Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1356 ggr
Tranquil03
2018-10-18 13:05

Salt i vattnet

Mina Mollys och platys dör i en resande fart. Har beställt vattentester så de är på gång. Fram tills de kommer tyckte akvsrieaffären att jag skulle salta vattnet. Vist det har jag läst kan hjälpa. Ställde då frågan hur de friska fiskarna skulle ta detta med salt (gurami, khuliål, krabba och malar). Fick svaret: dom kommer inte gilla det. Hur gör jag salt eller ej?

Annons:
molam
2018-10-18 14:29
#1

Om allt dör i rasande fart kan det vara nitrit, då hjälper inte att salta vattnet.

Ta med lite vatten till djuraffären så kan dom testa vattnet där, då vet du snabbare vad problemet kan va och kan vidta åtgärder på plats =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

PeG
2018-10-18 15:36
#2

Och gör vattenbyten, många och relativt stora. Vattenbyten medför arbete men ör aldrig dåliga så länge som du för det unde kontrollerade former.

Tranquil03
2018-10-18 16:28
#3

Affären kan inte testa vatten(vad han sa) och tyckte det va "onödigt". Han tyckte salt! Jag vill dock veta orsaken oxå helst. Därför har jag beställt testerna. Vi har bara en fiskbutik inom tio mils radie typ. I alla fall vad jag vet om. Men då Blir det vattenbyten tills jag får testerna. Kommer förhoppningsvis i morgon eller början på nästa.

Lojs
2018-10-18 16:51
#4

Hur stort är karet, hur många invånare är det och hur länge har det varit igång? Att jag frågar är just för att kolla hur sannolikt det är att det är nitrit som är problemet. Både Platy och Molly är riktiga bajsmaskiner, så med ett inte så stort kar och om det är nystartat så är nitrit ganska sannnolikt. Angående nitrit så har du fått bra tips, massor av vattenbyten! Tillhuvdfrågan, jag hade inte vågat salta, då riskeras ju livet på de djur som ännu är ok, av de som inte tål salt. Jag gissar att khuli och krabba inte skulle må bra av salt. (Personligen har jag snäckor som jag är rädd om så jag saltar aldrig).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tranquil03
2018-10-18 17:02
#5

Då tänker vi samma angående saltet. 160L Igång sen mitten på juni. Tolv fiskar lever nu. Plus tre malar och fem ålar. Fem Mollys har dött senaste veckan. Och en Platy.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Draken
2018-10-19 07:46
#7

26 (inräknat de som har dött)  fiskar i ett relativt nystartat akvarium, och dessutom bajsmaskiner som Platy och Molly, då är det stor sannolikhet att det är Nitrit i vattnet.

Du skriver också att du har  Malar, vad har du för malar ? De flesta L-malar är också bajsmaskiner utan dess like.

Ålar vet jag inte, men både Malar och Krabban gillar absolut inte salt, så jag skulle inte salta vattnet. Stora och många vattenbyten. Kolla nitrit i vattnet.

Låter mycket märkligt att butiken inte kan kolla vattenvärdena, det brukar de flesta butiker kunna göra, de måste ju dessutom testa akvariumen i butiken mellan varven också .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tranquil03
2018-10-19 12:19
#8

Ok, känns skönt att jag gjorde första vattenbyten i går. Testet kommer på måndag. Tror väl mer att de inte vill hjälpa mig med ett test, än att de inte kunde testa. Har ansistrus malar ( dålig koll på stavning)

Draken
2018-10-20 11:03
#9

Fortsätt med dagliga vattenbyten. 30-50% kolla värdena direkt testerna kommer på måndag. Har du Nitrit, så är det bara att fortsätta med vattenbyten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tranquil03
2018-10-20 16:54
#10

Oj, kör på det. Skriver när jag testat. Tack!!

Tranquil03
2018-10-20 16:55
#11

Ok, skulle det va inte oj

Denna kommentar har tagits bort.
kallepudas
2018-10-20 20:00
#13

tolkar jag det du skriver rätt så har akvariet varit igång sedan juni och du gjorde första vattenbytet nu i oktober?

Byta vatten bör man göra minst en gång i veckan & hålla det på den nivån.

Annons:
Tranquil03
2018-10-21 11:45
#14

Har gjort vatten byten sen början. Ungefär en gång i veckan. Har bytt varje dag nu i fyra dagar efter råd från tidigare inlägg.

molam
2018-10-21 12:42
#15

#13 Vattenbyten en gång i veckan stämmer om man ha små akvarium (fast jag gör väldigt sällan VB i mitt yngelkar på 77L inga problem där, så beror nu mycket på kvaliten i vattnet), inte med stora.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

kallepudas
2018-10-23 18:07
#16

#15 Beror ju lite på vad man har för fisk. Jag som har malawi då är en gång i veckan minimum för fiskar skitar ju ner och fiskar vil ju ha rent vatten.

Har man yngel så växer dom bättre ju mer vatten man orkar byta så där är ju vattenbyten extra noga oavsett om man har problem eller inte.

Tar man en kull golden-yngel & splittar upp dessa i två exakt likadana akvarium och dom får samma mängd mat varje dag fast i det ena akvariet där byter man vatten en gång i veckan och det andra varje dag så kommer man efter en månad se betydlig skillnad på fiskarna och hur dom utvecklats i storlek.

molam
2018-10-23 20:10
#17

#16 Jag har haft malawi sen jag fick mitt första akvarium, kan lova att jag inte städade en gång i veckan och mina mådde prima, ynglade av sig som bara den. och ynglena som överlevde växte otroligt bra, och var friska hela sitt liv, har aldrig haft problem med sjuka fiskar, nånsin.

Så njae, det här med att städa en gång i veckan är bara onödigt OM man inte har problem med vattnet, känner man att man måste städa en gång i veckan har man definitivt problem med vattnet. eller så har man på tok för litet kar för fiskarna som går där.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

kallepudas
2018-10-24 07:25
#18

#17 Om du haft malawi sen ditt första akvarie så borde du veta bättre!

Som jag skrev tar man en kull yngel och ger dom exakt samma förutsättningar så kan du förklara varför dom växer bättre med vattenbyte varje dag mot sina syskon som endast har veckobyte av vatten?

Ser fram emot din teori om detta om det nu inte beror på vattenbytet.

PeG
2018-10-24 07:57
#19

Min erfarenhet av mestadels syd/Centralamerikanska ciklider är också att tillväxten blir bättre med tätare vattenbyten. Inte att de mår dåligt annars men de växer snabbare. Självklart beror det också på akvariets storlek, antalet fiskar osv

molam
2018-10-24 08:10
#20

#18 Jag sa inte direkt nått emot det, läs om läs rätt, mina har aldrig haft problem med tillväxten, dom har vuxit snabbt och bra, mat och bra cirkulation is the key, så jag håller fast vid att det är sjukt onödigt att göra vattenbyten en gång i veckan om man  har bra vatten vill säga, eller karet inte är typ 50 liter.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
C.D
2018-10-24 09:42
#21

Har du typ Malawi yngel i akvarium 100l och neråt så gör det stor skillnad med byta vatten engång i veckan men större burkar har jag aldrig upplevt någon skillnad och då har jag odlat Malawi i snart 25år

Draken
2018-10-25 22:32
#22

I de mindre karen, från 120 liter och neråt gör jag vattenbyten 1 ggr i veckan.

Men i de större karen (225, 240 och 630 liter) där byter jag inte alls lika ofta. I diskuskaret blir det tätare vattenbyten, men annars så gör jag vattenbyten ca.1 ggr i månaden, eller vid behov.

Det beror mycket på vilken vattenkvalitet man har, vilken filtrering och vilken belastning man har i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
kallepudas
2018-11-12 19:27
#24

Eftersom filtren som renar vatten bättre än nytt vatten inte är uppfunna än så är det bra att göra vattenbyten.

Nytt vatten stimulerar fiskarna att leka bland annat så visst visar dom uppskattning bara genom det lilla.

Fler borde lyssna & se på den där amerikanen som håller på med fiskar KGtropicals och ser man på hans youtubeklipp så lär man sig ett & annat om en del fiskar som man inte lär sig nån annanstans.

Går man in i vissa bra fiskbutiker som mestadels har malawi där den som äger butiken kan väldigt mycket så rekommenderas det även från dennes sida att även med bra filtrering så är det bra med vattenbyten.

Var ju en här på akvariefisk som odlade vanlig sällskapsfisk i vanliga murarbaljor utan filter och hens fiskar mådde utmärkt och blev en massa yngel. Det denna person gjorde var att bara byta vatten ofta. Enda nackdelen som den personen skrev var att man såg fiskarna lite dåligt på grund av att dom var i murarbaljorna.

Så visst kan man låta bli att byta vatten…….jag hade ett litet kar med några Guppy i och där bytte jag ALDRIG vatten utan jag fyllde på det som dunstade bort. Hade inget filter eller värmare i det heller…..eller man kan säga att jag hade så mycket växter så att det var dessa som var filtret istället. Kastade växter i sopåsen var 14:e dag istället. Det stod igång två år med minimal skötsel vilken bestod i att ta bort växter & fylla på det vatten som dunstat och plocka bort fisk så det inte blev överbelastat.

[Justde_]
2018-11-12 21:41
#25

Hur gick det med testerna ts?

Upp till toppen
Annons: