Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 739 ggr
tess03_
10/20/18, 7:06 PM

Kampfisken Rocky vs pansarmalen Gil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej. Jag skapar här en ny tråd då jag har ett nytt problem med min Kampfisk. Jag är väldigt förvånad över problemet och trodde verkligen inte att en Kampfisk gör detta, då malen är simmar obemärkt typ. Rocky går på Gil. Rocky har blivit väldigt aggressiv dem 3 senaste dagarna , mot lilla Gil. Och Gil är så korkad att han inte fattar att han har gömställen att vara i. Inte superbra gömställen men han kan fly undan i krukorna i alla fall och få en paus från Rocky. Tror även att Rocky har nafsat lite på Gils fena på ryggen. Ser så ut. Börjar bli orolig för min lilla Gil :/ men Rocky har inte visat aggressiv tidigare. Bara första dagen som Gil flyttade in. Sen dess har Rocky lämnat Gil ifred tills då nyligen. Kam det ha att göra med att Rocky byggt bo? Eller nåt liknande? Eller tål Rocky verkligen inga andra fiskar alls? Vill ju ha malar då det behövs för det bildas fort alger i det lilla akvariet. Ett Nano Akvarium i typ kubform som rymmer 49 liter. Handlar det om utrymme och revir? Rocky är helt annorlunda i och med sin aggression mot stackars Gil. Känner inte alls igen honom :( det är också konstant Rocky går på Gil. Tar typ fem minuters pauser emellanåt. Eller är Gil en hona så det är det som gör det? Tror dessutom att Rocky har fenröta eller nåt annat för han har inga fina fenor och har i princip aldrig haft mer än när jag flyttade honom från glaskupan till akvariet. Sen har han varit lika dyster och sliten igen fast visst… han har fin färg men han lyser inte upp typ längre. Han ska väl inte se ut som på bilderna?

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Annons:
raichu
10/20/18, 7:14 PM
#1

Till att börja med så är samtliga arter av pansarmalar stimfiskar och vill vara minst 10 st, utöver det så är 49l alldeles för litet för merparten av corydoras arterna inklusive den art du har.

Pansarmalar är dessutom rätt asdåliga algätare, i naturen äter de kräftdjur och liknande.

Byt ut pansarmalen mot sniglar istället.

Om din Kampfisk börjat bygga skumbo så blir han likt alla andra labyrintfiskhanar av skumbobyggande arter väldigt revirhävdande och tycker att allt som simmar ska bort från det som de ser som sitt revir.

Rasboror från boraras släktet som boraras naveus (Jordgubbsrasbor) är mycket lämpligare som simmande sällskap.

tess03_
10/20/18, 8:50 PM
#2

Tack för infon :) Jag ger pansarmalen tabletter med räkor i typ så han får sin mat han med. Ville bara nämna det. Jag svälter inte honom ^^

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

tess03_
10/20/18, 10:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Stackars Gil har fått flytta ut till en tillfällig bostad under Rocky. Hoppas båda två kan läka och se piggare ut och få färgerna tillbaka.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

usvead
10/20/18, 10:20 PM
#4

Som raichu redan skrivit, pansarmalen är en stimfisk. Du gör den en otjänst att ha den ensam och dessutom med en Kampfisk som egentligen inte behöver ha sällskap. Pansarmalar ska helst ha sandbotten för att deras skäggtömmar inte ska trasas sönder.

raichu
10/20/18, 10:40 PM
#5

#3 Som sagt, akvariet är för litet för pansarmalen, gör dig av med den eller skaffa betydligt större.

tess03_
10/21/18, 10:54 AM
#6

Bara för att Rocky och Gil inte funkar ihop så tänker jag inte köpa en massa nytt till Gil. Är för dyrt. Gil kommer hamna hos min mors vän i hans akvarium. Blir sen att testa ha lite rasboror hos Rocky för tråkigt med bara en fisk. Dem trivs i mindre akvarium med så förhoppningsvis funkar det. Annars blir det nog att sälja Rocky om inte dottern blir alltför upprörd för det är hennes fisk hon fått av sin mormor.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Annons:
molam
10/21/18, 12:51 PM
#7

Alla pansarmalar bör vara i ett stim på minst 6 st, samt att Kampfisken är en rejält individuell fisk som alldeles för ofta kan bli riktigt jäkla Elak emot andra fiskar, därav att man alltid rekommenderar att en kampfiskhane ska vara ensam, honorna är i Flesta fall mycket lugnare och kan gå med mer fisk, och även i ett sällskapskar Däremot är dom ju lång ifrån lika fina =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tess03_
10/21/18, 1:01 PM
#8

Pansarmalen har trivts med att vara ensam vad det synts på honom. Han har inte varit deppig eller nåt. Pigg av sig alltid och ätit normalt etc. Det har varit först nu kampfisken gått på honom och som Gil blivit skygg och deppig. Rocky skrämmer slag på honom så inte så konstigt heller. En pansarmal trivs både i stim och som ensam mal. Sen att en panarmal kanske trivs BÄST i stim det är en annan sak men man kan ha dem ensamma i mindre utrymme och med grottor etc som inte jag har ordnat men har beställt lite roligare inredning. Ett minilandskap och så växter. Blir nog snyggt till Rocky men Gil kommer hamna hos min mors vän som sagt där Gil kan läka och må bättre för han har ingen Kampfisk utan mest platys etc. Men Rocky ser så trasig ut… färgen är inte fin den heller…

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

tess03_
10/21/18, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Här är bilder på Rocky… är det malen som varit på Rocky med som Rocky ser så deppig och ynklig ut med trasiga fenor eller är det fenröta? Eller fel på vattnet? Men orkar inte hålla på för mycket heller då jag inte har riktigt råd att hålla på. Jag brukar ha gruset i saltvatten bad och även plastväxterna när jag städar akvariet 1 gång i veckan. Kan även nämnas att Rocky har haft lite av fenan där bak som hängt löst och sen lossnat efter att där var ett litet litet hål i fenan.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Chinesecrestedlover
10/21/18, 3:09 PM
#10

#9 Om du plockar ut grus och växer och städar akvariet helt så gör du dig själv och fiskarna en rejäl otjänst. Man ska byta delar av vattnet vid rengöringen…men absolut inte allt och att "desinficera" gruset med salt är verkligen inte en bra idé. I ett akvarium är det viktigt att det finns "goda bakterier" som håller vattenkvaliteten bra/bryter ner diverse gifter osv. (ex. ett "bio-filter"), att rengöra för mycket kan göra fiskarna sjuka eller t.o.m. döda fiskarna. Har du kollat nitrithalten i ditt akvarium?

raichu
10/21/18, 3:19 PM
#11

#8 Trivs gör ingen art av pansarmal med att vara ensam att du inte märkt det förrän nu är nog för att den har fått vara ifred, hur länge har du haft den i din vård?

Av vilken anledning tar du ut gruset (gissar på att du gör det) och saltbadar det?

Plastväxter är ofta vassa och de har nog rivit sönder fenan på kampisen.

Kör på riktiga växter och ge fan i att göra rent gruset noggrannare än med hävert max en gång i månaden.

Draken
10/21/18, 3:47 PM
#12

#8 Pansarmalar är stimfiskar, och skall man ha dem så skall de dels ha sand som bottensunstrat och de skall vara minst 6 stycken. Det ser ut som det är en Metallpansarmal (Corydoras aeneus) du har, och de hör dessutom till de större arterna.

Jag har Metallpansarmalar i mitt 240 liters, och de är ganska stora. I varje fall betydligt större än C.duplicatus som jag har i ett annat kar.

Kampfiskhannar  bör vara ensamma i ett kar, de trivs bäst så. Man kan iofs ha andra fiskar med dem, men det beror helt på individen, det händer, men är ytterst sällan att man kan ha andra fiskar eller räkor med kampfiskhannar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
10/21/18, 4:08 PM
#13

#12 Ytterst sällan att sällskap till kamphanar fungerar problemfritt är felaktigt, det beror helt på vilket sällskap och storlek även om hanens humör också spelar roll.

Det överlag få hanar som är så aggressiva att de inte klarar av sällskap.

Annons:
Draken
10/21/18, 4:35 PM
#14

#13 jag har aldrig haft en kamphanne som har kunnat ha sällskap i burken. Och jag har haft nåpgra stycken genom åren.

Så jag står fast vid att kampfiskhannar fungerar oftast bäst ensamma.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
10/21/18, 4:38 PM
#15

#14 Vad har du haft för sällskap och i vilken storlek av akvarium?

PeG
10/21/18, 4:39 PM
#16

Jag tror att vi tar det från början Om du har tex metallpansarmalar så är sand att föredra som bottenmaterial. Julas blästersand fungerar utmärkt och är billig. Vattenbyten bör inlett etablerat akvarium göras varje 1-2 veckor beroende på akvariets storlek och belastning dvs antal och typ av fiskar och andra djur. När du byter vatten byt kanske 30%. Om något strular byt mer och oftare. Vid behov använd en hävert för att ta bort skräp på ytan av sanden. I övrigt rör inte botten mer än för att tex göda växter osv. Riktiga växter är att rekommendera och i början gärna snabbväxande arter. Enda anledningen jag kan se att inte ha riktiga växter är om fiskarna äter upp/sliter sönder dem. Växter tar upp näringsämnen från vattnet och hjälper att hålla balans i karet. Särskilt vid nyetablerade akvarier eller akvarier som av annan anledning inte är i balans bör man mäta nitrithalten. Om den inte är mycket låg - gör vattenbyte. Inget av ovanstående bör vara dyrt eller särskilt jobbigt

tess03_
10/21/18, 9:11 PM
#17

Riktiga växter ska jag skaffa men har beställt plastväxter med för dem håller och är snygga. Tycker riktiga växter är av så himla vanliga sorts växter att dem blir tråkiga men jag ska skaffa riktiga också son sagt. Pansarmalen bor nu i ett akvarium hos min mors vän så nu slipper vi hålla på om det :p Jag har storstädat akvariet var vecka på grund av att jag märkt hur äcklig botten ser ut med matrester etc och jag har varit rätt att Rocky ska få sig nån sjukdom eller redan har fenröta eller nåt då han ser trasig ut. Men det kan ju som nån ovan skrev vara att han river upp fenorna på plastväxterna. Jag har en slamhävert men har inte skaffat batteri till den än. Ska vara ett jättestort batteri. Ett c batteri har jag för mig som jag måste in till stan för att hitta men har inte haft tid att åka in till stan än sen jag fick hem den. Men tar en sån verkligen bort allt skräp som ramlat ner genom gruset till botten? För botten blir verkligen äcklig. Vattnet är testat och är normalt. Kommer inte ihåg om ni hade fler frågor eller råd som jag ska svara på… var mycket att läsa från er. Ska jag vara ärlig hade jag hellre haft sand men tänkt att det är svårt att rengöra… grus är väl lättare på första sätt. Det är ju lätt att tömma ut grus tex om det bildats svamp eller nåt som gör att man verkligen måste storstäda akvariet. Men det kanske är samma sak med sand… Jag vet inte riktigt. Dock kan man väl inte hitta svart eller mörk sans? Tycker vanlig sand ser tråkig ut även fast det är färg som är naturlig för fiskar.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

tess03_
10/21/18, 9:12 PM
#18

Raichu har frågat om sällskap i akvariet och jag svarar här med att kampisen/Rocky är ensam nu. Har förut bara haft pansarmalen med honom. Men nu är han ensam igen.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

PeG
10/21/18, 9:36 PM
#19

Jag har sand och den är lätt att rengöra. Om du vill kan du skaffa sandsnäckor som vänder på sanden. Slamsug ytan av sanden så att den blir ren. Med sand kommer ingenting ner till botten av akvariet utan lägger sig på ytan där du kan suga bort det. Du förlorar lite sand men den är som sagt billig. Det finns mörk akvariesand i akvariebutiker men då är den inte billig längre. Jag har plastväxter då mina fiskar äter alla riktiga växter men då krävs mer underhåll eftersom växterna inte hjälper till med att ta bort näringsämnen och det blir också mer alger osv.

PeG
10/21/18, 9:39 PM
#20

Jag använder bara en slang som hävert. Inget batteri utan jag fyller slangen med vatten och låter häverteffekten driva flödet. Se bara till att inga fiskar åker med.

Annons:
raichu
10/21/18, 10:21 PM
#21

#17 Vad har du för urkonstig hävert som går på batteri, det är något som jag aldrig hört talas om.

Om det är matrester på/i bottnen så matar du alldeles för mycket.

Skit i bottnen måste finnas, annars mår inte växterna bra och mår inte växterna bra så är balansen i ett akvarium mycket skörare.

Hur ren tror du att bottnen är i naturen på en skala?

Det skitiga i bottnen är näring och den behöver finnas för att akvariet ska må bra, mår akvariet bra så mår djuren som bor i det också bra.

tess03_
10/21/18, 11:19 PM
#22

En batteridriven helt enkelt så sköter den sig själv. Tack för alla svar. Ska fundera mer på sand. Vill nog byta ut akvariet med men har inte råd med nytt just nu. Det hade varit om man kunnat byta akvarium med nån som har ett mer avlångt och vill bli av med det. På detta vis får jag mer plats att göra fint i akvariet med dekorationer etc. Hade velat ha lite flodliknande inredning då det är i floder kampfiskar lever och i risfält. Men just nu så får jag bestämma mig över grus eller sand och invänta snyggt landskap som kommer på tisdag eller onsdag. Tack återigen för alla svar och tips.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

PeG
10/22/18, 7:45 AM
#23

Det brukar ofta vara möjligt att hitta begagnade akvarier på blocket/Facebook etc till en relativt låg kostnad. Köp inte något som stått tomt och torrt en längre tid. Ofta går det att hitta kompletta akvarier inklusive filter, tillbehör mm. Jag har oftast köpt mina akvarier begagnade och aldrig haft några problem.

raichu
10/22/18, 6:48 PM
#24

#22 Jag är väldigt sugen på en bild på din hävert, har som sagt aldrig stött på något sådant förr.

tess03_
10/22/18, 6:52 PM
#25

Lägger upp i annan tråd jag kan skapa när jag fixat batteri och den funkar.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

usvead
10/22/18, 7:08 PM
#26

Jag känner till två varianter på marknaden Eheim och Fluval men det finns säkert fler.

Upp till toppen
Annons: