Annons:
Etikettallmänt
Läst 2165 ggr
Bodinsson94
10/11/18, 9:36 PM

Behöver rådgivning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tänker börja med mitt gamla intresse igen då jag hade ett 375L på ställning som yngre.. Så tänkte börja mindre nu så har köpt mig ett 60-63L akvarium men aldrig haft ett utan ram/ställning förut.. Nu till min fråga.. Vad kan jag ställa akvariumet på, för ska köpa mig en till byrå åh tänkte då kanske jag kan ställa det där på men är ju från Ikea så vet inte hur möbeln klarar det.. Någon som kan svara på ifall det går? Att det håller..? Lägger även in en bild på byrån jag tänkt köpa och en bild på akvariumet som precis kom innanför dörren här hemma.

Annons:
Lona
10/11/18, 9:40 PM
#1

Byrån Malm (på bilden) är inte så superbra, vi har fyra varav två (de som används mest) har gått sönder. I och för sig på sådana ställen som inte påverkar hur mycket den kan belastas, men jag hade inte chansat att ställa ett akvarium på den.
Tycker att Ikea brukar ha bättre kvalité på sina möbler numera.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Bodinsson94
10/11/18, 9:45 PM
#2

Men om det är såna ställen som inte påverkar själva stommen som gått sänder så borde det ju funka egentligen.. Ska ju kolla noga så att allt står rakt så vikten fördelas rätt åh lite dämpande under akvariumet m.m.. För gillar dom byråerna så vill ju helst slippa köpa annan sort så kanske får att förstärka den på nått sätt?

molam
10/11/18, 10:11 PM
#3

JAg har haft ett 73 Liters på malm byrå utan problem, och mor min har att 112 liters på en malmbyrå som har stått där i flera år, inga som heltsproblem =)Båda var helglas, dock stod/står dom på en skummgummimatta, nemas problemas =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

mats08
10/11/18, 10:36 PM
#4

#2 Du kan absolut ha Malm byrå. Som förstärkningstips vill jag tipsa om detta: För det första - När du spikar fast bakstycket med de små spikarna, se till att använda ALLA spikarna! Ett av de vanligaste felen folk med rangliga Malm-byråer gjort (trust me, jag har jobbat på Ikea i 13 år) är att de bara satt tre, fyra spikar på varje sida. Det räcker inte. Använd alla! Och vill du köra med både hängslen och livrem så limmar du skivan med trälim innan du spikar. För det andra - lägg en extra skiva under akvariet, lika stor som byråns toppskiva. Gärna en tjock plyfa eller osb så att tyngden fördelas bättre. (Du kan ju måla den svart, så smälter den in i den mörka Malm-färgen.) Toppskivan på Malm är bara en spånskiva och risken är stor att den annars böjer sig av tyngden, vilket kan medföra sättningar i glaset och tillslut en spricka. Jag kör själv med just denna Malm under mitt 30-liters sedan ett drygt halvår och jag ser hur den har börjat bukta lite grand. Inte så att jag måste sätta extraskiva än, men jag kommer nog behöva göra det så småningom. Lycka till!

Bodinsson94
10/11/18, 11:09 PM
#5

#3 Ahh men nu känner ja mig säkrare! Vart kan man köpa en skumgummi matta då? #4 Jag har ju redan en malmbyrå åh använde alla spik till baksidan med åh den har hållt i 10 år nu så ja va noga när ja satte ihop den ;) Men ja köpa någon skiva kommer ja göra absolut.. Måla svart och även dra på en lack för säkerhets skull ifall man spiller vatten.. För vet ju att spånskivor ofta sväller då det kommer vatten.. Men då får det bli ikea imorgon och djuraffären och köpa sand och förbereda karet lite ^^

molam
10/11/18, 11:18 PM
#6

Skumgummimatta kan man hitta i alla butiker tror jag, där vi har hittat våra iaf =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Belzebubble
10/11/18, 11:21 PM
#7

Sen tänk på att IKEAS möbler inte alltid tål vatten så bra.

Draken
10/12/18, 10:32 AM
#8

#5 Mitt står på ett vanligt liggunderlag som jag har köpt på Jula och klippt till, betydligt billigare än att köpa wet pad ;)

#7 Malmbyråerna tål vatten ganska bra.  Min har börjat flagna lite nu, men den har stått under karet i ex antal år också ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
10/12/18, 3:05 PM
#9

Jag har haft liggunderlag och frigolit som jag färgat under mina akvarier. Båda har fungerat bra med det enda undantaget att ett av barnen tyckte att det var roligt/intressant att pilla sönder frigoliten.

usvead
10/12/18, 3:56 PM
#10

Här hemmavid är vi lite "wild and crazy" 🤪

Har IKEA´s Kallax-hyllor med krysstag bakom till 50 L, 54 L och 75 L. Hade även en längre tid ett 92 L kar på en Kallax-hylla 😮

Ingen av hyllorna har börjat ge sig i formen utan ser likadana ut som när de köptes. Nu kan ju oturen vara framme och en olycka händer när det inte är någon hemma men än så länge (peppar, peppar) har det gått bra och då talar vi om flera år.

Mateoz
10/12/18, 8:43 PM
#11

Har ingen erfarenhet av att använda malmbyrå till akvarier, men har använts ikeas kallax hyllor ganska flitigt till akvarier upp till 63 liter. Hittills har det aldrig varit några problem och dem har hållit sig från fuktskador och dylikt.

Aquarious
10/16/18, 12:05 AM
#12

Jag tog det säkra ….gjorde tre staplar av tegelsten i lagom höjd och la sen en ekskiva på, har kanske lite katastroftänk?!

PeG
10/16/18, 6:18 AM
#13

Det blir i alla fall stadigt. Lycka till

Annons:
Aquarious
10/16/18, 11:31 AM
#14

Hej Jag köpte tegelsten och staplade till rätt höjd och därefter en ekskiva, har iofs lite katastroftänk!😊

Upp till toppen
Annons: