Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1813 ggr
fiskargrabben
2018-10-28 19:07

300L sötvatten med sump

Hej! Håller på och startar upp ett 300L akvarium med sump! I akvariet kommer det bo: ett antal Guppys (galaxy rundsjärt) 4st otto malar, 1 Ancistrus, 6 st körsbärsräkor som förhoppningsvis blir fler och en hel drös malaysiska sandsnäckor.

 Akvariet köptes begagnat och har tidigare varit ett saltvattenskar. Anledningen varför jag gör denhär tråden är för att få höra er syn på sump till sötvatten och för att kunna tillbakablicka på hur det går! Bilder kommer läggas upp! :)

Annons:
fiskargrabben
2018-10-28 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Anledningen till att doppvärmare och innerfilter sitter i är pga att jag inte fått hem pump och filtermaterial till sumpen än. Mer bottenmaterial ska inhandlas imorgon :)

PeG
2018-10-28 21:09
#2

Jag har sump på sötvatten. Avrinning till tre lager mekanisk filtrering med svampfilter därefter biobollar i nästa fack och till sist ett gäng små keramikrör innan vattnet pumpas upp i akvariet. Jag sköljer ur svamparna lätt vid vattenbyte och har inte rört övrigt material sedan filtret startades för kanske tre år sedan.

Draken
2018-10-29 07:10
#3

har ingen erfarenhet av sump till sötvatten, men jag har haft saltvatten tidigare, och där hade jag ju självklart sump. Det är nog det bästa filtreringsalternativet till akvarium överlag skulle jag tippa på :)

Men det är ju lite bökigare att hålla på med, det är därför jag inte ens har funderat på sump till sötvattenskaren.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mateoz
2018-10-29 07:38
#4

Har tyvärr inte heller någon erfarenhet av sump till sötvatten men ser många fördelar med det så varför inte. Dels kan det bli snyggt då all teknisk utrustning kan döljas i sumpen och man får ökad vattenvolym samt en otroligt stor filterkapacitet. Måste säga att du fått tag på ett riktigt fint kar, är det optiwhite? Ska bli kul att följa, lycka till!

PeG
2018-10-29 09:51
#5

I mitt fall var det precis som för fiskargrabben dvs att akvariet är konstruerat för saltvatten och alternativen som fanns var att försöka sätta igen avrinningen, att sänka vattennivån till under avrinningen eller att använda sumpen.

72mm
2018-10-29 09:52
#6

#3 "Men det är ju lite bökigare att hålla på med"

Varför menar du? Trodde det främst var pga platsbrist och (mer) komplicerad installation som folk drog sig för att ha det? När det väl är på plats trodde jag det skulle vara nästan enklare att underhålla än alternativa lösningar. (dvs #2)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
PeG
2018-10-29 09:58
#7

Jag tycker inte att det är bökigt. Den enda nackdel jag kan se är att det börjar låta om vattennivån sjunker så att det börjar komma in luft i avrinningen. Det är dock enkelt åtgärdat genom att hälla på vatten eller med vattenbyte.

k-line
2018-10-29 12:05
#8

Följer detta, då jag tror att en sump borde vara snarlik i sin konstruktion som en akvaponisk odling. Där är ju växternas rötter en form av filter. 

#0 vad för pumpar räknar du att använda?

Draken
2018-10-29 12:09
#9

36 Främst syftar jag på installationen. är man väl har fått till det, så är det ganska smidigt, men jag har inte orkat "böka" med installationen av ett sumpsystem 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
fiskargrabben
2018-10-29 14:53
#12

I sumpen blir det 20 cm filtermatta storlek pp10 10 cm samt 10 cm pp30 i första faket. Sedan funderar jag på en mix av biobollar och keramiska ringar till fack nr 2 som pump blir det en eheim compacton 1000. Osäker om den pumpen räcker till men byter hellre upp mig än ned mig då större pump var ca 600kr dyrare.

#4 Tack så mycket.  ja det är Optiwhite.

Har aldrig haft saltvatten tidigare så sump är helt nytt för mig :)

fiskargrabben
2018-11-08 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Såhär ser karet ut just nu. Sumpen är inkopplad dock endast med 10 cm filtervadd. 11 körsbärsräkor 4 ottomalar 1 Ancistrus och ett gäng guppys är nuvarande invånarna.

Annons:
Draken
2018-11-08 20:32
#14

Snyggt. Kommer bli ännu snyggare när växterna har tagit sig =)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-11-08 22:50
#15

Installationen kan jag tänka mig är lite bökig och jag tror inte att jag skulle bygga en sump för ett akvarium som ska gå med sötvatten. Att som i mitt fall sätta igen en existerande sump verkade mer bökigt än att använda den och dessutom onödigt.

Aquarious
2018-11-09 12:24
#16

Jag provade med Guppy i mitt räkkar, men det försvann räkor ganska snabbt! Nu har jag rasboror och Werners regnbågsfisk, med väldigt små munnar och det går bra.

Upp till toppen
Annons: