Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1245 ggr
tess03_
2018-10-22 18:50

Tråd om Rocky

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ett par bilder på Rockys fenor. Det är andra gången Rocky har litet hål fast på en annan fena denna gången. Förra gången blev hålet lite större och sen lossnade en bit av fenan. Är detta Fenröta? Jag har ringat in med lila runt hålet i fenan på ena bilden.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Annons:
molam
2018-10-22 18:52
#1

Fenröta börjar inte mitt i FEnan, som sagt i din förra tråd så är det stor risk att det är plastväxterna som tagit sönder fenan =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tess03_
2018-10-22 19:11
#2

Jag kom på det efter jag tog bilderna vad du bland andra hade kommenterat så har testat ta bort växterna, dock ser det tråkigt ut utan nånting… Jag har en ihålig stubbe typ från djurmaxi men färgen inuti den flagnar av och det är massor av sånt som flagnat av för hur ofta jag spolar av och borstar i gropar och hål i den så fortsätter det komma ut färg från den… Men är det skadligt tro eller dem går att ha i ändå i akvariet? Den är ju en akvariedekoration så färgen på "stubben" borde väl inte vara skadlig? Har mjukare plastväxter med i en låda men det är ändå plastväxter men mycket mjukare än dem som är i.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Draken
2018-10-23 11:34
#3

Det är troligtvis plastväxterna eller nån dekoration som har skadat fenan. Fenorna är ganska sköra på kampfisken, så det är lätt att de blir skadade.

Färgen som har flagnat låter mysko, det skall väl inte kunna göra det har jag för mig. De brukar lägga en lack för att binda färgen på alla dekorationer, så det inte skall lossna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tess03_
2018-10-23 13:49
#4

#3 jag har fått hem en dekoration med bättre kvalité nu. En bit drivved med hål i. Blir att fortsätta beställa från fiskfoder.se för den är av bra kvalité. Djurmaxi har nästan bara skit. Ser snyggt ut med :) När det gäller fenorna så syns knappt hålet längre och en fena ser ut att läka. Kanske för jag har mjuka växter i nu, men som sagt, Ska fixa riktiga växter.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

tess03_
2018-10-23 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Menar inte att det börjar läka direkt efter jag tog bort växterna utan det går nog pågått under några dagar. Rocky har ett rätt stort hål igen i en annan av fenorna :/kan jag inte ha nånting alls i akvariet så kommer det bli tråkigt att ha honom och jag vill helst inte skaffa tåligare fiskar för jag tycker om vår Rocky och dottern älskar honom. Mormor som gett henne fisken ju. Hålet i fenan är större än vad det ser ut på bilden, vilket syns när han "fäller upp" fenorna mer.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

raichu
2018-10-23 23:16
#6

Kör du fortfarande på plastväxter?

Annons:
tess03_
2018-10-23 23:49
#7

Nej. Tog bort alla igår. Har en styck drivved på botten. Ser tråkigt ut som fan. Ska in och köpa riktiga i helgen.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Belzebubble
2018-10-24 13:14
#8

Har du kollat vattenkvalité? 

Jag var bortrest en helg och dröjde några dagar extra med en planerad vattenbyte, när jag kom hem så hade min Kampfisk också fått ett mindre hål i fenan.

tess03_
2018-10-24 22:56
#9

Kanske har bytt vatten för ofta förut? Nu kör jag på 1 gång i vecka och 50% om akvariet ser fint ut. Är där gör mycket alger så glasen är helt gröna så kör jag på 85% vattenbyte då jag måste ta bort alger och vattnet blir smutsigt som är kvar så efter rengöring av glasen byter jag ut 85%. Jag låter akvariet vara just nu tills det inte går att låta det vara längre för vill se om Rocky läker utan att jag gör nåt alls.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Draken
2018-10-25 07:09
#10

Låter märkligt att han får nya sår på fenorna. Måste ju isf vara vattenkvaliteen på något vis ?

Gör ett vattenbyte, 50%, och se om det blir bättre. är vattnet "skitigt" så läker det inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-10-25 14:54
#11

Man kan inte göra för många vattenbyten. Möjligen så skrämmer man fiskarna en smula.

tess03_
2018-11-04 08:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

Uppdatering: Fenorna läker vad jag tycker det ser ut som. Han har fått riktiga växter som han inte kan trasa sönder fenorna på. Nytt problem: grumligt vatten. Tog bilderna efter "städning" och därför är inte vattnet grumligt på bilderna. Men det ser typ ut som dimma. Kan det vara att jag har riktiga växter som gör det i början? Har aldrig haft grumligt vatten förut i karet. Har nytt filter som jag lät vara igång i en hink innan jag satte pumpen/filtret i akvariet. Lite mer grus för att jag tyckte det var för lite förut och nu ser det bättre ut.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Draken
2018-11-04 11:01
#13

Om du nyss har gjort vattenbyte så beror grumlingen förmodligen på Infusorier.

Ge det ett par dygn att lägga sig, har det inte gjort det, så får man börja fundera kring var det annars kan vara för problem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
tess03_
2018-11-09 00:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Då får vi hoppas att det hjälpte att kapa av dem trasiga fenorna och att fenorna växer ut som vackra och hela och att dem inte blir trasiga igen när dem växt ut ordentligt. Blir dem det är det en sjukdom eller dålig vattenkvalite'.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

tess03_
2018-11-09 08:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Idag har han färgen tillbaka och ser friskare ut :)

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Draken
2018-11-09 15:46
#16

Härligt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tess03_
2018-11-12 00:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

R.I.P :'(

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Upp till toppen
Annons: