Annons:
Etikettallmänt
Läst 2184 ggr
Draken
2018-10-25 19:28

Vissa skall inte ha akvarium.

Maken fick telefon imorse när jag var på jobbet. En gubbe som bor i en liten by  en bit utanför Sundsvall, hade fått en anmälan på sig om dålig djurhållning, som resulterade i att han fick djurförbud med omedelbar verkan.

Ehhh, jag förstår det måste jag faktiskt säga.

Maken berättade för honom att jag var på jobbet och skulle sluta kring 4, han (maken) frågade om vi kunde komma och hjälpa honom då. Maken ville inte ta det besöket själv, eftersom jag är bättre än honom på att bedömma situationen (avlivning eller rescueförsök t.ex) Och det var inga problem. Så sagt och gjort, vi åkte direkt när jag slutade.

Jag var nära på att börja grina när jag kom in i lägenheten, det stank sa***n av survatten och sump inne hos honom, än värre blev det när jag såg akvariumen ….Tja titta själv, tror inte jag behöver säga nåt mer om det 😓

Det värsta var att det fortfarande var fiskar i karen också, inte många som tur var, men dock 5 stycken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2018-10-25 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I det ena 70 liters var det 2 st Melanochromis auratus, alltså en malawiciklid. En hanne och en hona.

I det andra 70 liters var det en ensam Black molly.

Och i 120 liters var det 2 stycken palettciklider.

Alla dessa är nu hemma hos mig, och jag skall placera ut dem i 2 olika akvarium. Jag startar upp bägge mina 120 liters, det ena inreder jag så Auratusen kan vara där, och i det andra får Mollyn och Palettcikliderna gå i karantän.

Har ställt upp det ena karet, skall inreda det med sand och sten, samt stödpumpen jag har i 240 litern. Jag tar den pumpen eftersom det karet är helt stabilt och det finns massa goa bakterier i det filtret. Pumparna som följde med akvariumen vägrar jag använda, de luktar apa. Skall kasta filtermaterialet och köpa nytt, sen får de karen vara i mina andra kar, så de får dra in massor med goda bakterier, innan jag sätter ner dem i de nya karen, eller säljer dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Galaxy86
2018-10-25 19:51
#2

Finns tyvärr många. Hade en som hade akvaruim till ett barn. Som aldrig gjort ren. Hjälpte dom 1 gång och visade lyckats då få i ordning det. Men hon hade ändå strunta idom Så nästa gång ville jag rädda fiskar som va kvar men tyvärr va akvariet slängt. De åkte toa. Fick verkligen ångest 😭 önskar jag tog dom direkt. Men trodde hon skulle ändra sig

Pokemon hundar och konst

usvead
2018-10-25 19:53
#3

Oj oj oj, det var ingen vacker syn 😮

Galaxy86
2018-10-25 19:58
#4

Hoppas det bra för fiskarna för dig

Pokemon hundar och konst

Lillyrod
2018-10-25 20:20
#5

Risken är nog att fiskarna dör när de kommer i rent vatten igen. De är inte vana vid det. Jag har också kört en sån räddningsaktion en gång men ingen av fiskarna klarade det. Ändå tog jag det väldigt försiktigt och lät de gå kvar i det karet de bodde i och gjorde rent lite åt gången. Kanske var de gamla också men jag lyckades inte tyvärr.

Håller tummarna för att dessa klarar sig.

Draken
2018-10-25 22:04
#6

#2 Jo, tyvärr finns det många sånna 😕

#3 Nej, det var inte det. och kan du tänka dig lukten 🤢 Pumparna hade han av någon anledning stängt av, och det gjorde ju inte saken bättre.

#5 Jo, jag är beredd på att de inte överlever. Var också därför jag inte ville släppa ner dem i nåt av mina akvarium. Auratusen kan jag dessutom inte ha i nåt av de andra. Men där har jag startat upp ett av 120 litrarna och inrett efter deras önskemål. Akvariumet är egentligen lite litet för dem, men om jag bestämmer mig för att behålla dem, så köper jag ett större. Bänken det står på klarar ett akvarium på 120X50.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2018-10-25 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Auratusen medans de fortfarande var i hinken. Blev tvungen att ta ett snabbt beslut på inkopningen, hanen lade sig på sidan och flämtade ( förmodligen syrebrist), jag hällde i lite friskt vatten, han piggade på sig en kort stund, sedan lade han sig på sidan igen, så jag släppte ner dem i karet, det låter elakt, men det får bära eller brista, nu har de en chans att repa sig i varje fall, och de är helt själva i karet..

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-10-25 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Auratushonan

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-10-25 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tyvärr jättesuddig bild, och miljoner luftbubblor på glaset. Men blev ganska paff när hanen fick färg ganska snabbt 😮

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-10-25 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Blev att improvisera med inredningen ;) har massor av rötter och växter, men det fungerar liksom inte för dessa, så jag fick gräva mig in i akvarieskåpen och gå på stöldraid i Molams rum, så jag kunde få några stengrottor åt dem i varje fall 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-10-25 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Karantän. 1 Black molly och 2 Palettciklider. Vet ej kön, då de är mycket skygga och vill inte alls visa sig. De är förmodligen ganska chockade över att vattnet är rent också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Galaxy86
2018-10-26 02:51
#12

Så skillnad de blir! Ser så mysigt ut 😂

Pokemon hundar och konst

Draken
2018-10-26 06:53
#13

Alla 5 levde när jag gick och lade mig igår kväll, skall bli spännande att se hur de mår när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Galaxy86
2018-10-26 07:51
#14

Blir så glad! När de kom till dig.

Pokemon hundar och konst

C.D
2018-10-26 08:15
#15

Jag tror det är två auratus hanar, den dominanta är svart och den mindre dominanta går färgad som en hona, Med vänlig hälsning, C.D

Draken
2018-10-26 10:09
#16

#15 De har tydligen lekt hos gubben, så det borde  vara en av varje. men sen vet ju inte jag säkert hur pass kunnig han är, eller om han blandar ihop saker ;) Det återstår väl att se kan jag tro :)

Ska se om jag kan få bättre bilder när jag kommer hem från jobbet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
2018-10-26 10:21
#17

Usch så tragiskt…både för djuren men också för gubben som uppenbarligen är så pass sjuk på ett eller annat vis att han tappat kontrollen. Hoppas nu att firrarna överlever flytten. Hoppas även gubben får hjälp att bli frisk!

Draken
2018-10-26 17:52
#18

Än lever alla 5, men är fortfarande osäker på den ena Auratusen, hon är antigen uppe vid ytan eller så är hon nere vid botten.

Hanen verkar dock ha repat sig ordentligt, han simmar runt som bara den och har fått jättefin färg :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
2018-10-26 18:52
#19

#18 härligt! Håller tummarna.

Draken
2018-10-28 12:51
#20

Idag skall Palettcikliderna (vilket jag tror är 2 hannar) få flytta till permanenta akvarium. De får flytta in i hörnan. Mollyn ( de går i samma karantän) ska få flytta till 240 litern, om jag inte får den såld , så kan den få bo kvar där till den trillar av pinn :)

Auratushannen har fått otroligt vacker färg, men "honan" blir sämre och sämre, så det blir förmodligen att jag får avliva henne. Vet inte vad jag skall göra med hannen, får jag tag på en burk som är 100x50, så får han bo kvar och jag införskaffar några honor till honom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
72mm
2018-10-28 17:34
#21

#20 "Auratushannen har fått otroligt vacker färg, men "honan" blir sämre och sämre, så det blir förmodligen att jag får avliva henne. "

Någon som har en bra förklaring på vad det är som gör att fiskar dör när de väl hamnar i vad som skulle vara mycket bättre vatten? Lite mer specifikt än att "de har vant sig vid dåligt vatten och inte klarar omställningen" menar jag?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

raichu
2018-10-28 19:53
#22

#20 Jag tror att anledningen till att honan blir sämre är för att hon håller på att bli ihjälstressad av hanen, jag skulle flytta henne till mollyn om jag vore dig.

Draken
2018-10-29 07:13
#23

#21 Bra fråga, som jag faktiskt inte vet svaret på 😊

#22 Honan dog igår kväll, så nu går hanen ensam i karet. Hur som, så hade jag inte kunnat flytta henne till Mollyn, de har helt olika krav på vattnet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2018-10-29 08:45
#24

#23 Ibland får man bortse lite från vattenkraven, mollys klarar dessutom uppemot 8 i ph.

Har man neutralt så går det och det skulle varit bättre (för henne) än att låtit henne bo kvar med en hane som slog ihjäl henne.

raichu
2018-10-29 08:49
#25

När det gäller tillfälliga lösningar så får man göra det som är minst dåligt och det minst dåliga för Auratus honan hade varit att flytta henne till mollyn, risken hade däremot funnits att hon hade slagit ihjäl mollyn.

k-line
2018-10-29 17:48
#26

#24 men blev honan ihjälslagen av hanen? Det har väll inte #rovfisk skrivit? Jag uppfattade att honan dog för att hon var sjuk.

raichu
2018-10-29 19:09
#27

#26 Jag uppfattade det som att då akvariet var så litet så hade hon nog ingenstans att ta vägen och stressades därför ihjäl av hanen.

Annons:
Lizelda
2018-10-30 02:56
#28

#27 Under de tre dagar jag såg dem i alla fall så var hanen inte på något sätt stressande för honan utan tämligen lugn och fredlig. Hur du kunnat uppfatta det som att hon stressats ihjäl på grund av för litet akvarium förstår jag inte? Det Rovfisk skrivit var att honan var i dåligt skick och helt enkelt inte repade sig?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
2018-10-30 09:37
#29

 #24 #27 Honan var i dåligt skick redan när hon kom. Det var även hanen, men hanen repade sig ganska snabbt, honan gjorde det inte. Han var inte på något vis på honan och stressade henne.

Hon dog pga att hon inte klarade omställningen med att fångas, flyttas och komma i en ny miljö. Hon var i dåligt skick redan när jag hämtade henne.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2018-10-30 16:09
#30

#28 och #29 En fisk som mår dåligt bår sällan bättre av att hamna som the underdog och det är mycket som händer som inte uppmärksammas.

Det är bara en teori jag har att hon inte lyckades repa sig då malawi (vad jag vet) brukar vara rätt på varandra, möjligt att hon var i för dåligt skick.

När jag var på killi utställningen nu i höst så ropade jag in en trio Fundulopanchax amieti, hanen var i bra form men inte honorna och den som var värre däran var i princip skinn och ben, ena (den som var starkare) har jag förlorat då jag flytta henne till deras tilltänkta egentliga akvarium för fort men den andra går med i 70l karet och växer sig starkare för var dag.

Därav tror jag mer på att sällskapet med hanen var det som omöjliggjorde att Rovfisks malawi hona inte klarade sig.

molam
2018-10-31 01:08
#31

#30, hanen var inte det minsta på henne eller gjorde nått för att stressa henne, han kom inte ens nära henne, han höll hela tiden ett värdigt avstånd, hon kom från skitvatten, flyttade, och hamnade i friskt vatten. Jsg ds till min moder redan från början att hon inte skulle klara sig MEN min mor ville ge henne en chans, gör det då, men hon  är såpass illa däran att det ska till ett mirakel för att hon ska överleva var mina exakta ord.
Hälsningar en som haft Malawi sen sitt första akvarium och vet hur dom beter sig,

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2018-10-31 11:51
#32

#30 Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Honan var i för dåligt skick för att klara sig, hanen rörde henne inte.

Visst, jag hade kunnat satt henne i ett annat karantänakvarium, ensam om så var,men hon hade inte klarat sig i alla fall, hon var för dålig helt enkelt.

Jag funderade på att avliva henne redan när jag kom hem och så vilket skick hon var i, men jag ville ge henne en chans, naturligtvis kollade jag hur hanen betedde sig mot henne, och som sagt, han rörde henne inte.

Han rörde/stressade henne inte när det var tänt i karet, så jag tror knappast han rörde/stressade henne på natten när det var mörkt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: