Annons:
Etikettcentralamerikanska-ciklider
Läst 483 ggr
gickan87
2018-11-03 21:48

En till ciklid?

Har ett par blåciklider i mitt 240 l kar. Vill gärna ha en ciklidsort till men vet inte om jag vågar, är rädd för blodbad.

Finns det nån som kan funka?

MVH Erika :)

Annons:
Saab95
2018-11-04 09:42
#1

Hmmm kanske zebraciklid dom har väl liknande temperament. Men visst kan det bli bråk. Zebran ynglar ju av sig lätt då kan det bli fight.

C.D
2018-11-04 09:51
#2

Kurvciklid, tomasciklid och sajkaciklid är ju trevliga du får bygga olika revir så går det bra.

Draken
2018-11-04 10:58
#3

Tror inte du skall ha mer än ett etablöerat par i 240 liter. Det kan bli kraftiga revirstrider om båda paren leker samtidigt.

Nu är Blåciklid en ganska lugn och fredlig fisk, även när de leker, men de kan bli ettriga om ynglen eller reviret är hotade

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fiskargrabben
2018-11-04 14:15
#4

Eldbuk (Thorichthys meeki) skulle kunna funka med dina blåciklider.

PeG
2018-11-04 16:46
#5

Eldbuk kan fungera de brukar vara för mycket show och inte så mycket våld. Kanske nyckelhåls eller flaggciklider. Med större ciklider är det alltid svårt. Det kan gå utmärkt med två par av de snällare varianterna i 240 liter men det kan också bli bråk.

Draken
2018-11-05 08:06
#6

De flesta Eldbukar är, som skrivet ovan, väldigt mycket "show off" men de KAN bli väldigt ettriga under lek, har haft båda sorterna ;)

Men jag står fast vid att  man bara ska ha ett etablerat par i 240 liter. Vill man absolut ha fler, så kan man isf ha nån dvärgciklid, som håller sig mestadels nere vid botten.

Blåcikliderna är visserligen substratruvare och har rom och nykläckta yngel i bottenskiktet på karet men när ynglen blir frisimmande (ca. 3dagar), så tar de dem upp mot mittenskiktet

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: