Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1985 ggr
Marzoll
10/3/18, 5:22 PM

Nytt akvarium

Hej

Jag är ny här och är lite nyfiken på om mitt helglasakvarium som jag fått som gåva är konstigt i måtten. 100x40x40. Jag har inte en enda bänk som passar och det verkar omöjligt att hitta ngn med lämpliga mått.
Sambon som gav mig akvariet är dessutom lite sur och tycker att jag är lite knusslig. Jag vägrar att sätta akvariet på en för liten yta så att det hänger ut. Dessutom så vägrar jag att starta upp det även om jag får en bänk, vi ska åka till Gran Canaria i slutet av november, i två veckor. Jag har sagt att det kommer inte en fisk i huset innan resan. Är jag helt ute o cyklar?

Annons:
PeG
10/3/18, 5:50 PM
#1

Jag håller helt med om att akvariet inte ska hänga utanför bänken/hyllan. Dels så behöver akvariet stöd under hela ytan för att hålla på ett säkert sätt och dels skulle risken vara hög att någon slår i akvariet med något vilket ger en massa vatten på golvet. Om jag var i din situation och hade en bänk så hade jag sannolikt fyllt akvariet med sand på botten, lite inredning, vatten och några växter. Därefter hade jag satt en timer på belysningen och tillsatt lite växtnäring. Sedan hade jag haft fiskköpet att se fram emot när semestern var över.

PeG
10/3/18, 5:52 PM
#2

100x40x40 cm ger förmodligen en vikt kring 200-250kg så det är inte en försumbar storlek.

molam
10/3/18, 6:45 PM
#3

Näää inte lättekonstig i måtten, 100x40 är rätt vanligt som botteyta, det som är lite tokigt är höjden :p 2 akvarium vi har här hemma är 100x40 i bottenytan, däremot så är dom 45 och 50 (Tror jag) på höjden =)

PRecis som ovan skrivit är helt rätt karet ska inte hänfa utanför, och särskillt inte ett helglas =) sen så håller även jag med om att ni hittar en passande bänk (Samt frigolit, skumgummimatta eller något liknande att ha på botten, mellan karet å bänken, då det är att föredra med helglas) så tycker jag lätt att ni kan starta karet med vatten, inredning, växter ol, innan ni åker, på såvis har det varit startat lite innan ni kommer hem, å då kan ni köpa in ingångsfiskar redan då =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

C.D
10/3/18, 9:00 PM
#4

Juwels bänk för 180l borde ju passa för det är ju typ 101x41 i botten yta.

Draken
10/4/18, 10:52 AM
#5

Du kan mycket väl ha en bänk/bord som har större yta än akvariumets bottenyta.

Som skrivet ovan, med Juwels bänk. Beroende på vad du tänkte dig för pris på bänken, så kan du också titta på stabila bord där måtten är större än akvariets bottenyta.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Marzoll
10/4/18, 2:37 PM
#6

Tack för alla svar. Som ni föreslår blir det nog så att jag lyder rådet att starta karet innan semestern och kan få invånare när vi kommer hem. Ang bordet känner jag inte för att lägga en förmögenhet på det. Då satsar jag hellre de pengarna på att fiskarna ska få en bra tillvaro med allt vad de behöver, o kanske lite till 🙂

Annons:
PeG
10/4/18, 5:14 PM
#7

Kravet är en platt, plan yta med mått som minst är lika stora som botten på akvariet. Konstruktionen måste klara kanske 250 kg. Sedan är allt möjligt. Jag vet en person som ställde sitt akvarium på en träplatta som i sin tur låg på ett antal lecablock. Kanske inte så snyggt men det fungerade och var billigt.

Lillyrod
10/4/18, 6:50 PM
#8

Lecablock kan kläs in med tyg. Då blir det både billigt och ser hyfsat ut. Bakom tyget kan man ställa saker som hör till karet men som man inte vill ha synliga. 

Har en kompis som hade sitt 350 liters så. Ett svart lakan över lecablocken och sen karet över det blev jättefint. Bakom lakanet och mellan blocken stod hinkar, ytterfilter mm.

Marzoll
2/13/19, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Det blev inte riktigt som det var tänkt. Jag har en svåger som är händigheten själv, och erbjöd sig att bygga en möbel. Den kom inte förrän i mitten på januari. Men den som väntar på ngt gott….. 😉

Draken
2/14/19, 11:12 AM
#10

#9 Riktigt snygg möbel :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: