Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 897 ggr
julia96girl
2018-10-21 07:28

Vad för fiskar kan jag ha?

Jag ska starta upp ett 150L och ett 54L men jag vet inte vilka fiskar jag ska ha i vardera akvarium, eller jag vet att jag vill ha indiska glasmalar i det stora iallafall men hur många ska man helst ha av dom och kan man ha några fiskar tillsammana med dom? Har hört att man kan räkna 1cm fisk per 1L, stämmer det? Jag vill ju ha några fiskar som äter alger också och har hört att räkor ska vara väldigt bra på det, så har funderat lite på körsbärsräkor eller något. Skulle det funka? Och vad för ph-tester är bra som inte är för dyra?

Annons:
Mateoz
2018-10-21 08:33
#1

Hej, roligt att du ska börja med akvarium! Du kan ha en grupp glasmalar, skulle säga ett minimum på 6 stycken till att börja med och som sällskap kan du ha andra fredliga fiskar exempelvis neontetror? 150 liter är inte så jättestort och eftersom att glasmalar är stora känsliga fiskar skulle jag se till att inte överstocka akvariet. Har du några speciella önskemål angående fiskarna till 54 litern? Finns ganska många möjligheter men även där får man ha i åtanke att inte belasta akvariet för hårt. Vill du ha färggranna fiskar kanske en grupp guppyhanar vore något? Tillsammans med några körsbärsräkor i önskad färg? 

1 cm fisk per 1L regeln stämmer inte helt och är inte ett mått jag går efter när det gäller befolkning av akvariet. T.ex att ha en 10 cm fisk i ett 10 liters akvarium funkar inte, om man nu ska följa den regeln. Det är många faktorer som spelar roll för antalet fisk/fiskar man kan ha. Främst beroende på filterkapacitet, mått på akvariet, inredning osv. Istället kan man börja med låga fiskantal och sedan bygga på fiskbeståndet långsamt efter observation och magkänsla tills man känner att det blir "lagom fullt". På det sättet minskar man även risken för eventuella nitspikar vid för hård belastning. 

Som algätare i det stora om du nu skulle ha indiska glasmalar skulle jag inte rekommendera körsbärsräkor då dem med stor sannolikhet kommer bli mat. Tänk på att fiskar äter allt som får plats i sin mun och glasmalarna blir ganska stora. Ett tips på en annan mycket bra algätare (en av mina favoriter) är amanoräkan. De blir större och är även bättre på att äta alger i min mening. Finns också snäckor och andra fiskar som kan vara bra på att äta alger.  

Ph test brukar gå på 69-89 kr i min lokala djuraffär, om man köper testet enskilt och inte i något kit. Ett tips är att köra på dropptester då dessa är mer exakta än remsorna. De flesta dropptester av de kända märkena (jbl, sera osv) har alla funkat bra för mig. Nu i skriande stund använder jag seras tester och är mycket nöjd. Kan även rekommendera dig ett nitrittest också, speciellt nu när du ska nystarta akvarier. 

Lycka till med starten, och börja långsamt i starten med endast ett par fiskar i början och sedan öka antalet invånare långsamt för att undvika eventuella problem. Indiska glasmalar är också en känslig fisk så se till att akvariet är ordentligt incyklat innan du skaffar dessa.

72mm
2018-10-21 09:28
#2

Som 02mateo säger, skynda långsamt och försök ha tålamod. Ett akvarium är ett ganska komplicerat system och det kan ta tid för det att bli inkört och stabilt. 

Sedan skulle jag kanske rekommendera att inte fokusera på alger så mycket. Åtminstone till en början. Den enda som egentligen bryr sig är nog du, för allt annat i karet är algerna högst naturliga, oavsett om de kan ses som konkurrenter, mat eller habitat. 

Alger kan dessutom vara av så många olika typer. Vissa vill man bekämpa, andra får man helt enkelt leva med, och försöka balansera. Ta det som det kommer, planera inte runt en "algätare" som ska hålla rent rutan åt dig.  

Det enda system som jag kan garantera skulle vara helt skinande rent från alger är nog ett ordentligt gäng posthorn-snäckor som man svälter lite. De äter då allt, inklusive döda växtdelar, så även växter kommer se ovanligt friska ut.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

molam
2018-10-21 12:48
#3

I mitt 150L har jag endast en drös malar nån Platy och 2 Kampfiskhonor, väldigt harmoniskt, ska ändra lite däri dock, mitt mindre (77L) har jag endast 3 malar 2 Ancistrus och en parva, samt 4 Yngel, och några snäckor =)

I mitt 150 har jag funderat på ett redigt stim med Stänktetror, eller eventuellt ett par guramis och nått mindre stim med nått annat =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

julia96girl
2018-10-21 15:16
#4

Tack så mycket för väldigt bra svar. Ja jag gillar färgglada fiskar och har läst lite om Platy, Molly i olika färger, clownkili, Svärdbärare och tycker även att khulliål verkar coola. Men så liknande fiskar som dom skulle jag vilja ha. Tycker inte om guppys dock. tycker dom ser lite tråkiga ut och har hört att dom ska vara väldigt känsliga. Hade några när jag var yngre också men dom dog hela tiden, men då hade jag inte alls ett intresse för det egentligen som jag har nu, men så guppys vill jag inte ha. Men okej så börja långsamt då, ska jag ha igång akvariet i några veckor innan jag sätter in fiskar? Har läst att glasmalarna ska vara allätare men vilken mat är bäst att köpa, flingor eller tabletter?

raichu
2018-10-21 15:24
#5

Det händer inte ett dugg i ett akvarium innan du tillsatt de första invånarna, om det är fisk, räkor eller snäckor spelar mindre roll.

Både Molly och Svärdbärare behöver större än 150l.

Finns en hel hög med ungfödare och allt möjligt spännande. 🙂

Personligen är jag väldigt förtjust i labyrintfiskar såsom guramier.

hejkomochhjälpmig
2018-10-21 15:44
#6

Indiska glasmalar vill gärna vara ett stort stim, gärna +20 individer om det går. När det gäller indiska glasmalar tillsammans med andra arter bör man, enligt mig, vara mycket noga med att de andra arterna verkligen är fredliga och lugna. Levandefödare så som Molly, Platy och Guppy hade jag inte rekommenderat i samma kar - de är för brötiga. 

Khuliålar bör fungera bra ihop med glasmalar. Fredliga små kilfläcksrasboror eller drottningrasboror skulle också kunna vara ett ok sällskap. Jag har funderat på att ha bilbukar tillsammans med mina, men jag utökar hellre stimmet glasmalar istället…😇😃

Att tänka på med just indiska glasmalar är att de behöver ett väl cyklat akvarium som verkligen är i balans, för att de ska trivas och hålla sig friska. Så de är de sista fiskarna du ska tillföra i ditt kar eftersom ett nystartat akvarium sällan har så stabila vattenvärden som glasmalarna behöver för att må bra och hålla sig friska. 

Här har du en bra artbeskrivning. Och om du är intresserad kan du kika lite i och läsa i min tråd om mitt glasmalskar.

Annons:
julia96girl
2018-10-21 16:02
#7

Okej. Så då kanske det är bäst att bara ha t.ex några få khulliålar eller annan fredlig fisk först och sen sätta in ett gäng glasmalar, med några i taget, när akvariumet har varit igång ett tag? Och ha några småfiskar i det lilla akvariumet. Inte Molly eller Svärdbärare då men skulle Platy eller clownkili funka? Vart är det man hittar olika uppfödare av olika sorters fiskar? Har hört att det ska vara bättre att köpa från uppfödare än från butik. Tack för länken om artbeskrivningen, ska läsa på lite mer innan jag skaffar dom :)

raichu
2018-10-21 16:06
#8

#7 Clownkillis bör gå själva eller med väldigt fredligt smått sällskap som boraras naveus eller liknande, annars tynar de lätt bort då de inte trivs.

Uppfördare av olika arter hittar du lättast genom Facebook, finns en grupp där som heter svenskodlad fisk.

Du kan även gå på auktioner, mycket fisk där är odlad av den som säljer.

julia96girl
2018-10-21 16:15
#9

Okej då vet jag. Tack för informationen :)

72mm
2018-10-21 16:27
#10

#6 Din tråd med glasmalar var ju helt otrolig, tack för den!

#7 "Okej. Så då kanske det är bäst att bara ha t.ex några få khulliålar eller annan fredlig fisk först och sen sätta in ett gäng glasmalar, med några i taget, när akvariumet har varit igång ett tag? "

Det tycker åtminstone jag låter som en bra plan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

usvead
2018-10-22 05:52
#11

Kuhlii ålar är stimfiskar och vill ha rätt många kompisar.

Draken
2018-10-23 10:32
#12

Håller med ovanstående. Ska du ha Khuliålar så är det minst 5-6 som gäller, och de vill också ha sand som bottensubstrat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: