Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1580 ggr
Catlady91
11/8/18, 10:04 AM

Sand + ljustimmar

Hej! Jag har två frågor. 1. Jag har funderat på att byta till blästersand. Har grus i akvariumet nu. Någon som har erfarenhet av blästersand? Jag vet inget om det, har fått tips av en kollega att ha det, medan djuraffären avråder mig. 2. Hur många timmar ska man ha ljuset tänt i akvariumet? Jag har läst både 6-8 timmar, och 10-12 timmar. Vilket stämmer?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
11/8/18, 10:17 AM
#1

Jag och många andra använder Julas sand i våra akvarier och många av oss har gjort det länge utan problem. Det finns dock olika sorters blästersand och vissa av dem innehåller tex metallfragment och ska inte användas. När det gäller ljustimmar så räcker 6-8 timmar döende flesta växter om kvaliteten på ljuset är bra. Mer ljus än så riskerar att ge mer alger. Den andra delen av detta är att ett ljust akvarium är trevligare att titta på än ett släckt så om du inte har algproblem så kan du öka mängden ljus. Mitt stora akvarium går på timer och tänds 15.00 och släcks vid 22. Dock inga växter i det akvariet

Catlady91
11/8/18, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Mitt akvarium är tänt 13-21. Men det ör lite tråkigt när man tittar på ett mörkt akvarium. Jag har blågröna alger som jag försöker bli av med nu, har köpt något speciellt medel på djuraffären. Jag har dels lampan som sitter i locket(lysrör) o h även en ljuslist som jag har ställa in med dimmer. Kan jag ha den tänd, och lampan i locket tänds senare? Eller gynnar jag algerna då? Jag har ungefär 4 växter. Det är blästersanden på jula som jag tänkt köpa isåfall. Kan jag byta sanden i det akvarium jag har nu? Och hur gör jag då? Är det krångligt?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
11/8/18, 11:46 AM
#3

#0 Julas blästersand är inga problem alls, har det i alla mina kar. Även biltema har sand, men då måste du se till att det är sanden som man kan ha i akvarium, det står på säcken, att sanden kan användas till akvarium.

Att djuraffären inte vill rekommendera blästersand är inte så konstigt, blästersanden är betydligt billigare än akvariesanden, så det blir ingen vins för butiken om de inta kan sälja sanden de har.

Eller också vet dom helt enkelt inte att det finns blästersand som kan användas i akvarium utan problem.

#2 Ser ut som du har cyano på gruset. Det kan v ara jättesvårt att få bukt med. men om du nu har tänkt att eventuellt byta till sand, så passa på att göra det nu, kasta bort allt grus du har i karet, och koka/skrubba inredningen.

Vad jag kan se, så hart du bara en Kampfisk i karet, och är det bara den, så kan den klara sig i nån form av behållare, tills du har fixat karet :)

Lycka till =)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
11/8/18, 2:49 PM
#4

#3 nej, jag har mer fiskar :) jag har tre kardinaltetra(för få, jag vet), Kampfisk hona och hane, 2 otocinclius, 1 mal(glömt namn), 5 sorgmantelteta och tre khuliålar.. Det är kanske för mycket fiskar i mitt lilla 60l, men jag har tänkt köpa större så snart jag har råd! Hur är det med alger om man har blästersand? Har hört att man inte får några alger då. Måste man göra något med sanden innan man lägger det i karet? Hur mycket av vatten ska jag spara av det som är i nu?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sebastian0403
11/8/18, 2:58 PM
#5

Innan du lägger i sanden ska du hälla i det du ska ha i små portioner i hen hink och spola med varmt vatten tills vattnet är helt klart Och mitt akvarium är på 12 timmar Halv 8 till halv 8 Men jag har också ett uv filter på Green killing machine 9w

PeG
11/8/18, 3:12 PM
#6

Jag körde i sanden direkt utan att skölja den. Att skölja sand för ett stort akvarium är nästan hopplöst. Det blir dimmigt ett tag men försvinner efter något dygn. Hur många växter du har spelar inte så stor roll utan det är vilka växter och vad de kräver för ljus som är vikigt. Jag vet inga växter som kräver belysning mer än 10 timmar men växter är inte min starkaste sida eftersom jag mestadels haft större ciklider vilket begränsar vilka växter man kan ha. UV filter hjälper mot svävande alger och annat som faktisk befinner sig i vattnet som passerar UV filtret. Det gör ingen skillnad för alger på glasytor, sand, växter mm. Främsta anledningen till att man vill spara bottenmaterial, vatten och kanske främst filter från ett etablerat akvarium är att man vill ha så många nitritnedbrytande bakterier som möjligt. Förhållandevis finns det väldigt få av dessa i vattnet, fler i bottenmaterialet och väldigt många i filtret/sumpen. Anledningen är att den nedbrytning vi vill ha kräver syre. Därför vill du helst spara alla bakterier som finns i ditt filter. Min gissning är att vattnet kommer att bli hemskt smutsigt när du tar bort gruset. Om det händer så hade jag slängt allt men inte gjort rent filtret. Som alltid vid större ändringar så håll noga koll på nitrit koncentrationerna efter bytet och gör vattenbyten om du ser ökande koncentrationer

Annons:
Catlady91
11/8/18, 3:13 PM
#7

#5 vad är det för något? Är det något jag kan ha i mitt akvarium? #1 #3 Hur är det att göra rent med slamhävert när man har blästersand? Vill hela kunna rengöra mitt akvarium enkelt

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
11/8/18, 3:16 PM
#8

Helst, inte hela :)

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
11/8/18, 3:21 PM
#9

#6 Så om jag förstått rätt: töm akvariet, rengör all inredning, glas, växter. Rengör inte filtret. Ta ur gruset, i med sand, i med allt och vatten, klart?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
11/8/18, 4:07 PM
#10

Korrekt det är så jag skulle göra

PeG
11/8/18, 4:11 PM
#11

Slamhävert fungerar utmärkt med sand. Om det faktiskt behövs håll den över ytan på sanden och sig bort eventuellt skräp. Du kommer att förlora lite sand men den är nästan gratis. Skaffa gärna sandsnäckor som hjälper till att hålla rent och vänder runt sanden. De brukar gå att hitta billigt från privatpersoner.

Catlady91
11/8/18, 4:47 PM
#12

Tack för alla svar! Vi får se när jag gör detta 😊 vad rekomenderar ni alla då? Sanden från jula eller sanden från biltema?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Xseros
11/8/18, 5:02 PM
#13

Tror de flesta har julas.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
Draken
11/8/18, 6:22 PM
#14

#4  Jo det är lite väl mycket fisk i ett 60 liters akvarium. Och sen ska man inte ha Kampfisk hane och hona tillsammans, det fungerar i 99% av fallen inte alls, hanen kommer, förr eller senare, förmodligen slå ihjäl honan.

#12 har Julas i mina kar och har aldrig haft några problem, har heller inte  sköljt ur sanden, utan har lagt i den direkt från säcken. Som skrivet ovan, det kan bli lite dimmigt, men det lägger sig ganska snart.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
11/8/18, 6:56 PM
#15

#14 jag vet :( ska köpa ett större så snart jag har råd som sagt. Ägaren till affären där jag köpte fiskarna sa att jag skulle köpa en eller två honor till kampfisken, då kampfisken jagade mina sorgmanteltetror. Och det går faktiskt bra 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
11/8/18, 8:39 PM
#16

Om du får tag på ett större, och honorna fortfarande lever då, så flytta alla de andra fiskarna och lämna kampfiskhanen kvar ensam i det lilla.

Har du något kort på malen, så vi kanske kan hjälpa dig att artbestämma ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
11/9/18, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Bästa bilden jag kunde få. Vet att hanar fåt som lång mustasch

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
11/9/18, 2:43 PM
#18

#16 det går faktiskt väldigt bra med kampfiskhanen och de andra fiskarna. Han är vän med dom alla, inget bråk eller tjafs, verkar ha fått en väldigt snäll kille 😊 dom andra är inte rädda för honom heller, inte ens de små kardinaltetrorna. Så när det blir större, får nog alla gå tillsammans fortfarande, om inget händer, vill säga. Men drt går väldigt bra. De har gått ihop i drygt 2 månader utan problem.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
11/9/18, 3:58 PM
#19

#17 Det är Ancistrus. De är riktiga skitgrisar, och 60 liter är i underkant av vad som rekommenderas, 100 liter vill jag säga är ett minimum.

#18 I ytterst få fall kan det fungera, men var beredd på att det kan bli bråk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
11/9/18, 6:16 PM
#20

#19 Jaså? Jag blev rekommenderad denna av djuraffären, och de var medvetna om storleken på mitt akvarium. Funderar på att byta till ett 240l, måste bara mäta om jag får plats med ett. Har en ganska liten lägenhet..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
[Justde_]
11/9/18, 6:47 PM
#21

#20 man ska aldrig lita på vad djuraffärer säger tyvärr . Dom dom oftast inte har kunskap och vill sälja så mycket som möjligt . Nu sist när jag var in blev jag rekommenderad att slamsugare botten varje dag i ett nystartat akvarium 🤣 såg måttligt förvånad ut när jag förklarade att det inte alls är nå bra osv . Så summa summarum så måste man läsa på själv och höra med folk här och tex på Facebook grupper inriktning fisk tex akvarister osv

Draken
11/10/18, 12:46 PM
#22

Det finns djuraffärer som är kunniga, men tyvärr så är de i fåtal :( Det bästa är att läsa på själv och fråga i olika forum/grupper där det finns kunniga akvarister.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Xseros
11/10/18, 12:59 PM
#23

De flesta kunniga djuraffärer är oftast de som är mindre och/eller fokuserar enskilt på akvariestik


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[Justde_]
11/10/18, 2:26 PM
#24

#22 det kanske var dumt formulerat av mig , men jag som är nybörjare vågar aldrig lita blint på dessa . 😊

Catlady91
11/10/18, 6:54 PM
#25

Om ni skulle rekommendera en nybörjare då. Har 60l nu, och funderar mellan 180l och 240l. Vilken rekommenderar ni som är mer kunniga? Finns risken att jag ångrar mig om jag köper en 180l? Akvariumet som jag tittat på är ett Juwel Rio

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
11/10/18, 6:55 PM
#26

De fiskar jag vill ha är de jag har nu(största är kampfisk) samt kakaduaciklid, Dvärggurami och eventuellt scalar. Kanske hjälper lite mer 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

[Justde_]
11/10/18, 6:56 PM
#27

#25 jag hade kört på 240 liter 👍

Annons:
PeG
11/10/18, 8:19 PM
#28

Jag vill alltid ha större….. skulle gärna ha minst 720. Mitt råd är att skaffa så stort du får plats med.

Xseros
11/10/18, 10:13 PM
#29

Det är alltid enklare med större. Sköter lättare sig självt. Inte säker om kampfisken är så bra med skalarerna och guramin men det lämnar jag till någon annan då Kampfisk är långt ifrån min expertis


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Lizelda
11/11/18, 12:59 AM
#30

#26 Jättefina och trevliga fiskar men satsa inte på att ha dem ihop. De flesta kampfiskar vill vara själva och Gurami och dvärgciklid slutar ofta dåligt. Tänk även på att det inte är helt ovanligt att kampfiskar inte gillar stora kar. Jag hade satsat på ett lugnt sällskapskar med ett dvärgguramipar, en eller två sorters stimfisk och en drös corydoras på botten. Sen, om möjlighet finns, så hade jag skaffat ett mindre kar till Kampfisk (30-40L) och nåt medelstort till kakaduorna (inte stenkoll på hur stort de ska ha på rak arm men lagom 😛) och ha enbart dem :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Catlady91
11/11/18, 3:38 PM
#31

#29 Enligt djuraffären jag handlas hos så funkar de bra tillsammans. #30 Stinfiskar överlever inte hos mig.. Upptäckte imorse att en av mina två ottosar dött inatt, så har nu bara en :( Har inte plats med så mycket akvarium, har en liten tvåa på 36kvm.. Hade helst haft alla tillsammans

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
11/11/18, 3:57 PM
#32

Hur kommer mina fiskar reagera när de kommer till ett nytt akvarium, där det kommer finnas både nytt och ”gammalt” vatten? Ska jag vänta mig att någon dör eller så?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Xseros
11/11/18, 4:00 PM
#33

#31 som många här på forumet redan sagt så ska man aldrig förlita sig på djuraffärerna då många tyvärr inte bryr sig om fiskarnas bästa utan för ekonomins bästa.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Catlady91
11/11/18, 4:27 PM
#34

#31 Fast affären jag åker till har även avrått från vissa fiskar och sådant, så jag litar på dom. Iallafall ägaren, de andra verkar inte lika kunniga..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
11/11/18, 4:27 PM
#35

#33 menar jag

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Denna kommentar har tagits bort.
PeG
11/11/18, 5:37 PM
#37

Läs på om fiskarna du är intresserad av. Kontrollera att deras önskemål på temperatur, pH, strömmande vs stilla vatten mm är kompatibelt och låg stor vikt vid vad som sägs om lämpligt sällskap. Kanpfiskar fungerar oftast bra ensamma. Det finns undantag men risken är stor. Jag har aldrig haft dvärgciklider med guramis så jag vet inte om det kan fungera. Vad menar du med blandning av nytt och gammalt vatten? Om du har fiskar som dör så kontrollera nitrithalten och gör vattenbyte.

Catlady91
11/11/18, 5:37 PM
#38

#30 Vilken corydora menar du? Det finns ju några sorter. Har kollat, och fastnade lite för pandan. Någon som har erfarenhet av dom? Är de lätta att få tag i?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lizelda
11/11/18, 11:36 PM
#39

#31 Tror vi hade elva kar med ca 400L sammanlagt i ett studentrum på knappt 12 kvm, inkl två pers och en hund 😂

#30 Det finns mängder med corydoras, därför jag inte skrev något mer specifikt. Tror inte de skiljer sig beteendemässigt mellan sorterna men det kan jag inte svära på. De vanligaste sorterna är lätta att få tag på men de flesta ovanligare brukar gå att beställa hem genom djuraffärerna.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
11/12/18, 7:47 AM
#40

#38 Har haft Panda och de är jättefina, men jag har fått intryck att de är något känsligare än t.ex Metall och Albino, vilka jag också har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
11/12/18, 1:38 PM
#41

#40 skulle de funka med mina fiskar tror du? Ifall du inte minns vilka fiskar jag har: kampis, Ancistrus, otto, Kardinaltetra, Sorgmanteltetra, kuhliål. Vill sedan ha kakaduaciklid, Dvärggurami och EVENTUELLT scalar. Kommer köpa ett akvarium på 180-240l, och vill helat ha ett akvarium som håller måttet och mer där till, till scalarer innan jag skaffar några. Mina kardinaler vill jag bli av med på något sätt, men vet inte hur. Vill helst inte avliva dom :( djuraffären har sagt nej till att ta emot fisk Om jag ska byta bottenmaterial till sand från grus, kan mina fiskar samsas i en hink på 10l under den tiden, eller ska jag dela upp dom i två 10l hinkar? Har tyvärr inget extra akvarium :(

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
11/12/18, 1:46 PM
#42

De kommer att vara stressade i hinken och så länge de inte får plats i munnen på varandra så brukar det fungera. Se bara till att inte ha så många fiskar att syret tar slut.

PeG
11/12/18, 1:46 PM
#43

Lägg över något så att de inte hoppar ur

Draken
11/12/18, 10:10 PM
#44

Gurami brukar inte fungera ihop med scalarer, och kardinaltetrorna kan bli mat om scalarena är tillräckligt stora.

Pandacorydoras fungerar ihop med de flesta fiskar som inte stressar dem. Scalarer skall ha minst 50 cm högt akvarium, gärna mer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: