Annons:
Etikettmalawi-tanganyikaciklider
Läst 1031 ggr
Erratic_Eagle
9/27/18, 9:41 PM

blå tanganyika ciklid

finns det någon blå tanganyika ciklid som funkar i ett 120 l akvarium??

Annons:
kallepudas
9/28/18, 7:50 AM
#1

Denna var ju inte lätt alltså🙂

Dom tanganiykaciklider som är helt blå kräver sina stora akvarium och då menar jag inte att det fattas några ynka liter utan att du egentligen behöver 400-500L++

Finns ju några mindre som har lite av blå färg på sig och som inte kräver en mindre sjö.

Neolamprologus buescheri gombe

Neolamprologus buescheri isanga

Microdontochromis rotundiventralis

molam
9/28/18, 1:01 PM
#2

Även tanganyika behöver större, precis som malawi, det finns EN sort i hela tanganyika släktet som man kan ha i 100 liters, men det är inte en blå fisk.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

kallepudas
9/28/18, 1:12 PM
#3

#2 Du menar alltså att all info i boken back to nature guide tanganiyka ciklider inte stämmer?

Då är även zoopet helt ute & cyklar och jag kan ta ett exempel:

Julidochromis ornatus i boken btn tanganiyka 50Liter och zoopets storlek på akvarium 40Liter.

Vad jag vet så Julidochromis ornatus en tanganiykaciklid och säger böcker & zoopet 40-50 liter så bör ju inte 100 direkt ställa till ett problem.

molam
9/28/18, 1:17 PM
#4

JApp Zoopet stämmer Inte, och man ska inte lita på böckerna heller =) Dom är inte HElt nya, i en av våra böcker (BtN) kan Pleco vara i 260 liters med.
Att lita blint på böckerna/Zoopet är som att lita blint på zooaffärerna.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

kallepudas
9/28/18, 1:28 PM
#5

Jag kan ju höra med ett proffs imorgon och se vad han säger. Ska ju ändå göra ett besök på nols ciklidhobby imorgon.

Hur många liter ska neontetror ha minimum?

Och var kan man finna den information och att den stämmer?

molam
9/28/18, 3:51 PM
#6

BEror helt på hur många neoner man har.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
kallepudas
9/28/18, 5:10 PM
#7

säg 10 stycken….var hittar man information som stämmer då undrar jag.

Böcker & nätet är ju som sagt utdömt nu.

Lillyrod
9/28/18, 7:22 PM
#8

Nu vet jag ingenting om tanganyikaciklider men jag kan hålla med om att måtten och literantalet på zoopets sida är i minsta laget. 

De flesta mått som är angivet där känns i de flesta fall som minsta möjliga och jag tycker att man bör öka på en hel del för att det ska funka friktionsfritt : )

kallepudas
9/28/18, 8:15 PM
#9

#8 Ja det kan tyckas lite smått.

Dubblar man zoopets antal liter så hamnar man ju på en bra nivå tycker jag.

Finns tanganiykaciklider som vid vuxen storlek är mindre än vad en Neontetra är. Alltså hane som blir 4,5cm och honan till dessa blir cirka 3cm. Känns inte riktigt att då dömma ut att ha dessa i ett 120Liters akvarium. Dessutom är ju dessa inte någon stimfisk utan 1-2 hanar och fyra honor.6 fiskar där deras sammanlagda längd alltså blir 21cm om man lägger dom på rad.

Kryllar ju av dessa små tanganiykaciklider som leker i snäckor och dom kräver absolut inga 300liters baljor.

Erratic_Eagle
9/28/18, 8:35 PM
#10

tack för alla svar, jag håller inte riktigt med om att det bara finns en tanganyikaciklid som funkar i 120l, men att zoopet är i minsta laget kan jag hålla med om för det mesta

kallepudas
9/28/18, 8:37 PM
#11

#10 Om du sedan kan hitta små som är blå är ju en annan sak. Funkar säkert att hitta bilder på nätet på dom men hitta en handlar/odlare som har dom blir nog riktigt svårt.

C.D
9/28/18, 9:02 PM
#12

Det finns fler små och lugnare Tanganyika än Malawi om man säger så i mitt tycke fast de är mindre färgglada de små rackarna

molam
9/30/18, 12:31 AM
#13

#10 Jo tyvärr finns det bara en, men om du vill ha en livlig blå fisk, varför inte apistogramma eller liknande?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
PeG
9/30/18, 4:22 PM
#14

Generellt beror det också lite på hur du mixar fisk och vad målet är. Ett lekpar kräver mer plats än två honor. Med täta vattenbyten kan du ha fler fiskar än om du vill arbeta mindre osv. Vid någon täthet så ger många arter upp tanken på att försöka hålla ett revir men du får då ingen lek eller andra intressanta beteenden. Detta är sannolikt stressande för fiskarna men fungerar i avseendet att de inte dödar varandra

Denna kommentar har tagits bort.
Erratic_Eagle
9/30/18, 10:02 PM
#16

okej

Upp till toppen
Annons: