Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1606 ggr
k-line
2018-10-25 11:03

Nanoakvarium

Hej!

Har tagit över en kompis nanoakvarium (30 liter) med musslor, snäckor, en räka, en liten mal och några kardinaltetror. Kan dock ytterst lite om akvarium, så jag behöver all hjälp jag kan få. Typ hur ofta skall jag mata dem? Hur är det med ljuset, 12 timmar per dag? 

Vi behöll så mycket vatten som möjligt under transporten för att bibehålla balansen.  Vi förlorade en del vatten (ca 10 liter) jag tänker att om jag fyller på med någon liter per dag borde det väll göra akvariedjuren successivt vana vid den nya "vattenkvaliteten". När märker jag att flytten verkligen gått bra?

Vi fick med mat, men jag har läst att snäckorna behöver mera kalk (ex. snäckskalskross) och att den lilla minimalen kan behöva gröna ärtor för att inte äta upp växtligheten. Stämmer detta?

Vi har fyra kardinaltetror, men läser att de gärna vill vara i stim om 10. Samtidigt har jag läst att man skall ha 1 cm fisk per liter vatten i akvariet och då är det ju inte ens möjligt. Vad kan vi i så fall också skaffa för fiskar?

Annons:
72mm
2018-10-25 13:46
#1

Välkommen till akvarium-träsket då. 

Mata hellre för lite än för mycket. Det är i princip omöjligt att svälta ihjäl fisk och räkor. Då är det är vanligare att man över-matar. 

8-12h ljus per dag brukar vara vad folk kör - beroende på vilka växter du har. 

"Balansen" som du pratar om är en hel rad med olika typer av bakterier som hjälper till att bryta ner avfallet (från fisk och döda växtdelar) som bildas. Dessa vill ha yta att leva på, så man tjänar mycket lite på att spara vatten. Fyll du på. 

Vad man kanske bör tänka på är dock att dessa bakterier inte gillar klor, och det finns normalt klor i kranvattnet (det är just för att döda bakterier man tillsätter det). Det betyder att om du t.ex. tvättar filter (de goda bakterierna lever bl.a. i dessa filter) i kranvatten eller gör stora vattenbyten så kommer detta klor att slå ihjäl mycket av den bakteriefloran som man vill ha. 

Många kommer nog säga att man inte bör ha någon fisk alls i ett så litet kar. Med det sagt så skulle nog tetrorna gilla lite mer sällskap. Annars kanske du kan kolla lite mer på räkor, i det lilla formatet så är de ju så mycket coolare än firrar 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

k-line
2018-10-25 14:02
#2

Tack för svar!

Nä, såklart är stora akvarier bättre än små. Men som en första inkörsport i detta träsk tänkte jag att ett gratis begagnat akvarium är bättre än inget!  Vi har funderat länge på om detta med akvarium är något för oss, och nu fick vi helt enkelt chansen. Har inte tänkt på detta med klor i vattnet, trodde rent generellt att kranvatten i Sverige var oklorerat. Är det bättre att ta "destillerat" vatten från torktumlaren? Då får du ju dessutom pH 7 (vi har pH 8,5-9 i kranen).

Hur länge skall vi vänta innan vi köper flera tetror? Är det bäst att se om de hemkomna akvariedjuren mår bra, eller skall vi skaffa fler direkt? Kan man blanda neontetror och kardinaltetror, eller är det bäst att hålla sig till enbart kardinaltetror?

Ja, räkor är väldigt coolt, precis som de snäckor och musslor som vi också fick med. Minns inte att man hade sådant i akvarierna när jag var barn. En positiv överraskning helt enkelt!

Vet ju inte alls vad vi har för växt, något stort och plymaktigt. Tror den gillar ljus :) Testar med 12 h på timer.

PeG
2018-10-25 15:22
#3

Regeln om 1 cm fisk per liter vatten fungerar inte utan beror på vilka fiskar, vilken storlek på akvarium mm Annars skulle du kunna ha en 30cm fisk i ditt akvarium. Det som händer om du har för mycket ljus är att du får alger. Om det händerna minska ljuset. Oftast är det inte antalet timmar med ljus utan främst kvaliteten/ljusstyrkan som avgör om växterna trivs eller inte. Få platser i världen har fullt dagsljus 12 timmar per dag.

Mateoz
2018-10-25 17:49
#4

Hej! Grattis till akvariet och önskar dig mycket lycka och glädje med akvaristiken! Du har fått några bra tips redan. Tyvärr är 30 liter för litet för kardinaltetror och troligen malen också, vad är det för mal? Kardinaler gillar att ha mycket simutrymme och tyvärr är utrymmet väldigt begränsat i 30 litarn speciellt om det är en kub? Ett tips är därför att omplacera dessa och skaffa arter som passar akvariet bättre, t.ex räkor eller någon annan passande fisk. Finns mängder av intressanta organismer som är mer passande för ditt akvarium :) Se till att läsa på noga om arterna du planerar att ha innan köp, man kan tyvärr inte alltid lita på det djuraffärerna säger. I Sverige har vi bra kranvatten och ofta går det bra att använda det precis som det är utan exempelvis vattenberedningsmedel osv. Har man väldigt känsliga fiskar och/eller vet att kranvattnet innehåller mycket klor kan det vara bra att använda dock. Skulle inte rekommendera dig att använda destillerat vatten, kör på kranvattnet istället. Om jag tänker rätt innehåller destillerat vatten inga mineraler/spårämnen och därav inte alls är lämpligt att användas i akvariet sålänge man inte tillsätter mineraler i efterhand.

PeG
2018-10-25 19:03
#5

Destillerat vatten är inte lämpligt i akvarier. Oftast fungerar det bra med vanligt kranvatten. Om du råkar bo där vattnet är sämre och tex har egen brunn så finns det vattenberedningsmedel som kan användas

k-line
2018-10-25 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för alla svar!

PerG: Turligt nog skulle det bli väldigt tråkigt med en enda stor fisk i ett akvarium, så nä, här blir det inga fotlånga fiskar. Här blir det korta fiskar!

02mateo: vet att det är fel med kardinaltetror, vill minnas att de vill ha minst 40 cm långt akvarium och minst 40 liter. Men jag tänker att så länge de mår bra så får de bo kvar. Malen är vad jag förstår en Otocinclus vittatus (bifogar foto taget med dålig mobilkamera) och även den borde bo i ett större akvarium (typ 40 liter). Men jag tänker lika där. Har en lista med små fiskar som är mer lämpade för små akvarium och skall successivt låta några av dessa arter flytta in. Men det får ta tid. Vill känna att vi har koll på allt annat med akvariet innan vi börjar med nyförvärv.

Annons:
72mm
2018-10-25 22:53
#7

Är den ensamma Ottosen (också en fisk som jag tror egentligen vill ha lite sällskap)  ute och käkar så är den iaf inte helt missnöjd med livet. 

"Men det får ta tid. Vill känna att vi har koll på allt annat med akvariet innan vi börjar med nyförvärv."

Det där lät riktigt smart tycker jag.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2018-10-25 22:57
#8

Välkommen till akvarieträsket och hit till oss. Hoppas du kommer att trivas här, och kom ihåg, inga frågor är dumma frågor  🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
2018-10-26 08:56
#9

#7 Ja, jag har förstått att Ottosen också vill ha kompisar. Inte lätt med litet akvarium och umgängesbehov ;)

#8 Tack! Jag kommer ställa massor av frågor. Ser ganska allvarligt på det här med djurhållning så försöker lära mig så mycket som möjligt snabbast möjligt i nuläget.

Draken
2018-10-26 10:07
#10

#9 Jo, otto är också en stimfisk. Men jag vet faktiskt inte om man kan ha 5-6 stycken i ett nano, det överlämnar jag till någon annan att svara på ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-10-26 12:59
#11

Ett kar på 30 liter är ju för litet för alla fiskar utom möjligen Kampfisk då. Man måste tänka på att inredningen tar bort ganska många liter vatten med. Räkor och snäckor passar bra i ett så litet kar.

Otocinclus behöver yta att röra sig på. De är snabba simmare.

k-line
2018-10-26 13:27
#12

#11 ja, ett nanokar är litet, men som jag skrivit ovan är detta en inkörsport för vår familj i akvarievärlden. Vi tog över ett befintligt akvarium med befintliga fiskar, snäckor, musslor och räkor. Målet är att djuren skall må så bra som möjlig och det är därför jag har funderingar fram och tillbaka. Har nu ägnat tid åt att artbestämma invånarna och läsa på om dem och deras behov och som du skriver är de arter som bor i vårt kar egentligen inte lämpade för detta. Därför funderar jag på hur jag skall göra det bättre för dem (genom att utöka stimmen eller successivt fasa ut fiskarna till förmån för andra fiskarter mer lämpade för ett 30l-akvarium). Mycket planer och tankar alltså! Gillar familjen sedan detta, så kommer akvariet troligtvis inom en snar framtid bli större.

Lillyrod
2018-10-26 14:16
#13

Akvarier är väldigt starkt beroendeframkallande och det är stor risk för att mängden kar kommer att öka 😉

Roligt att ni läser på och gör vad ni kan för de små liven.

Annons:
72mm
2018-10-26 16:32
#14

#13 Jo, "Multiple Tank Syndrome" är en känd diagnos hos akvarister. 😃 

#12 Hobbyn är dessutom mycket mer mångfacetterad än vad man kanske kan tro vid en första anblick. 

Det finns folk som sätter fisken i absolut fokus och därför kör helt rena kar (med argumentet att det är lättare att hålla perfekt vattenkvalité på så vis). 

Det finns också de som sätter layouten och växterna i centrum - "Aquascapes". Där en "vanlig" akvarist har levande växter för att fiskarna ska må bättre tenderar dessa att tillsätta fiskar som hjälper till med underhållet. Mycket Amano-räkor och siamesiska algätare blir det…

För att inte prata om saltvattensfolket. De odlar djur som andra odlar växter. De har oftast en lite mer holistisk, system-orienterad syn på sina burkar. För att få saltvatten att fungera (bra) vill det till att man förstår hur systemet fungerar. 

På andra ledden skär olika special-intressen (teknik, mikrobiologi, specifika biotoper, geografiska områden, gör-det-själv osv..) som gör att folk snöar in på ganska olika saker.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

k-line
2018-10-26 17:27
#15

#13 & #14 då har jag hamnat rätt 😂 dvs där man får nörda in sig. Nämn inte saltvattenakvarier, det är min stora dröm men för att våga satsa på det så skall jag först se om detta nanoakvarium kan hållas vid liv och intresset växer.

Draken
2018-10-26 17:59
#16

Nu är det ju faktiskt så att ju större akvarium, ju lättare är det att få det stabilt …😛😂

Säger hon (alltså jag) vars minsta akvarium är på 112 liter 😎😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
2018-10-26 18:51
#17

#16 det gäller att börja med det svåra först. Klarar jag det, klarar jag allt 🤪😂

molam
2018-10-28 11:48
#18

Välkommen till fisklivet, inom loppet på 6 månader kommer du ha minst ett till större kar, så oroa dig inte xD
Men, hade jag varit du hade jag försökt sälja eller ge bort kardinalerna, och istället skaffat ett par med småkillis, eller eventuellt ett litet stim med micro-/mosqitorasbora! ^^ Väldigt pluttiga fiskar, som gör sig bra i ett litet kar =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

k-line
2018-10-28 14:43
#19

#18 precis min tanke. Vi är väldigt sugna på mosqitorasboras. Fantastiska små fiskar <3 . Skall bara förlikas med tanken. Är liksom en sådan person som inte gör mig av med djur…

k-line
2018-11-01 07:31
#20

Vi firade vår 1-veckasdag som akvarieägare med att låta två nya kompisar flytta in; Otocinclusen Otto har nu fått kompisen Olle och även Amanoräkan har fått en minikompis.

Vi funderar fortfarande på hur vi skall göra med kardinaltetrorna, och halva familjen röstar för ett stim mosqitorasboras och den andra på att försöka utöka kardinalstimmet med ett par fiskar. Men vi skyndar långsamt på den fronten. Det kändes viktigast att Otto och Amanoräkan inte skulle vara helt alena.

Annons:
Draken
2018-11-01 12:40
#21

#20 Jag rekomenderar att ni satsar på Mosquitorasboror. 30 liter är för litet för Kardinaltetror.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
2019-01-16 13:52
#22

Tänkte avlägga en lite rapport…nu är det trots allt nästan 3 månade sedan vi blev med vårt ärvda akvarium. 

De fyra kardinaltetrorna är kvar och mår bra. De simmar fram och hälsar på oss, så det är tydligt att de känner igen sin familj.

De två ottorna mår bra och leker runt i karet.

De två musslorna lever sitt liv som musslor gör mest. Ibland ovanpå sanden men oftast helt eller delvis nedgrävda i sanden. Dock skapar de ganska stor oreda i akvariet med sitt grävande ;)

Snäckorna (en oliv och två zebra) kryper runt och ser välmående ut.

Amanoräkan växer och frodas. Kompisen den fick gick däremot bort strax innan jul och skapade en smärre nitratchock i akvariet.

Solfjädersräkan mår bra och sitter allt som oftast i växtligheten och filtrerar vattnet.

Sedan har vi fyra små neocardinabebisar som gömmer sig i växtligheten och tittar fram ibland. (Var fem från början, men en dog redan innan den kom ner i akvariet). Om de börjar föröka sig får vi hitta på en lösning för då blir akvariet väldigt överbefolkat.

Summa summarum är att vi förlorat en kompis (en amanobebis) under dessa månader. Vi har generellt bra vattenvärden (testar ett par gånger i veckan) förutom strax före jul då vi hade höga nitratvärden. Värst är att hålla pH:t ok eftersom vi har superhårt vatten i kranen men vi har lärt oss att ta 50% kranvatten, 50% vatten från torktumlaren…då hamnar alla värden (NO3, NO2, GH, KH, pH & Cl2)  på normalen. Vattenbyte ca 30% per vecka.

De stora barnen har tappat intresset (men de sa å andra sidan nej redan från början), men yngsta dottern tar väldigt stort ansvar och tycker detta är jättekul.

Draken
2019-01-17 07:22
#23

Vad kul att det funkar för er. Förvånande dock att kardinalerna lever fortfarande, dels är det för trångt och dels är de för få.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
2019-01-17 08:16
#24

#23 Tror att anledningen till att de lever och trivs är att det egentligen inte finns något som stressar dem. Akvariet står på en undanskymd plats och vi har försökt skapa en hel del gömställen i akvariet. Dessutom är övriga invånare mindre eller fredliga.

72mm
2019-01-19 21:14
#25

Kul att höra att allt är väl.

"Solfjädersräkan mår bra och sitter allt som oftast i växtligheten och filtrerar vattnet."

Är väl mest det här som förvånar mig… trodde faktiskt inte man kunde få en sådan att överleva någon längre tid på enbart kringflytande mat i så pass liten vattenvolym. Men, men, där ser man. Man vet inte hälften av vad man tror man vet :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: