11/12/18, 9:14 PM
#15

Jag har själv en uv killing machine som jag köpte på cyberzoo för 600 isch Och den funkar perfekt och vattnet blev klart på några dagar

PeG
11/13/18, 6:27 AM
#16

Bara mörklägg. Gör vattenbyte efter.

Lillyrod
11/13/18, 7:27 PM
#17

Uv-lampor tar endast svävalger. Alltså alger som finns i vattnet. Algerna måste in i och förbi lampan för att celldelningen i algerna ska upphöra och därmed försvinna.  

Jag har sett på flera ställen där folk rekommenderar UV-ljus till alger som sitter på växter och rötter och det är fel. Algerna måste passera lampan som sitter inuti pumpen eller vad man nu väljer att köpa. Om lampan skulle sitta utanpå skulle vi ju också dö om vi blir exponerade för den. Ljuset förstör celldelningen i allting levande och då dör också allting levande som blir exponerat för ljuset.

Det går inte att köra in stenar och rötter eller växter i något som innehåller UV-ljus.

Till svävalger eller infusorier funkar det däremot utmärkt. 

För att bli av med alger eller cyano gäller det att förstå varför det uppkommer och stoppa det den vägen. 

Man kan börja att kolla här:

www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

Catlady91
11/13/18, 8:10 PM
#18

#17 tack för länken, ska se om jag kan fixa dom grejerna snarast 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: