Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 1098 ggr
farido13
9/27/18, 10:17 PM

Röd ancistrus

Hej! Jag har i mitt nya akvarium som rymmer 80L så har jag 1 par av Honungsgurami sedan 1 corydoras (ska köpa fler kompisar) sedan har jag 5st Ancistrus, varav en hane och 1hona och en som troligen ör en hona men är 5cm så den är nära att bli könsmogen sedan två albino som ät oxå 5cm. Jag köpte mina röda Ancistrus som är hanen och honan och den som jag tror e oxå en hona från en tjej aom hade flera röda Ancistrus i samma akvarium och jag verkar ha svårt att få lek på mina Ancistrus. Jag har gjort en grotta av en kruka ich sedan massa stora stenar. Men ändå blir de ingen lek med hanen och honan. Finns det något sätt att få igång dom eller är det bara att vänta? För jag verkar ha otur med att avla på röd Ancistrus men hsr tur med albino och brun fast de samma art och de ba färgen som skiljer sig åt. Någon som skulle veta något av mitt problem? Just det min hona är ungefär 6cm. Ser något rosa i hennes mage men Vene om de rom eller ej? Har sett hanen fläkta ibland när han är under stenar osv.

Annons:
farido13
9/28/18, 1:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
farido13
9/28/18, 1:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
farido13
9/28/18, 1:04 AM
#3

Två olika bilder på honan, ni ser nog det rosa området i hennes mage, tror ni att det är rom eller va hennes organet hehe

farido13
9/28/18, 1:04 AM
#4

De rätt dåliga bilder men hon rörde sig för myckwt

Lojs
9/28/18, 8:24 AM
#5

Kan vara att det är för litet, det blir stressigt med så många Ancistrus på samma yta. Jag håller personligen inte Ancistrus i mindre än 100 l och då bara en enda. Jag har ett 240 liters och det tycker jag är lagom för ett lekpar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

farido13
9/28/18, 11:07 AM
#6

Aha men de verkar vara så att dom kommer bra överens och alla ”honor” vet sin rangordning när maten kommer osv så verkar som alla har det bra utan stress

Annons:
farido13
9/28/18, 11:07 AM
#7

Men annars avvaktar jag lite och ser hur de blir, annars så säljer jag 2 st där

molam
9/28/18, 1:00 PM
#8

Även jag tror som #5 att det är för många i det lilla, och att dom inte finner ro för att leka, men det du kan försöka (även fast det nog inte kommer funka då dom är såpass många) är att göra ett vattenbyte med något kallare/något varmare vatten, vilket kan hjälpa att trigga igång lek på vissa fiskar, oftast då något kallare vatten.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

farido13
9/28/18, 3:40 PM
#9

Okej men kan ta bort två av dom så de är plats för 3 st

farido13
9/28/18, 3:41 PM
#10

Men får flytta dom två albinon i ett separat akvarium

farido13
9/28/18, 3:46 PM
#11

Men har en fråga om de nån som kan besvara den, ni ser bilderna på min honas mage, har hon rom i sig eller är det ba organet?

farido13
9/28/18, 11:23 PM
#12

Okej insåg nu problemet tror jag, hanen är 8cm och tre av ancistrusen är 5cm sedan den sista som jag sa att de va en hona, asså hon e typ 1-2mm ifrån 6cm så jag vene om de kan vara därför men tror storleken förvirrade mig

farido13
10/3/18, 7:04 PM
#13

Hej jag städade akvariet idag oxh dekorerade om akvariet mkt med svalare vatten. Jag har nu gjort så att dom 2 albino malarna har ett eget akvarium för tillfället men funkar det att min hane har 2 honor hos sig? Eller måste det verkligen vara en hane och en hona?

Annons:
Lojs
10/3/18, 8:51 PM
#14

Det går bra att ha en hane med två honor (så länge de inte bråkar), problemet är väl om de börjar leka och han leker med varannan hona och sliter ut sig. Men jag tycker ändå 80 liter är extremt litet för dem!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[dynamitella]
10/4/18, 8:37 AM
#15

Instämmer. Ska du ha Ancistrus i 80 liter är det en eller två som gäller. De kan slåss rätt rejält och bli utmobbade om de inte får tillräckligt med plats. Både honor och hanar kan bråka.
Tänk också på att brun Ancistrus plus röd Ancistrus blir bruna avkommor. Vill du behålla det röda bör du isolera det paret.

Draken
10/4/18, 11:15 AM
#16

Håller med övriga här. 80 liter är för litet, även för bara 2 vuxna Ancistrus.

Jag har Ancistrus i flera av karen, i 630 litern har jag 1 hane och 2 honor, och även där bråkar honorna sinsimellan. Tanken är att jag skall flytta den ena honan till en ensam hane i 240 litern, men hon är rackarns snabb att fly undan när jag kommer med håven.

Vill helst inte rota runt så mycket i karet, då jag har Diskus där, och de blir lätt stressade. Men skall göra nytt vattenbyte nu i helgen, så då skall jag försöka få tag på henne.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
10/4/18, 6:42 PM
#17

Ge henne något gott. När jag fångade mina ancistrushonor för att ge bort så lade jag ut Hikaris sjunkande tabletter (orange påse) De älskade dem. När de väl kom fram och började äta kunde jag sänka håven över dem utan att de reagerade. Jag har aldrig fångat Ancistrus så lätt. De vägrade släppa maten.

När man väl lagt håven över dem så simmar de ju in i den så det var bara att ta upp 😃

farido13
10/4/18, 9:51 PM
#18

Aa okej förstår det ni säger men kan även säga att när jag hade alla 5 i det karet så var det inga Ancistrus som brpkade med varandra och nu när jag har lagt in flera gömställen så trivs dom ännu bättre än förrut och jag har bara 3 röda och 2 albino så inga bruna. men kan säga så här kortfattat för ni tyckte akvariet är för litet osv, så säger såhär stt ifall jag ser att dom börjar må dåligt eller något liknande så flyttar jag dom till nya hem för jag vill inte ha fiskar som mår dåligt i mitt akvarium eller att dom ska bli stressade eller liknande. Så trivs dom inte i akvarierna så säljer jag dom även om det är en kvar så säljer jag den så köper jag någon mindre släggande fisk som octitus eller vad dom hette då dom är riktigt små och är bra algätare

Draken
10/5/18, 7:41 AM
#19

#17 Tog henne vid matning igår kväll. Matade visserligen bara med granulat (Diskusmat) men hon kom fram och då var jag snabb, så nu är gula honan i 240 litern med Gula hanen :)

#18 Det är ju bra att de inte bråkar sinsimellan, men jag tycker fortfarande lite för litet med 80 liter till Ancistrus, även fast man bara har 1.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: