Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 2041 ggr
Desilita
10/7/18, 10:14 PM

Angående substrat

Hej allihopa! Jag ska starta upp ett 32 liters kar i veckan och behöver lite tips om billig och bra substrat för växter! de enklare sorterna!) Jag har varit i ett fåtal akvariebutiker men har tyckt det var dyrt överallt. Jag söker efter sand/sten runt hundralappen och har fått höra att en kan handla det på diverse ställen. Men eftersom jag inte ens vet vart jag ska börja tänkte jag fråga om lite tips här! Vet ni någon stor ”allmän” affär(jula, ÖoB, dollarstore etc..) som säljer sånt här och vad heter det ni köpt? Hur mycket behövs ungefär till ett 32 liters? Tack i förhand!

Annons:
ladygrenners
10/8/18, 9:25 AM
#1

Jag har köpt Julas blästersand till mina akvarier. 25 kg för hundralappen. Billigt och bra! Skölj av sanden innan du har i den i akvarier dock, annars kan vattnet bli disigt i några dagar efteråt.  Du lär dock inte behöva 25 kg sand till ditt 32L. 

Sten plockar jag utomhus, tvättar och eventuellt kokar om det går och behövs. 

Lycka till. 🙂

/Ladygrenners

Draken
10/8/18, 10:02 AM
#2

Julas eller Biltemas blästersand är bra för växterna, jag har Jlas i alla mina kar och det växer som bara den.

Hur det är med biltemas vet jag inte, men jag har inte sköljt ur julasanden innan jag har använt den. Det är lite disigt i karet en stund (max 1 dygn) efter att det är påfyllt med vatten, men inte så farligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
10/8/18, 6:49 PM
#3

Jag har använt både Julas blästersand och Biltemas sand för bl a akvarium. Ingen av dem behöver sköljas. 

På Biltema ska man kolla noga att det är den påsen som det står kan användas till akvarium. Det finns fler och de är fulla av metaller vilket inte är bra alls. Biltemas påse innehåller 16 kg tror jag det var och det räcker och blir över till ett litet kar.

www.biltema.se/bygg/murning/murartillbehor/sand-2000021665

Desilita
10/8/18, 9:21 PM
#4

Tack för svaren! Har ingen tillgång till en bil så det kan vara svårt att ta mig dit. Men har läst lite om att en kunde köpa något som hette fogsand, som finns i närheten av mig. Är det något ni skulle kunna rekomendera/inte rekomendera?

Draken
10/9/18, 7:37 AM
#5

Är det inte den man använder i bl.a badrum, för att sätta dit kakelplattor ? Isf. lär den ju innehålla bekämpningsmedel mot mögel o.l ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
10/9/18, 11:55 AM
#6

#4 Vet att det finns några på youtube som använt sig av poolfilter sand till sina akvarium om det är lättare för dig att få tag på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
mats08
10/9/18, 11:59 AM
#7

#4 Tycker absolut du ska kolla den sanden i närheten! Fogsand brukar vara helt ok att använda. Vill du vara på säkra sidan så kollar du såklart med firman som säljer, eller kontaktar tillverkaren.

#5 Du tänker på kakel- eller klinkerfog vilket är som en slags cement (väldigt förenklat). Fogsand är däremot en sand man använder för att fylla ut springorna mellan gångplattor utomhus. De brukar aldrig innehålla något annat än just sand.  :-)

PeG
10/9/18, 1:18 PM
#8

Fogsand kan vara en massa olika saker. Utöver diverse tillsatser som ibland finns i fogsand och som kan vara giftiga så är även grovleken och hur skarpa kanter kornen har viktigt. Om ingen här har erfarenhet av en specifik sort så behöver du vara väldigt försiktig i ditt val. Jag kör Julas sand.

Upp till toppen
Annons: