Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 1518 ggr
KoiKung
2018-11-10 23:10

Hur snabbt växer koikarpar på hösten och vintern?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett 60 l akvarium och har 3 koikarpar och 3 metallpansarmalar i det. Mina koi är 4-9cm nu och till våren ska jag och min pappa bygga damm. Och jag vill veta innan dess. Hur stora blir dom på 5 månader?

Annons:
PeG
2018-11-10 23:35
#1

Svårt att säga eftersom att vara inlett alldeles för litet akvarium kommer att stressa dem vilket ger lägre tillväxt. Vid 20 grader hade se med bra utfodring och gott om plats dvs kanske 250 liter per fisk växt 5-10 cm på den tiden. Om de överlever så skulle min gissning vara att de kommer ha en ytterst begränsad tillväxt. Mitt råd är att lämna tillbaks dem till butiken där ni köpte dem. Bygg och starta upp dammen och köp sedan fiskarna igen.

PeG
2018-11-10 23:48
#2

Utomhus växer de långsammare när vattnet är kallare men det händer inte i ett akvarium inomhus.

Draken
2018-11-11 11:50
#3

nu har du fått samma svar från olika personer i alla trådar du har startat. Om du förväntar dig att få andra svar om du skriver fler trådar, så blir du besviken. Jag har sagt det förr, och jag säger det igen :

Koikarparna skall absolut inte bo i ett 60 liters akvarium, och pansarmalarna skall absolut inte ha grus som bottensubstrat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

KoiKung
2018-11-11 17:02
#4

Ja jag är liksom lite ny med akvarium nu och jag har fått 2 koi och köpt en. Jag får hälle inte plats med större akvarium på mitt rum

Denna kommentar har tagits bort.
Belzebubble
2018-11-11 17:21
#6

Att man är ny ursäktar inte att man gör fel, man kan lära sig nytt och ta åt sig. Du har för litet akvarium eller för stora fiskar, något av detta får åtgärdas. :)

Annons:
KoiKung
2018-11-11 18:14
#7

Ja men jag byter botten till våren då när koi fiskarna flyttar till en damm jag ska bygga

PeG
2018-11-11 18:18
#8

Om alla lever till våren så skulle jag bli lätt förvånad. Mitt råd kvarstår. Lämna tillbaks koi fiskarna till butiken som sålde dem till er och byt bottenmaterial. När dammen sedan är byggd och uppstartad så köper ni era koi fiskar. Då finns också chansen att pansarmalarna trivs och växer vilket gör att du kan få lek på dem så småningom.

KoiKung
2018-11-11 18:22
#9

Ja men jag vill inte lämna tillbakas 3 st när jag har fått 2 av dom och jag vill ha kvar dom så blir ett stort fall man få lösa sen😉

raichu
2018-11-11 19:19
#10

#9 Vad menar du med fått de?

De har ju inhandlats någonstans och troligen i en djuraffär.

Vidare så är akvariet bottenmässigt som övriga säger inte anpassat för dina pansarmalar plus att de är stimfiskar och blir såpass stora samt är aktiva så du behöver ett större till dessa med.

Nu är det ju såhär att vad du vill och fiskarnas behov krockar och då har du som djurägare ett ansvar att ta det beslut som blir bäst för de djur du ansvarar för.

Därmed har du 2 alternativ, antingen lämnar du in fisken till en djuraffär, säljer/skänker de till någon som har möjlighet att ta hand om de eller så skaffar du ett större akvarium.

Om du inte kan skaffa ett större för att det inte får plats i ditt rum och du inte får nyttja tex vardagsrummet eller liknande så lämna tillbaka fiskarna.

KoiKung
2018-11-11 20:11
#11

Mitt skriv bord är 1,05 m på bredden och jag är den ända som bryr sig om dom så jag få ta och byta ut sten + akvarium. Efter jag har haft en

KoiKung
2018-11-11 20:11
#12

Annan fisk som jag inte vet vad den heter

raichu
2018-11-11 20:25
#13

#11 Vilket fortfarande är för litet för dina koi.

Jag förstår att det är jobbigt att behöva göra sig av med fisk man gärna vill behålla, jag har sysslat med den här hobbyn i 20 år och det finns ett stort antal arter som jag vill skaffa eller har skaffat men behöver göra mig av med av olika anledningar och då ser jag till djurets bästa.

Just nu har jag 4 malar av en art som heter Heteropneustes (är släktnamnet) gruppen av malar som denna kallas flodmalar, dessa är jag påväg att göra mig av med. Inte för att jag ogillar de utan för att de fungerar dåligt med mina övriga fiskar och då kommer jag till en punkt där jag måste välja mellan dessa eller min afrikanska knivfisk och då ryker dessa då den afrikanska knivfisken är min absoluta favoritfisk.

Jag älskar dessa malar då jag tycker de är helfräna, men jag kan inte ha kvar de då jag inte har något akvarium som de kan bo i helt enkelt.

Annons:
Draken
2018-11-12 07:33
#14

#9 Du kan ju försöka att sälja/skänka bort dem, det är det bästa för fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: