Annons:
Etikettmalar
Läst 1067 ggr
KoiKung
11/10/18, 11:03 PM

När får pansarmalar ägg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har köpt 3 stycke metallpansarmalar för 4 dagar sen och dom är 3 cm stora och när få dom ägg i 60 l akvarium. Har 1 hane och 2 honor

Annons:
PeG
11/10/18, 11:26 PM
#1

Några olika saker. Jag importerar också från den andra tråden där du nämnde dina koi fiskar. Metallpansarmalar är stimfiskar och bör vara minst 5-6 stycken för att trivas bra vilket ökar chansen till lek. De behöver sand som inte har skarpa kanter som bottenmaterial. Min rekommendation är Julas blästersand. Utöver detta så är akvariet överbefolkat med just nu 3 och eventuellt snart fler koi fiskar. Överbefolkat akvarium ger dåliga vattenvärden och stressade fiskar vilket inte är en bra grund för lek. När du fått ordning på akvariet och fiskarna blivit könsmogna så kan man ibland stimulera lek genom att göra ett vattenbyte med lite kallare vatten samt mata med något som de gillar.

Lizelda
11/11/18, 12:46 AM
#2

#1 har gett bra svar men som jag skrev i förra tråden så är karet på tok för litet. Jag föredrar Biltemas sand då det liknar tropisk sandstrand mer medan Julas har lite samma stuk som vår svenska strandsand. Det du behöver vara noga med är att sanden är lämplig för akvarium, Biltema har i alla fall ett par olika sorter där endast en är lämplig för akvarium.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
11/11/18, 11:46 AM
#3

#0 du kommer inte få några 'ägg alls, för som jag skrev i din andra tråd, så kommer de inte överleva.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

KoiKung
11/11/18, 4:58 PM
#4

Synd jag skulle vilja ha ägg och vilja ha större akvarium men min pappa sa att jag inte skulle få plats med större akvarium i rummet

PeG
11/11/18, 5:29 PM
#5

Flytta på koi fiskarna, byt bottenmaterial till sand och ha 5-6 pansarmalar så kan det gå.

KoiKung
11/11/18, 6:12 PM
#6

Var ska jag ha dom då jag har ett mindre akvarium till och ingen damm förens till våren

Annons:
PeG
11/11/18, 6:35 PM
#7

Du kan ha dem vart du vill. Rekommendationen är 250 liter per koi. Jag lägger ner mina svar nu då det inte finns något intresse av att lyssna på råden som flertalet personer har gett.

KoiKung
11/11/18, 7:18 PM
#8

Men tror du att man kan lämna till baks stenen och ta sand istället då?

KoiKung
11/11/18, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Så du menar att jag redan ska börja bygga damm och ha kvar metallpansarmalarna och köpa 3 Eller 4 till? Jag tackar jätte mycket för tipsen alla jag ska ta dessa tips med min pappa och kollar om jag kan byta ut stenen å byta till större akvarium men Tack för tipsen😉😁

Lizelda
11/11/18, 11:37 PM
#10

#8 Av smittorisk så tror jag inte det går, tyvärr.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

PeG
11/12/18, 11:06 AM
#11

Sand från Jula eller liknande är nästan gratis så även om du behöver slänga gruset så bör du byta bottenmaterial.

Upp till toppen
Annons: