Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1043 ggr
Xseros
2018-11-10 13:35

Byte av bottenmaterial

Hej! Jag har länge varit sugen på pansarmalar men eftersom att jag har relativt grovt grus i mitt akvarium så fungerar ju inte detta speciellt bra. Jag funderar därför på att byta till Julas blästersand som jag hört är mycket bra. Jag undrar, hur byter man bottenmaterialet?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
Maleficum
2018-11-10 14:06
#1

När jag bytt bottenmaterial har jag helt enkelt tagit ut allt (fiskar, inredning, gammalt bottenmaterial) stoppat i det nya bottenmaterialet och stoppat tillbaka allt igen (under tiden jag fixat har jag då haft fiskarna i en balja och låtit filtret/pumpen gått i det under tiden).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Xseros
2018-11-10 15:01
#2

Har ett 70 l akvarium liggandes. Skulle det kunna fungera? har 4st (hade fem, såg en död samtidigt som jag skrev detta 😕) kejsartetror, en Ancistrus (ca. 6 cm) och en regnbågslabeo. dags att fylla på snart men detta skulle vara skönt att få gjort först. Räcker 70 liter för dem temporärt?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Maleficum
2018-11-10 15:05
#3

#2 Det funkar bra :) För mig har det inte tagit mer än under dagen att fixa (200l akvarium) och hade då fiskarna i en plastbalja på kanske 20 liter (hade inge extra akvarium eller så då).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2018-11-11 11:38
#4

är det bara under tiden du "bygger om" karet, så klarar de sig även i en Ikeabalja på 25-30 liter med pump.

När jag bytte (detta är några år sedan) till sand i mitt 720 liters som jag hade då, så var fiskarna (ganska stora ciklider) i olika 30 liters behållare i några timmar, med pumpar eller syrestenar, det gick alldeles utmärkt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Xseros
2018-11-11 15:53
#5

En vän till mig säger att det är mycket att hålla rent med sand jämfört med grus för att "det blir mindre luft i bottenmaterialet". är det sant? (jag har inte så mycket förtroende när det gäller akvariestik från honom)


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Lillyrod
2018-11-11 17:14
#6

Det är lättare att hålla rent med sand. De flesta växter trivs bättre också. För att luckra upp i sanden har man sandsnäckor som sköter det jobbet åt en. 

Jag slamsuger i stort sett aldrig i mina kar. Jag har i och för sig corydoras som sköter ovansidan på sanden men jag behövde knappt göra det innan heller. 🙂

Annons:
PeG
2018-11-11 17:30
#7

Och om du behöver slamsugare så går det utmärkt med sand. Du förlorar lite sand men den är billig.

Xseros
2018-11-11 18:32
#8

jag har ju labeon och som jag sade så tänkte jag i så fall skaffa corydoras så rengöringen är tydligen inga stora problem då.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
2018-11-12 07:27
#9

Jag har sand i alla mina kar, och det är väldigt sällan jag behöver slamsuga botten, och då har jag dessutom Gibbiceps som är riktigt bajsmaskiner. Corydorasen och sandsnäckorna håller ordning i sanden åt mig =)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Xseros
2018-11-12 07:28
#10

skulle labeon fungera med pansarmalar? har hört att de kan vara hyfsat aggresiva


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
2018-11-12 08:17
#11

Blir osäker nu, Labeo är väl en Malawi, eller möjligen en Tanganyika ?

De skall gå i artakvarium, så med den funkar inte Corydoras alls.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Xseros
2018-11-12 08:59
#12

Intressant… regnbågshaj är ett annat namn. Epalzeorhynchos frenatus är det latinska namnet. På zoopet märker jag nu att mitt akvarium är i underkant. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=273


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
2018-11-12 11:51
#13

Ah ok :)Då är det inte en Malawi, blev osäker då jag har för mig att det finns en malawi/tanganyika som heter/kallas Labeo 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Xseros
2018-11-13 06:51
#14

Vänta lite…ska man suga ur allt vatten också?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Sebastian0403
2018-11-13 07:34
#15

Ja

PeG
2018-11-13 08:27
#16

Vattnet kommer att bli smutsigt när du börjar röra runt i botten. Byt vatten och bottenmaterial men låt bli att rengöra filter så att du sparar på de nyttiga bakterierna.

Upp till toppen
Annons: