Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1078 ggr
mats08
2018-10-14 22:59

Testa GH och KH

Jag har ett "Tetra Water Test Set" (https://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/vattentester/tetra/tetra-water-testset-ghkh-ph.html) som ska vara enkelt och smidigt för att få korrekta och pålitliga värden. Dock har jag problem med GH och KH som jag inte vet hur jag ska tolka. Testets bruksanvisning säger att jag ska hälla i droppe för droppe och räkna antalet droppar tills färgen förändras. När jag gör detta på GH ska det gå från rött till grönt, men redan efter första droppen ser jag att vattnet blir svagt gult istället. Fortsätter jag droppa blir det bara mörkare gult. Kan droppa hur mycket som helst men det blir bara mörkare gult. Vid test av KH ska det gå från blått till gult och det blir faktiskt blått, men redan vid första droppen. Det blir aldrig gult hur många droppar jag än fyller i. Har jag verkligen värden på både GH och KH som är 0?? Det känns osannolikt… Eller hur ska man läsa av dessa tester? pH och NO2 funkar bra att testa, där kan jag enkelt läsa av: pH ligger runt 7,5 och NO2 ligger alltid tydligt under 0,3 mg/l. Vad tror ni? Har jag omätbart låga värden på GH och KH, eller är jag bara okunnig på att läsa av testresultatet?

Annons:
Draken
2018-10-14 23:13
#1

Kh och GH ger jag mig inte på att testa hemma, utan då tar jag med vatten till djuraffären, så får de testa åt mig. Blir enklast så 😊

Jag fattar inte hur m,an skall göra, har försökt hemma en gång, och då blev det som för dig, bara blaha, blaha 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-10-15 07:07
#2

Om du inte har väldigt känsliga fiskar så behöver du antagligen inte testa för GH och KH regelbundet. Jag testar bara för nitrit, nitrat och pH. Av dessa har pH aldrig egentligen varierat väsentligt så jag är inte säker på att jag behöver den heller men den känns ändå lite viktig så jag har inte slutat.

mats08
2018-10-15 09:41
#3

Jag vill ju veta halten av CO2 (kör med Sodastream-anläggning) och som jag förstår det så behöver jag även KH-värdet för att räkna fram det.

PeG
2018-10-15 16:54
#4

Ok jag kör inte koldioxid då jag för tillfället har fiskar som äter alla växter. Det är som sagt inte helt lätt att få till bra mätningar.

Upp till toppen
Annons: