Annons:
Etikettallmänt
Läst 955 ggr
Pollelolle
2018-10-17 22:50

Hjälp! Våra Mollys äter upp malarnas mat

Vi har 2 Ancistrus, 3 pansarmalar och 5 Mollys och några andra fiskar i vårat akvarium, och eftersom vi knappt har några alger så har vi lagt i malfoder i form av tabletter men våra Mollys är fruktansvärda matvrak och äter upp tabletterna. Vi har speciellt en som brukar putta in tabletten någonstans så bara hon kan äta. Idag har hon ätit på den i nästan 3 timmar och hon blir bara fetare och fetare. Nu såg jag att hon försökte bajsa hur länge som helst men det kommer bara små små pluttar. Är hon förstoppad? Vad kan jag göra åt det här problemet?

Annons:
raichu
2018-10-17 23:40
#1

Mata när det är släckt i akvariet.

Dessutom så är inte pansarmalar algätare så de ska mer köttig diet som vanliga flingor.

Pollelolle
2018-10-18 07:48
#2

Vi har flingor också till de andra fiskarna 😊

Draken
2018-10-18 08:58
#3

Molly behöver även vegetarisk mat. Kan vara därför de nyper maten för malarna.

Men som sägs här ovan, mata när lampan är släckt, så skall du se att det blir mat över till malarna också :)

Mollyhonan kan mycket väl vara förstoppad. Koka och skala ärtor och mata med det, då kanske det släpper.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pollelolle
2018-10-18 22:36
#4

Ska testa alla tipsen! 😁 kan man fortsätta att mämatata med ärtor även efter förhoppningen har släppt? Och måste man koka dem? Har nämligen hört att Ancistrus är väldigt förtjusta i frysta ärtor 😊

PeG
2018-10-19 06:33
#5

Du behöver skala dem. Jag kör frysta ärtor i lite vatten i mikrovågsugnen tills de tinat. Skalar och ger till fiskarna.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Pollelolle
2018-10-19 20:37
#8

Det vet jag, men behöver jag koka dem eller det går bra med frysta, okokta ärtor?

PeG
2018-10-19 21:41
#9

Jag kör som sagt mina kort i mikrovågsugnen innan jag ger dem till fiskarna. Om man måste göra det eller inte vet jag inte men eftersom jag börjar med frysta ärtor så är det även praktisk

Pollelolle
2018-10-19 22:38
#10

Okej, tack för tipset 😊

Upp till toppen
Annons: