Annons:
Etikettövrigt
Läst 1337 ggr
Naddn
2018-09-26 21:07

Ciklid på botten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har en ciklid som har idag börjar gräva lite och lägga sig på botten. Försökte googla och se om det kan bara någon slags parning på g eller om den mår dåligt men hittar inget. Någon som vet? 🐠

Annons:
PeG
2018-09-26 21:24
#1

Det är en zebraciklid och de är normalt substratlekare och brukar också gilla grottor. Att de gräver är normalt däremot brukar de inte ligga på botten. Någon risk att den får stryk av någon annan?

Naddn
2018-09-27 00:08
#2

Ja juste så heter dem, tack! 😊 Nä den ser då ut att ha flyttat på sig nu så kanske bara var något tillfälligt. Jag har: 2st pslettciklider 4st regnbågsfiskar 3st koppartetror 3st zebrafiskar 2st sajicaciklider 4st sorgmanteltetror 6st odessabarbarer Mitt akvarium är 250liter stort.

Naddn
2018-09-27 00:09
#3

Palettciklider* Tänkte skriva upp alla så kanske du vet någon som kan vara på zebracikliden!

PeG
2018-09-27 10:29
#4

Det enda som är lite förvånande med den fisksammansättningen är att alla de små fiskarna faktiskt fortfarande finns kvar. Zebracikliden borde kunna äta ett antal av dem om den inte fortfarande är väldigt liten.

PeG
2018-09-27 11:27
#5

Det är också en blandning av fiskar från Asien, Afrika, Sydamerika och Centralamerika som har mer eller mindre olika önskemål på vattenkvalitet, temperatur mm. Zebracikliden ligger dock sannolikt relativt i mitten med avseende på vad den önskar jämfört med övriga så det är inte uppenbart att den borde drabbas först. Har du mätt nitrit mm?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Draken
2018-09-27 12:16
#7

Det där är inte normalt beteende. Antigen är den sjuk eller så har den åkt på stryk av någon av de andra. Troligast Sajican eller Paletterna.

Sajicacikliderna och Paletterna, är det par eller är det ensamma individer ?

Är också mycket förvånad att småfisken finns kvar, både sajica och Zebracikliderna är duktiga på att jaga och svälja småfisk.

Sen tycker nog jag att ditt akvarium är lite överbefolkat. Du har 5 olika stimfiskar. Du kanske skulle välja ut ett av stimmen, öka på det och sälja eller skänka bort övriga stimfiskar ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-09-27 12:33
#8

Jag har eller har haft alla dessa ciklider. Mina Sajica ciklider ör bland de snällaste fiskar jag sett. Det är bara när de har yngel som de uppvisar någon form av aggessitivitet men även då så är de snälla jämfört med de flesta andra. Palletter kan vara elaka men att de skulle rå på en zebraciklid verkar osannolikt om den inte är liten.

PeG
2018-09-27 12:36
#9

Sajica och zebraciklid korsar sig tydligen vilket ökar risken för aggression dem emellan även om jag som sagt aldrig sett en Sajica vara våldsam utom när dem har yngel vilket kan vara ganska ofta

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2018-09-27 12:38
#11

Jo, de flesta Sajicaciklider är mycket fredliga, även när de har yngel. Men jag har haft motsatsen, hade ett par för några år sedan, som terroriserade hela akvariumet .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Naddn
2018-09-27 17:28
#12

Jag förstår, tack för alla bra tips! Det är så svårt att veta då jag alltid frågat dem på djuraffären vad som passar med vad, men de har väl inte den kunskapen alltid.. Både paletterna och sajicacikliderna är par. Jag har mätt nitrit och andra vattenvärden nyligen på djuraffären och allt såg bra ut enligt dem,de andra fiskarna är också väldigt pigga och är till synes friska. Vad skulle ni ha gjort i denna situation? Vilka fiskar hade ni satsat på tillsammans och vad ska jag göra med zebracikliden? Gör ont i hjärtat att se att hon inte mår bra 💔😞

PeG
2018-09-27 17:47
#13

Mitt förslag är att först läsa på om de fiskar du har dvs hur vill de ha det, vilken temperatur, pH, inredning, strömmande eller still vatten osv. Du kommer då sannolikt att komma fram till att några inte passar ihop. Samtidigt så funderar du på vilka du gillar mest, snyggast, roligast, intressantast beteende och som också passar i det akvarium du vill ha, vill de ha mycket växter, mycket fri simyta, äter de alla växter eller något annat. Efter detta bestämmer du dig för vilket/vilka huvudnummer du vill ha i akvariet och återkommer med frågor om vad som fungerar med dessa eller annat du undrar över. För att hitta information om fiskarna så skriv bara in deras namn på Google. Alla utom en finns på tex zoopet.

Annons:
kallepudas
2018-09-28 07:54
#14

Hur många zebraciklider har du i karet?

Naddn
2018-09-30 10:33
#15

Jag har ett par, en hona och hane och det är honan som har detta beteende. Hon är uppe och simmar sen kan hon helt plötsligt simma ned och lägga sig. Ingen verkar vara på henne vad jag har sett, så tror inte det skulle vara någon slags "mobbing" 🤔

PeG
2018-09-30 14:24
#16

Min erfarenhet av zebraciklider är att de är väldigt aktiva fiskar. Snygga är de också men på gott och ont förökar densig i en våldsam fart. Om hon lägger sig på botten så är någonting fel. Vad vet du mer om dina vattenvärden? Temperatur? Någon av de andra fiskarna som inte uppvisar normalt beteende? Några andra sjukdomstecken?

Naddn
2018-10-01 09:30
#17

Kollade tempen nu och den ligger på 24 grader och gjorde ett snabbtest på pH värdet och det ligger också bra. Nitrit kollade jag för ett tag sedan och det var också bra. Alla andra fiskar mår bra och är pigga, vet inte vad det kan vara 😞

Draken
2018-10-01 09:56
#18

Nånting är det ju som är fel, eftersom den ligger på botten.

Men jag kan inte svara för vad det är. Om vattenvärdena och temperaturen är bra, och du är säker på att de andra inte är på och biter/mobbar henne, så vet jag inte vilket råd jag skall ge.

Vore det min fisk, så hade jag avlivat om det inte syns någon förbättring inom några dagar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-10-01 10:51
#19

Har du andra akvarier? Dvs finns möjlighet att flytta på fisken. Annars vattenbyten, hög observation av fisken äter den som den ska, ger den ifrån sig avföring, ör det någon som mobbar den eller någonting annat som kan ge en ledtråd till vad som är fel.

Naddn
2018-10-02 19:04
#20

Tyvärr har jag bara detta akvarium. Hon äter precis som hon ska, då simmar hon upp till ytan och äter. Sen så kan hon lägga sig ett tag på botten sedan upp igen för att simma. Den enda jag kan se som är lite på henne är zebraciklid hanen,alla andra fiskar låter henne vara. Vad tycker ni jag borde göra? 😞 Jag har föresten också bytt vatten nu idag också.

Annons:
PeG
2018-10-02 21:45
#21

Vet tyvärr inte. Något är sannolikt fel men ytterst oklart vad. Om ingen annan har några idéer så kan du antingen ta bort henne eller så länge hon inte visar tecken på att lida avvakta med höjd uppmärksamhetmför att senom du kan komma på något.

Upp till toppen
Annons: