Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 2672 ggr
72mm
2018-10-20 12:00

Räkburkar på höjden

Tänkte jag kunde dela med mig av senaste vansinniga (del-)projektet…

Jag har länge haft ett gäng 20L burkar med räkor ståendes på ett bord för att kunna labba med diverse automation - temp, vattenbyte, matning etc. 

För att återta bordet så tänkte jag ställa tankarna ovanpå varandra i en IKEA-hylla jag haft relativt oanvänd. Jag upptäckte nämligen att hyllplanen var exakt, på millimetern, lika breda som ovan nämnda räkkar. Det var givetvis ett tecken på att jag måste bygga in dem! Det hela kommer troligen bli otroligt opraktiskt rent underhållsmässigt, men hela idén med just de här karen är att de ska sköta sig själva så mycket det bara är möjligt, så fungerar det så kanske det inte gör så mycket. 

Verkar det fungera så har jag en hel drös av uppdateringar och utökningar som jag ska göra och som nog definitivt kan räknas som att "tänka utanför boxen" 😉

Får återkomma med uppdateringar allteftersom katastroferna inträffar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
usvead
2018-10-20 12:31
#1

Spännande! Här måste man ju bara hänga på 🙂

Chinesecrestedlover
2018-10-20 12:36
#2

Intressant idé. Sätter en liten tass här för att kunna se hur det blir 🙂 Tänk bara på att kolla att Ikeamöbeln (som jag misstänker består av något annat än massivt trä…typ. papper) håller för tyngden av akvarierna…annars blir det nog inte så kul.

72mm
2018-10-20 13:10
#3

#2 Du har ju absolut en poäng där. Jag kanske sätter lite vinkeljärn för att säkra upp. 

En annan sak som man bör tänka på om man bygger med Ikeas (pappers-)möbler är att all hållfasthet som man eventuell hade försvinner om/när vatten kommer in i bilden. Pappers-konstruktioner kan bära otroliga laster om gjorda rätt, men bara om de är torra.

Men hur skulle något som ska härbärgera akvarium någonsin kunna bli vått, eller hur? 😎

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2018-10-20 16:25
#4

riktigt intressant projekt. Detta måste jag följa 😃👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2018-10-20 18:46
#5

Projektet är lite "intressantare" än att bara klämma in akvarier i en hylla. Saken är den att jag vill flytta med den teknik som redan finns och fungerar. Det vill säga min egenhändigt programmerade lilla akvariestyrning som nu hanterar temperatur-reglering (både uppåt och neråt), vattenbyten och matning av de små liven. 

Allt måste klämmas in på baksidan av varje burk på den decimeter eller så som finns över av hyllan. Det gör inget om det sticker ut lite nu, men den slutliga designen siktar på att kunna ställa eländet mot en vägg.  

Så för att överhuvudtaget kunna komma åt har jag till att börja med begåvat hyllan med lite hjul. Jo, det blir givetvis lite ostadigare, och man lär inte kunna ta räkorna på sightseeing i bostaden, men det är inte heller meningen. Det räcker om man kan flytta ut allt en halv meter eller så.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2018-10-21 12:31
#6

Jag börjar med systemet för vattenbyten. Det här kommer bli lite tekniskt är jag rädd. 

Det fungerar i nuläget på så vis att en liten pump regelbundet pytsar i lite vatten i alla tre burkarna. I princip är det en bara slang med ett par T-kopplingar på och eftersom alla tre akvarierna står på samma nivå i förhållande till pumpen blir det samma tryck/flöde och därför jämnt fördelat. Överskottsvatten rinner via ett överflöde ut i avloppet. Eftersom jag tror att glaset kan vara härdat har jag inte vågat borra detta, utan har istället byggt "över kanten" överflöden i micro-format. 

Vare sig nuvarande pump eller överflöden kommer funka, så jag måste modifiera båda sakerna. För det första orkar inte min lilla pump lyfta vatten mer än 60 cm så den måste ersättas. Dessutom måste fördelningen tankarna emellan balanseras så inte den lägsta burken får flera gånger så mycket vatten som den översta. Om man inte har problem så får man skapa sina egna heter det ju…

Prylar för att fixa automatiska vattenbyten

När jag letade efter ersättningspumpar upptäckta jag att det inte var så lätt att hitta någon med en lyfthöjd på mer än någon meter eller så. 

Grundläggande pumpteknik; Nästan alla akvariepumpar är varianter av s.k centrifugalpumpar, d.v.s ett litet skovelhjul matas med vatten i mitten och slungar sedan ut vattnet genom sin rotation. Dessa är bra på att effektivt generera stora flöden, men inte så höga tryck, vilket är vad du behöver för att lyfta vatten. Dessutom kan de inte suga i sig vatten, utan måste ha vatten runt impellern för att starta. 

En helt annan typ av pump är membranpumpar (de luftpumpar vi akvarister använder är av den typen) och de är mycket bra på att skapa tryck men inte så bra på flöde. De pumpar dessutom luft på samma vis som de pumpar vatten, så de "suger" i sig vatten på ett mycket praktiskt vis om man vill placera pumpen ovanför det vatten man ska pumpa. 

Jag har en sådan liggande som jag har letat efter en anledning att använda till något, så membranpump får det bli! 

Översta hyllan, bakifrån

Jag lyfter alltså vatten från golvet till över högsta karet (2 m eller så) medelst pump, slår det i en "tratt" med tre utlopp (ett för varje kar) för att få jämn fördelning och låter sedan gravitationen göra resten.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
molam
2018-10-21 12:58
#7

Mycket intressant, hoppas det håller, sätter en fena här =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

72mm
2018-10-22 21:34
#8

Jag sprang in i första problemet. Tankemiss av mig. Specifikationen på pumpen anger ett max-tryck på 0.75 MPa, vilket innebär 7.5 bar, vilket i sin tur innebär en tryckhöjd på ung 75m. Jag skulle m.a.o kunna pumpa vattnet från älven utanför upp till 5:e våningen om jag ville. Det betyder dock inte att pumpen "suger" vatten så högt. Jag hade placerat den högst upp (idiotiskt) när jag borde ha placerat den så lågt som möjligt. Således fick jag flytta ner den, då fungerade det mycket bättre.

Pump, strömförsörjning & test-hink att dra vatten från.

Jag tog fasta på Chinesecrestedlovers (vad är det för djäkla namn förresten?! 😃) påpekande om hållfasthet och skruvade i lite vinkeljärn. Tätade även skarvarna med latexfog för att inte hela hyllan skulle förvandlas till spagetti om jag fick en läcka. 

Vinkeljärn för ökad hållfasthet, latex-tätning för att hålla ev. vattenläckor på utsidan av plastlaminatet.

Vidare fick jag även lite nojja för tillförlitligheten på hjulen jag använt. Satte dit ytterligare två. 

Sex är bättre än fyra.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2018-10-23 08:05
#9

Taskiga bilder, men man kanske kan få en uppfattning om hur det kommer te sig. 

Är inte nöjd med hur ljuset spiller ut över ytan, men gillar samtidigt intrycket med ett täckglas. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2018-10-23 11:35
#10

Läckert 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mats08
2018-10-23 12:20
#11

Ooohhh, högt och vingligt…??? Annars - läckert utförande!!

72mm
2018-10-23 13:09
#12

#11 Jo, det är bara förnamnet. Ett par saker samverkade så det hela blev något mindre stabilt än vad jag faktiskt trodde det skulle bli. 

För det första så lät jag burkarna hänga ut 8cm - en tredjedel av djupet, och också bredden på de automatiska matare som jag ville få plats med på överhänget. Detta gjorde att den totala tyngdpunkten hamnade farligt nära de främre hjulens center. Hela konstruktionen är alltså mycket framtung plus att vikten inte blir jämnt fördelad över hjulen. 

För det andra så står det på ett lineolium-golv som har en viss mjukhet, det alstrar ytterligare svajighet, speciellt när man vill flytta på det hela. 

Sist men inte minst så tror jag att golvet mitt inte är plant, utan det är högre utmed väggarna. Detta gör att hyllan nu lutar framåt med ung 1%, fullt synbart med ögat alltså. Jag monterade hjulen på en bottenplatta just för att jag skulle få exakt höjd på dem, men det hjälper ju inte om golvet är snett. 

Jag skulle hellre vilja ha den graden av lutning åt andra hållet, dvs bakåt, så jag funderar på att faktiskt justera de främre hjulen en halv millimeter eller så…

Tillsvidare har jag säkrat det i väggen och med en sockel fram vid golvet som tar en hel del last från hjulen. 

Tror även jag ska flytta in burkarna 2 cm, effekten som överhänget ger får man i alla fall.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2018-10-25 22:24
#13

Låter lite farligt med mjukt golv och vinglig ställning.

Men hoppas att du får till det ordentligt, för OJ vad läckert det kommer bli 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
72mm
2018-10-27 13:23
#14

#13 Jo, jag hoppas ju på det. Det har stått och sett ut som värsta biotech-labbet alldeles för länge så det kanske kunde vara värt att få det lite snyggare. 

Jag flyttade in de tre karen ynka 2 cm (från 8 cm överhäng) och det gjorde en väldig skillnad på hur stabilt det känns. Funderar också på att bygga en sockel som skymmer hjulen och som även skulle göra det lite säkrare. 

Det här kan nog bli en följetong dock. En av anledningarna till att jag aldrig blir färdig  med någonting är att jag hela tiden hittar på nya saker att göra. 

Det finns t.ex. 5 hyllplan, så det skulle ju vara coolt att faktiskt ha fem kar… och sedan är formatet på de AquaEL-burkar jag har helt fel - de är för höga (hopplöst att komma åt) och för korta (mer yta är att föredra framför djup som är något bortkastat på räkor) . Det finns snygga små (25L) akvarium  med OptiWhite-glas som är 5 cm lägre och 40 cm långa men har en kortsida som skulle funka fint som framruta. Sedan finns en hel lista på teknik som jag vill bygga och testa, osv, osv..

Friskt kopplat är hälften brunnet!

k-line
2018-10-27 14:34
#15

Urcoolt! Följer!

72mm
2018-11-09 20:45
#16

Har varit hemifrån i en dryg vecka, alltid lika spännande att se vad som väntar när man kommer tillbaka. Hade den automatiska matningen löpt amok och dumpat en månads mat på räkorna? Hade vattenbytes-systemet sprungit läck och sprutat vatten över hela bygget? Hade överflödes-systemet satt igen sig så att något kar flödat över? Något spännande måste väl ändå ha hänt? 

Att något var fel hördes redan när jag steg innanför dörren, en pump skrek. Det var ett välkänt ljud från en pump som går torrt. Men det kunde ha varit värre. Inte en droppe vatten utanför någonstans, inga tecken på torkade vattenläckor. "Pappers"-hylla fortfarande intakt. 

Ett kar var dock halvtomt, och eftersom pumpen sitter i övre delen gjorde den nu sitt bästa för att pumpa luft. Det gick nog inge vidare.  

Anledningen var att en av min (hemmabyggda givetvis) överflöden tydligen hade sprungit läck och fungerade nu inte som det var tänkt. Istället för att hålla ytan på avsedd nivå läckte det nu ut ner till ungefär halv tank. 

Den felande länken.

Vit sida är våt sida, nerstoppad i tanken, hålen utgör max vattennivå. Svart sida är torr och utanför karet, slang som dumpar vatten kopplas till den svarta 90-graders tappen. Grön slang/rör stoppas ner i hålen och vattenfylls. Det hela fungerar som vilken "över kanten överflöde" av PVC-rör som helst. Mitt utförande är bara extremt tight, rent storleksmässigt. 

Nåväl, hålet var uppenbart när jag väl tittade närmare och nu fixat, ska stoppa tillbaka allt och ge de stackars räkorna tillbaka sitt vatten :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2018-11-30 21:26
#17

Jag har så fruktansvärt trångt över de små karen i den här konstruktionen så jag får komma på nya lösningar på gamla problem. 

Ni vet de där små nätkassarna som man stoppar filtermedia i för att enkelt kunna få upp/byta ut "makaronerna"? I det här fallet finns det helt enkelt inte plats, så jag löste det genom att trä dem på en fiskelina istället.

Nu kan jag fylla i så mycket media jag vill utan att behöva krångla mig förbi pumpar och doppvärmare (som också ska dela på det utrymmet). 

Den lilla vita bollen är en boj av frigolit så jag inte tappar bort änden om den skulle slinka i.

Eller så kan man kanske använda det som ett tjusigt halsband om man vill vara fin till nästa årsmöte med ciklidklubben? 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2019-05-02 11:01
#18

Ursäktar till att börja med för mycket text - framöver utlovas mindre text och mer bilder. 

Det har gått lite långsamt med detta projektet. Inte bara för att jag gjort annat, utan även för att det är besvärligt att bygga på ett system som "är i drift", dvs som har inkörd tank(ar) och som måste fungera hela tiden. Saker är alltid i vägen och det blir mekkigt när man vill ändra eller prova något. Då är det avsevärt enklare att bygga något från början för att när det är helt färdigt flytta in det levande… det är ju så man gör normalt. 

Dessutom så är ju de små 20L karen jag har nu definitivt inte optimala, de är i princip kubiska och utnyttjar inte djupet i hyllorna (räkor föredrar nog botten över "simhöjd"). De är också lite för höga för att vara praktiska för hyll-höjden. Därför har jag planerat att ersätta de tre 20L jag har i hyllan nu med 5 (måste ju utnyttja alla hyllplan :) 25L burkar som är 40cm djupa och på så vis passar bättre. 

Fast då måste jag flytta nuvarande räkkar någonstans medans jag "bygger om" hyllan för det nya. Det blir som jag skrev ovan bökigt att bygga om ett befintligt system. Jag håller ju även på att laborerar med ett automatiskt matning/vattenbytes-system, så det är en hel del hål för kabel och slang-genomförningar som ska borras för att det hela ska bli någorlunda snyggt. 

Jag tittade faktisk på om jag helt enkelt kunde köpa en ny likadan hylla och bygga i, det skulle lösa massa problem. Men IKEA verkar ha lagt ner modellen :(

Nu är det ju som så att jag är hängiven sakletare/dumpsterdiver/recycler och nu verkar det som om gudarna i grovsoprummet hört mina böner, för vad hittar jag om inte en exakt likadan hylla som den jag har! Kanske inte riktigt likadan, den här var vit och till min förvåning upptäckte jag att den dessutom bara hade 4 hyllplan istället för 5 - det fanns tydligen två modeller. 

Perfekt för att test-borra/såga i och att ställa de tre nuvarande karen i medan jag bygger det nya 5-kar systemet! Men inte nog med det, hyllan jag hittade har inte bara rätt antal plan (3 burkar + ett för elektronik & teknik) den ger mig också 5 värdefulla extra cm på höjden för varje kar, vilket är otroligt välbehövligt. 

Tror jag får offra någon gammal möbel till sopgudarna som tack för hjälpen :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2019-05-02 14:43
#19

Spännande. Hoppas på mycket bilder och uppdateringar eftersom 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-05-03 17:36
#20

Ibland säger man "build one to throw away" - det vill säga; den första av något blir aldrig lika bra som den andra man bygger, vis av erfarenheterna från alla misstag man gjorde i första designen. 

Så nu när jag har en andra hylla att experimentera med skulle jag lika gärna kunna använda den för att testa lite av de idéer jag har för det "riktiga" 5-kar systemet. Jag sätter ju mina egna deadlines (eller inte sätter) så jag kommer göra en avstickare och bygga en snabb prototyp av det slutgiltiga 5 x 25L-systemet genom att testa diverse idéer på min "nya" (läs 'i grovsoprummet upphittade') hylla. 

När den är färdig kan de tre räk-kolonierna flytta in medan jag bygger på version 2. 

På det viset kan jag testa ett antal saker innan jag sätter den slutgiltiga designen av 5-kar systemet. 

  • Överflöde/avlopp integrerat i hyllan
  • Automatiskt individuellt vattenbytes-system
  • Automatisk individuell matning
  • Bättre temperatur-reglering (jag har lärt mig lite)
  • Testa att bygga in lite knappar i själva hyllan och se om det blir snyggt. 
  • Testa design av täckglas/lock. 
  • osv..

Borrat hål i hyllplanen för kabel- & rör-genomföringar. Tätar med latex-fog för att minska effekterna av eventuellt läckage.

Märker ut var någonstans på röret för utlopp varje tank ska ansluta. Jag använder vanliga 40mm avloppsrör i 1-meters längd. Enkla att koppla ihop.

Alla hål förhoppningsvis på plats. Skruvar ihop det hela. (givetvis åt fel håll med den slitna sidan framåt, men det vet jag givetvis inte om när bilden togs :)

Mer fog-tätning, i hörnen den här gången. Och så lite vinkelbeslag för att öka hållfastheten (inte för att det behövs, men det kostar inget så…)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Draken
2019-05-05 12:11
#21

Vilket projekt. SÅ spännande 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-05-05 15:40
#22

Om man nu inte tycker att själva idén att försöka automatisera så mycket som möjligt av skötseln av multipla, pyttesmå räk-kar är galen nog kanske sättet på vilket jag tänkt mig det ska ske kan ta det priset. 

Jag har kommit på att om man, som jag beskrev i #6, lyfter vatten med en pump högre än högsta karet för att där slå det i en "tratt" för att fördela till multipla kar mha gravitationen (tryksatta system blir för krångliga när det är över en meters höjd-skillnad på karen) så kan man lika gärna tillsätta eventuellt foder direkt i tratten för att på så sätt "mata" karen med både vatten och foder. Om man sedan gör en liten mackapär som kan välja en av flera trattar att hälla i så blir det riktigt intressant. Då kan man nämligen med endast en pump och en matare, på ett centralt ställe, tillsätta både vatten och mat till multipla kar. 

Och det är ju precis det jag vill göra!

Det är alltså en sådan "automatisk trattväljare" (eller "non pressurized, gravity driven flow-selector" som man också kanske kunde kalla den om man ville göra sig märkvärdig :) med tillhörande matare som ska prototypas och testas. Det hela kommer vara ganska miniatyriserat för att fungera och få plats, med mycket små flöden i smala slangar, men det gör ingenting eftersom systemet har all tid i världen.

Jag vet att det ser helt vansinnigt ut, men fungerar konceptet kan man bygga en mycket tightare version.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

usvead
2019-05-06 06:07
#23

#21 Håller med Rovfisk 🙂

72mm
2019-05-08 15:56
#24

Installerat ovanpå hyllan ser det ut så här. 

Bakifrån. Hål är borrade för slangarna till varje kar. Temporär vatten-reservoar i form av big-pack glass-låda skymtas till vänster.

Framifrån. Ett par pet-flaskor får fungera som test-kar under utprovningen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2019-05-22 12:12
#25

Då var det dags att flytta in de tre karen för att starta injustering av matning och göra lite långtidstester av det hela. 

Karen är AquaELs 20L "shrimp-set" men har en något modifierad/överdimensionerad filterlösning med ett internt fack som kan härbergera filtermedia, pump, och doppvärmare. Vattnet tas in i ett hål i skiljeväggen genom en stor svamp och passerar genom keramiskt filtermeda av standardmodell för att sedan pumpas tillbaka ut medelst den pump som kom med burken från början. Även överflödet är placerat i detta fack så jag inte ska behöva oroa mig för att det ska följa med räkor ut. 

Snett bakifrån. Det svartmålade är hörnet som innehåller internt filter, pump & värmare.

Målade utsidan av filterfacken och slangar svarta för att slippa få in så mycket ljus och minimera algbildning och biofilm producerad av fotofobiska bakterier.

Nya hyllan med 4 plan. Något lägre, men med högre hyllplan. Första plan blir bra för elektronik.

Gamla hyllan med 5 hyllplan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

5ara
2019-05-22 13:14
#26

Wow! Vilket häftigt projekt 😀👍

Xseros
2019-05-22 13:58
#27

Så himla snyggt!!!


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
Qurex
2019-05-22 17:47
#28

Kul projekt! Jag har oxå använt en liknande ikea möbel till alla akvaristers förtret (det måste vara riktigt akvariemöbler enligt vissa). Sen köpte jag ett riktigt juwelkar med tillhörande möbel. Samma dåliga spånskivor som IKEA.

Det viktiga man måste se till är att tyngden från akvariet hamnar ute på kanten eftersom det är där som ikea möbeln har spånskiva, men i mitten är det en tunn platta som döljer veckad papp.

På samma sätt som frigolit är hållbart om man ställer något på det så går det inte bra om man försöker ställa något på en kant av frigolit, då går den av direkt..

72mm
2019-05-22 19:28
#29

#21 #23 #26 #27 Kul att ni tycker det är spännande. 

#28 Jo, exakt så är det ju byggt. Den laminerade utsidan är inte många mm tjock men tillsammans med den veckade pappen och ramen i spånskiva blir resultatet förvånansvärt starkt och stabilt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2019-05-23 09:09
#30

Snyggt 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-05-24 13:44
#31

Till vattenrervoar att ta vatten till matning och vattenbyten från har jag hittils temporärt använt en 2-liters big-pack glass låda utan lock. Även om det kanske inte har varit den mest professionella lösningen så har det i alla fall visat att konceptet har fungerat. Nu blev det dags att installera något lite mer robust.

Uppifrån. Pytteliten pump för att göra vattenbyten/skölja ner mat. Svart anslutning är vatten in från stor pump längst ner. Grön anslutning är reserv-överflöde om flottören skulle fallera.

Jag limmade ihop en 4-liters-låda av billigt plastglas från Biltema och gjorde uttag för in/ut-vatten och katastroföverflöde samt installerade en pump och flottör med brytare för påfyllningsmekanismen.

Ny, sluten reservoar med inbyggd ut-pump. Bättre konstruktion av flottör.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

DIY
2019-05-25 00:02
#32

#31 Vad har du limmat lådan med? Sägs ju att akvariesilikon inte är någon höjdare på plexi och akryl då plasten är för fet. Letar själv lite vad jag kan använda för att limma några detaljer i akryl som är i kontakt med vattnet.

72mm
2019-05-25 08:02
#33

#32 Vanlig aceton. Aceton smälter akryl/plastglas - så den är tekniskt sätt inte limmad utan svetsad, dvs fogarna består av samma material som skivorna.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2019-05-25 11:04
#34

Det där blir nog jättebra det tror jag. Skulle önska att jag kunde bygga ihop så där själv, men jag har inget tålamod alls 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
DIY
2019-05-25 18:12
#35

#33 tack där gav du mig en idé ;) Roligt att följa ditt projekt :)

Lillräkanf
2019-05-28 20:38
#36

Wow!

72mm
2019-06-04 13:29
#37

Jag vill gärna ha andmat i räkburkarna eftersom det är något som växer som ogräs och borde således dra en del nitrat ur vattnet - vilket är bra för räkorna. Man kan även "skörda" flytväxter relativt enkelt. Problemet med just andmat är att det tenderar att sprida sig över hela ytan, alltid vara i vägen och sätta sig i mossa osv… 

Andmat-explosion

En vanlig lösning är att dela av ytan på något vis och hålla flytväxterna separerade. Min mini-variant under utprovning ser ut så här. En liten burk som hålls flytande med lite frigolit utefter sidorna och med en botten i finmaskigt (mygg-)nät.

Tanken är att jag ska kunna lyfta ur hela odlingen på en gång. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2019-06-04 19:01
#38

Ohhh och jag får panik om jag får in andmat i karen 😊

Men jag kan tänka mig att det måste vara helt perfekt om man verkligen vill ha explotion av något i karet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-06-05 09:09
#39

#38 Jo, jag får erkänna att om jag inte får strikt ordning på det medelst den flytande behållaren så tar jag nog bort det också, växten är faktiskt väldigt besvärlig att hålla på mattan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2019-06-05 12:48
#40

#39 Jo, den är ju det.  Sista gången jag hade andmat i nån av burkarna, var en mindre där jag hade Dvärggurami. Och det täckte precis allt i karet, till slut var det så illa att ljuset inte kunde tränga igenom, och då rev jag karet och plockade bort allt jag såg och spolade rent karet.

Efter bara några dagar hade det börjat ta sig med andmat igen , förmodligen har det väl varit nåt litet blad som har lyckats överleva helrengöringen och börjat sprida sig igen.

Sedan den gången plockar jag bort varenda liten milimetersblad som påminner om andmat ;) Sköljer även nya växter väldigt noga ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-06-06 08:41
#41

#40 Jo, man får ha någon rutin där man skopar upp 75% av bladen varje vecka :)

Jag vill inte se vattenytan eller direkt-ljus från belysningen, så utrymmet över varje kar är tänkt att täckas med någon typ av lucka. Tanken är att man enkelt ska kunna komma åt att peta i karen framifrån för att håva räkor, ansa växter eller mata manuellt. Därför vill jag ha en lucka (inte ett täckglas) som man kan öppna smidigt. Problemet är att lampan (också original) är lite i vägen, så jag kanske måste vara lite kreativ vad det gäller placering av gångjärn/ledning. Tillsvidare får de luckorna jag har gjort vara lösa. 

Ännu omålade luckor. Den svarta kanten överst på karen är en rest från den svarta hyllan och ska ändras till vitt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
5ara
2019-06-06 09:32
#42

Vad snyggt det blir 👍😀 bra jobbat!

Draken
2019-06-06 11:18
#43

Ser jätteläckert ut :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-06-06 12:56
#44

#42 #43 Tackar, det har nog potential i alla fall :)

Förra veckan hade jag det hela (matning + vattenbyten) gåendes utan översikt (jag var inte hemma) och även om det inte orsakat några större katastrofer så verkar det som om det finns en bugg i mjukvaran någonstans som gör att väljaren för de tre karen inte alltid hamnar på rätt plats. Manuell testkörning krävs…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2019-06-06 14:46
#45

Jag skulle nog inte våga ha det systemet igång när jag inte var hemma, jag skulle bli alldeles hispig, tänk om något går åt skogen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-06-06 15:09
#46

#45 Då blir det vått på köksgolvet och/eller jag förlorar ett par hundra räkor av sämre kvalité. 😎

Systemet är just tänkt att göra det möjligt för mig att vara hemifrån längre perioder utan att behöva oroa mig för räkorna. Tvärtom, det är när jag är hemma som jag gärna matar och pysslar om själv.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2019-06-07 08:20
#47

Om jag inte vore så feg, så är det ju ett jättebra system, särskilt nu under sommaren, när man gärna är borta längre perioder.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-06-07 12:39
#48

Även om jag gillar automation och teknik (No shit Sherlock) så vill jag gärna tona ner den synliga tekniken så mycket som möjligt. När andra köper/bygger digitala temperatur-kontroller mest för att man då får en cool display som visar aktuell temperatur, där man på en pekskärm kan ställa in vilken temperatur man vill ha (jo, jag vet att akvarie-kontroller kan ta hand om mycket mer än bara temperatur) så föredrar jag teknik som osynligt och tyst bara gör sitt jobb. Är temperaturen inom godkänt intervall behöver jag inte se några siffror. 

Sidan av varje tank: Temperatur OK

Temperatur hög (kylning aktiv)

För det här bygget består "användargränssnittet" av tre knappar (en för varje kar) med tillhörande signallampa som jag kan programmera att lysa/blinka i olika färger. Det ska räcka för att manuellt tända/släcka ljus, mata, tillfälligt slå av pumpar osv.. 

Färgen på lampan kan användas för att ytterst diskret skvallra om status i varje kar; huruvida kylning/värmare är aktiva eller inte, om temperaturen är OK etc..

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Draken
2019-06-07 15:44
#49

Suveränt ju 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-06-08 09:25
#50

Kablar är dragna för att styrningen ska kunna slå av/på pumpar, ljus och värmare/kyl-fläktar. Jag har dock inte haft detta inkopplat, utan bara använt vanliga timers (för ljuset) och en liten härva av förlängningar/fördelare. 

Bakifrån, lägsta hyllan. Ful härva av kablage.

Bakifrån. Anslutningar till ljus, pump & värmare.

Nu har jag kopplat in pumpar och ljus (doppvärmare har jag inga) så jag har blivit av med en hel del kablage och det ser nu mycket bättre ut bakom karen. Dessutom har jag blivit av med timern och matnings-automatiken kan slå av pumpar under matning för att på så vis kunna pricka matskålen lite bätttre = mindre mat som ramlar ner i bottensubstratet och inte kommer räkorna till gagn. 

Bakifrån, uppifrån. Före uppstädning: Kablar från varje tank.

Bakifrån, uppifrån. Efter uppstädning: mindre kablage.

Jag blev av med en hel massa onödigt: 

Borttaget kablage och fördelningar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

5ara
2019-06-08 09:43
#51

Vad duktig du är! Jag är väldigt imponerad 🙂

Draken
2019-06-09 18:22
#52

WOW, jag är grymt imponerad 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillräkanf
2019-06-13 21:18
#53

Helt fantastiskt! Så jäkla imponerande!

DIY
2019-06-26 10:01
#54

#50 stabil elinstallation bland bland allt vatten :O

72mm
2019-06-29 15:15
#55

#54 Haha, tycker du inte?

Nej, den lämnar väl en del att önska. Jag är dock mer bekväm med skruvplintar uppsatta på sidan med en liten distans från väggen än en härva av europa-kontakter och billiga fördelare liggande på hyllplanen.

Det hela är lite provisoriskt, jag bygger ju i princip det här (den vita hyllan med 3 burkar i) för att klura ut hur jag bäst konstruerar 5-tank hyllan.

Där kommer jag lägga lite mer energi på att få till en bättre design och snyggare installation av el-prylarna. För det första kommer jag ha separata reläer för varje tank, på varje "våning" vilket minskar kabeldragningen ganska rejält. Mindre komplexitet = högre säkerhet. Sedan sätter jag väl reläer och plintar i täta kopplingsboxar med ordentliga genomföringar och  plats för dropp-loopar etc

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
72mm
2019-07-05 10:52
#56

Det här går långsamt, jag fuskar med massa andra saker istället för att försöka få detta klart… som vanligt :)

Nåväl, ibland hittar man cool/bra/unik design slumpmässigt, mitt i bygget. 

Jag har sedan tidigare haft en del av botten bar (ena hörnet) där jag kan mata utan att hälften ramlar ner i substratet. Jag kan på så vis ha koll på hur mycket mat som blir över etc…  

Ett av karen kör jag t.om. med helt bar botten. Nu när jag hängde karen över en kant och belyste dem ovanifrån gav detta upphov till ett rätt intressant ljusfenomen direkt under karet. Jag tycker det blev rätt snyggt på det substrat-lösa karet, så nu funderar jag på om jag inte ska ta och bygga om de andra två på samma vis - och ha hela överhänget fritt från substrat på dem också. 

Jag har ändå planerat att bygga om tekniken i de tre karen något, så jag får väl installera en liten "sarg" i botten längs fronten samtidigt. Då borde jag kunna få effekten som på den nedersta bilden ovan fast ändå kunna ha substrat.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Xseros
2019-07-05 12:51
#57

Detta ser ju helt fantastiskt ut. Smart med hålet i substratet.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
2019-07-05 13:11
#58

Otroligt vackert, och vilken smart ide med ett bart hörn där du kan kontrollera maten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-10-04 11:59
#59

Liten uppdatering, jag har bytt filter-insatserna (se #25), byggt en "sarg" för att hålla substrat borta från överhänget (se #56) och konverterat utblåset till ett "över kanten"-flöde som på en AquaClear "ryggsäcksfilter" (eller HOB - Hang On Back som de också kallas).  För att täcka det genomskinliga plastglaset på filterinsatsen testade jag att spackla med tunt med svart silikon och sedan lägga på sand. Resultatet blev ganska snyggt och organiskt. 

3 x Filterinsatser för hörn + sarg för substratfritt överhäng.

Jag trodde dock inte att det svarta skulle  vara så dominant, så nu undrar jag om inte sand i vit silikon hade varit snyggare, speciellt med tanke på att allt annat är vitt på bygget… 

Filterinsats installerat, framifrån.

Jag vill av outgrundlig anledning använda de pumparna som kom med burkarna från början, de är någorlunda tysta, verkar tillförlitliga och ger bra, justerbart flöde. Därför byggde jag en liten burk som pumpen kan dockas med och sedan hängas över kanten på filterinsatsens vägg.

När det är installerat ser det ut så här. Jag kan nu dessutom enkelt få tag i pumpen framifrån eftersom den bara hänger över kanten. 

Från sidan med all teknik nerstoppat bakom insatsen. Tight är bara förnamnet, men det går ner. 

All teknik utom biomedia

Räkorna fick tillfälligt omplaceras i temporärt kar för detta gjordes i alla tre burkarna. Den mesta tiden går ju åt att fixa med saker som dessa, allt [bygge/underhåll] som kräver att innevånare behöver flytta ut under tiden är så otroligt otroligt tidskrävande att man blir alldeles matt. 

Kör lite extra svamp-filter medans det nya etablerar sig. Återkommer med bättre bilder på resultatet när det är lite mer inkört. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2019-10-04 12:16
#60

#59 Tycker det var lite snyggt med den svarta konturen på ena väggen. Kommer stå sig fint mot färggranna räkor :)

J*lar vad snyggt det blev 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: