Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1786 ggr
lydisleon
10/7/18, 1:32 PM

Marmorgurami

Jag införskaffade härom veckan två st marmorguramis, en hane och en hona.  De är jättevackra, trevliga och aktiva…. men tyvärr är hanen väldigt dum mot honan. Han jagar iväg henne så fort hon visar sig, hon gömmer sig mest hela tiden och vågar sig knappt fram vid matning.  Så jag funderar på att lämna tillbaka dem, vilket vore sjukt trist med tanke på att de är så vackra och trevliga i övrigt. Men, man vill ju fiskarnas bästa…

Jag funderar dock på om det skulle bli bättre om man skaffar fler honor, så att de blir en liten grupp? Eller om man lämnar tillbaka hanen och har en grupp med bara honor? Akvariet rymmer 222 liter och förutom guramisarna finns där ett gäng corydoras och några levandefödare.

Annons:
molam
10/7/18, 2:06 PM
#1

Just marmorn går bättre i grupp, så testa  skaffa en eller ett par honor till =) Det är som du säger fantastiskt fina fiskar, mycket roliga att titta på med! =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

raichu
10/7/18, 7:48 PM
#2

Djuraffärer hävdar gärna att de är parfiskar då det är lättare att sälja + att de ofta saknar rätt kunskap.

Marmor guramin är en färgvariant av blå guramin, sök på Trichopodus trichopterus för att se vilka färgvarianter som finns. 👍

Blå guramin ska enligt de som verkligen kan arten hållas i en grupp, jag brukar säga att man ska ha minst 5-6 st.

Vissa kan få det att fungera att enbart hålla 1+1, men det är mer undantag än regel skulle jag säga.

C.D
10/7/18, 8:12 PM
#3

Borde ju vara bättre att sälja dem i grupp för affärerna då de får sälja flera än två, kursen som holls för affärerna så får de höra att Gurami är en par fisk. kan förstå att det kan vara klurigt för personal att lära sig allt. Men helt rätt som ovan skaffa fler honor så din hane har ett litet harem att hålla reda på och du sprider ut aggressionerna på flera.

raichu
10/7/18, 8:28 PM
#4

#3 Ja, det kan man tycka.

Samtidigt så är de ju betydligt dyrare än fiskar som tex guldbarb och då blir de mer svårsålda om de ska säljas som en grupp.

lydisleon
10/7/18, 9:52 PM
#5

Jaha okej, då skaffar jag några fler då. Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: