Annons:
Etikettmalar
Läst 547 ggr
Linneaee
10/20/18, 8:24 PM

Är min pleco okej?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ryggfenan ser konstig ut, som att fjällen är borta längst ner på den? Är den okej eller kan den vara sjuk? Har även haft lite för högt KD värde (10d) i mitt akvarium och inte haft de förr, kan de ha något med de att göra ?

Annons:
raichu
10/20/18, 9:29 PM
#1

Ser ju ut som att den åkt på rätt ordentligt med smisk alternativt så är det något som är väldigt galet i akvariet.

Vad har du för övriga fiskar?

Har du haft några dödsfall på sistone?

Linneaee
10/20/18, 9:34 PM
#2

Gick in till rummet akvariet står i och såg när den började skaka och dog nu. Haft tidigare munsvamp i akvariet och alltid misstänkt att plecon förde in de. Det är den ända fisken som är köpt annat ställe än dem övriga. Kommer aldrig köpa fisk där igen

Linneaee
10/20/18, 9:41 PM
#3

Alla värden är okej, förutom att KD värdet varit lite högre än de brukar. Gjorde vatten byte idag. Har 2 Honungsgurami, en Randig otocinclus och dom ser jätte fina ut och är livliga och mår bra. Haft Kilfläcksrasbora tidigare och det var någrs av dem som fick svamp tidigare, men medicinera hela akvariet (2 månader sen?) Dem vart friska Och har sedan dess gett bort dem då jag ej gillade dem. Men aldrig haft ett dödsfall

hejkomochhjälpmig
10/21/18, 12:20 AM
#4

Beklagar att den dog. :( Sådana där plecobebisar är ofta utsvultna när man köper dem i affären och det är viktigt att få i dem ordentligt med bra mat så att de kan repa sig och börja växa som de ska. De är oerhört tåliga fiskar men de tål inte vad som helst, speciellt inte när de är så små.

Eftersom många som köper de här plecosarna inte vet vad de har köpt eller ibland till och med har blivit lurade av säljaren så vill jag bara upplysa om att plecon du hade är en art som blir över 40 cm lång. Så att du inte köper en till likadan om du inte vill ha en jättestor bajsmaskin i ditt akvarium. 

Superduperviktigt att läsa på om fiskarna man är intresserad av innan köp så att man vet vad man får med sig hem och inte låter sig luras av djuraffärerna. :)

Draken
10/21/18, 3:52 PM
#5

Håller med vad som skrivs i inlägg #4. Vill bara tillägga att ottocinklus är en stimfisk, och de vill vara minst 5-6 stycken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: