Annons:
Etikettalger
Läst 1073 ggr
Majeas
11/2/18, 5:23 PM

Algträsket IGEN

Trodde problemet med att hela karet blir övervuxet i alger var slut.
Tjocka, pälsiga alger som sitter på PRECIS allt. Går inte att få bort från varken grus, växter, rötter eller den svindyra bakgrunden. Minskat ljustimmarna, bytt lysrör, pump med bra flöde samt en cirkulationspump men INGET fungerar. Någon som har något tips? Hivar snart akvariet från balkongen.

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Annons:
Majeas
11/2/18, 5:28 PM
#1

Kan tilläggas att det har varit mörklagt i 6 dygn utan resultat what so ever.

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Lillyrod
11/2/18, 6:20 PM
#2

Hur ser algerna ut? Ett foto är bra . Jag har själv slagits med Chladophora alger i 2 av mina kar ett tag. Det är alltså samma alg som de sk mossbollarna är uppbyggda av. När du säger pälsiga alger så känns det nära. Jag kallar dem filtiga : )

Sebastian0403
11/2/18, 8:14 PM
#3

Du skulle kunna testa med ett algmedel t:ex jbl algol det har jag haft väldigt tur med Annars så är det bara att tömma vattnet ta bort allt tvätta det och sen slänga ihop allt igen

Lillyrod
11/2/18, 8:23 PM
#4

Alger bryr sig oftast inte om hur mycket man än skrubbar. De kommer igen. Det gäller att ta kål på dem annars funkar det inte 😉

Sebastian0403
11/2/18, 8:29 PM
#5

Då skulle jag rekommendera ett algmedel och ett stort vattenbyte på c:a 50%

Lillyrod
11/2/18, 8:57 PM
#6

Vad man ska göra är att ta reda på varför det blir  alger och sedan motverka det. Algmedel kan funka i vissa fall men oftast gör det mer skada än nytta. 

Först måste man veta vilken alg det är fråga om. Sedan kan man diskutera åtgärder. Att säga vad man ska göra utan att veta vad det handlar om är bara dumt.

Annons:
Majeas
11/3/18, 8:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så här ser det ut. Är tjockt överallt. Skrubbade bort så mycket som gick igår.
Ligger tjockt uppe på sanden samt blir som bollar under sanden och sitter på varenda planta. Ingen aning om vad det är för alger.

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

k-line
11/3/18, 9:05 AM
#8

#7 förstår att de är irriterande, men sååååå vackra. Antar dock att den är invasiv och sprider sig snabbt. Annars hade jag funderat på vad för akvarieinvånare som skulle kunna hålla undan detta till en lagom nivå. För vacker är ju algen trots allt och små yngel & räklingar borde älska att gömma sig i den.

PeG
11/3/18, 11:44 AM
#9

Har du så kallade mossbollar i akvariet?

Draken
11/3/18, 12:20 PM
#10

Beroende på hur stort akvariumet är. Så skulle du kunna prova med Siamesisk algätare. De är duktiga på denna typen alger, och äter rent inom några veckor, beroende på hur mycket alger det finns.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Majeas
11/3/18, 1:14 PM
#11

#9 Nej, inga mossbollar. 
#10 Är 180 liter, tänkte på siamesiska algätare men butiken jag köper ifrån håller på att byta ut alla kar så de hade inga nu,

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Maleficum
11/3/18, 1:25 PM
#12

Amanoräkor funkar super på såna alger! Hade också problem (trots siameser) och efter jag skaffa amanos så har jag inga problem längre :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
11/3/18, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Innan och efter jag skaffa amanosar, tog inte ens en månad för dem (dock var det många, har för mig vi beställde iaf 100 stycken, amanosar då de skulle delas upp i alla mina kar plus kompisens akvarium och var i detta kar för karantän).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Lillyrod
11/3/18, 2:50 PM
#14

Jag tror inte det är Cladophoraalger, alltså från mossbollar. De ser mer ut som filt. Tjockt ihopsnott. 

Det där är någon typ av håralger och jag röstar också för Amanoräkor : )

Draken
11/4/18, 10:39 AM
#15

Amanoräkor är också suveräna på alger :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Majeas
11/4/18, 8:19 PM
#16

Hur många amanoräkor skulle man behöva ha för att de ska klara av ett 180l? Har 3 stycken i mitt lilla 54l men känns som att 180l blir lite för mycket för dem 😃

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Maleficum
11/4/18, 8:34 PM
#17

#16 I mina större kar (200+) hade jag 15 stycken i varje och har nu inga trådiga alger längre (var orolig att jag skulle behöva slänga all min mossa men nu är den ren och fin och helt fri från alg inblandning). Såklart så går det ju snabbare att bli av med det ju fler räkor man har men när de väl fått undan det så håller dem ju efter det också. Sen kan man ju hjälpa till på traven och plocka bort så mycket man kan för hand och det går ju fortare också om räkorna är lite hungriga ;)

Exemplet i mitt inlägg tidigare #13 så plocka jag ju inte bort några alger alls innan just för jag ville se hur effektiva dem var och det var mycket alger i hela akvariet (tänkt det som syns på bilden så var hela, ca 60l, akvariet täckt av alger).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
11/5/18, 8:18 AM
#18

Funderar själv på att skaffa amanoräkor, har lite problem med alger i diskuskaret. Vill inte rota runt så mycket där, och vill absolut inte använda bekämpningsmedel, då jag inte vet hur bra/dåligt diskusarna klarar av bekämpningsmedel.

Vissa säger att det går alldeles utmärkt, medans andra säger att det går inte alls, vågar inte chansa 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
11/5/18, 9:58 AM
#19

#18 har ju ytterst kort erfarenhet av akvarieägande, men jag kan säga att vi snarare har omvänt problem i vårt kar…för lite alger. Amanoräkorna äter konstant både på växtlighet, sanden och övrig inredning. Problemet för oss är att de kan ge sig på "bra" växtlighet om de har för lite alger och liknande att äta, så våran akvarieväxt är lite skabbig (och var så redan när vi tog över akvariet), men nu har vi börjat stödmata dem med torra blad. Dessutom är de sociala små varelser som ofta syns och ibland sitter de och tittar på det konstiga livet utanför akvariet. Men som sagt min erfarenhet är liten…men positiv :) Tycker du skall chansa!

Majeas
11/11/18, 9:13 PM
#20

Äntligen känns det som att algerna vill ge med sig. Har ju som sagt provat allt. Att byta lysrören hjälpte inte. Satte i dem gamla och sambon sa att vi provar och vända det som lyser starkast så det inte lyser ner i karet. Nu har algerna minskat kraftigt! Växterna verkar fortfarande må bra och slängde i mina 3 amanos från det lilla karet och dem städar flitigt! :) Utan denna gruppen hade jag nog slängt karet! :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Annons:
Draken
11/12/18, 7:39 AM
#21

#18 Skall köpa amano när lönen kommer :)

#20 Vad skönt att det börjat gå till sig 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: