Annons:
Etikettmalar
Läst 1072 ggr
AquaM
10/1/18, 8:58 PM

Korsning av...

Hej alla erfarna och kunniga människor! Min fråga är… Jag har en Ancistrus cirrhosus hona och en slöjfenad sådan (hane) Nu till min fråga: Jag skaffade en malgrotta och bägge dessa två är i denna varav hanen håller på och backa ut och in hela tiden och så fort honan är ute är han direkt framme hos henne. Likväl när bägge är i den är honan längst in och hanen "andas" häftigt och kryper ut och in samt att han försöker ta sig längre in. Innan jag skaffade denna grottan i akvariet har dom hållt sig isär (vad jag har sett) och honan har fått fly från hanen då han ska jaga iväg henne. Jag har försökt googla på detta men jag få inte alla något svar inte ens under engelsk sökning.

Annons:
raichu
10/1/18, 9:44 PM
#1

Jag försöker verkligen hänga med i din fråga men jag är inte helt med i svängarna.

Båda är ju Ancistrus i grund och botten så det är samma art.

PeG
10/2/18, 8:19 AM
#2

Finns det två utgångar från grottan så att hon kan komma ut om hon vill eller kan det vara så att honan försöker gömma sig från hannen i grottan medans han försöker klå henne snarare än någonting som skulle kunna vara en parbildning? Om han jagar henne utanför grottan så låter det som att du bör vara försiktig och hålla uppmärksamhet.

GuUuLd
10/2/18, 8:31 AM
#3

Låter lite som ett lekbeteende. När du skriver "andas" häftigt, hur ser det ut? Hanarna vibrerar när de stänger in honorna vid lek och de simmar lite in och ut. När honan lägger rommen så backar hon in och det gör även hanen efteråt när han befruktar rommen.

Och nån korsning blir det inte, det är två helt vanliga ancistrusar, Ancistrus cirrhosus är den vanliga ancistrusen men man kallar dem oftast inte det då de idag mest troligt är riktiga gatukorsningar och ingen ren Ancistrus art.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Draken
10/2/18, 8:31 AM
#4

Har samma frågeställning som ovan.

Alla arter av Ancistrus kan korsa sig, men det dina håller på med verkar inte vara lekbeteende.

Visst har mina hanar jagat honorna, och försökt locka in dem i grottorna, men har aldrig varit med om eller bevittnat att de gör som dina håller på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

AquaM
10/2/18, 10:27 AM
#5

Oj, låter som att jag ska hålla koll på dessa två då. Hanen gör nog som du GuUuLd beskriver. Grottan har bara en utgång

Upp till toppen
Annons: