Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2300 ggr
Helén
2018-09-26 20:34

Vilka fiskar funkar med fjärilsciklid.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett 540l akvarium. Där bor 12 fjärilsciklider 6 scalarer Lite olika malar Jag vill inte ha kvar mina scalarer men gillar verkligen mina fjärilar. Tycker det är så kul att sitta o titta på dom. Det blir ju lite tomt att bara ha 12 fjärilar så har ni några förslag på fiskar man kan köpa? Inga diskusar eller några levnadsfödande fiskar.

Annons:
Erratic_Eagle
2018-09-26 20:59
#1

dem allra flesta fredliga fiskar funkar med dem

Helén
2018-09-26 21:20
#2

Funkar Dvärggurami ? Googlar lite och dom ser ju lite coola ut. Hur många ska man ha isf?

raichu
2018-09-27 00:02
#3

Ja, det skulle fungera.

De rör sig på helt olika ställen i akvariet och stör därmed inte varandra.

Vidare kan du ju kolla på olika tetror, de fungerar ju bra med fjärilar.

Helén
2018-09-27 11:20
#4

Tack för svar. Jag har kollat lite på röd dvärgciklid och dom verkar funka med fjärilarna. Har scalarer nu också men har ett par som bråkar heeeela tiden så tänkt att jag inte ska ha kvar dom. Har 6st och om jag tar bort en så blir det för få när jag frågat såna som kan om scalarer. De trivs helst fler. Men vill vänta lite o se om dom slutar, isf kan jag behålla scalarerna. Men funkar dom också med röd dvärgciklid ? Vill ha ett stim neontetror också men dom äter la scalarerna upp eller? Oj vad jag frågar 🙈 kan inget om fiskar så måste fråga mig fram så det blir rätt. ☺️

Draken
2018-09-27 12:11
#5

Gör du dig av med skalarena så kan du ha Neon eller Kardinaltetra. Annars så finns det ju mer högryggade tetror som man kan ha med scalarer, om du nu bestämmer dig för att ha kvar dem.

Gurami vet jag inte om jag skulle släppa ner med Fjärilsciklider, de har helt andra krav på vattnet, och de kan bli ganska ilskna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Helén
2018-09-27 12:20
#6

Okej, Tack! får vänta lite med stimfiskar tills jag ser hur det blir med scalarerna. Men vad tror du om fjärilarna tillsammans med röd dvärgciklid? Med scalarer? Eller utan? Det är en hel vetenskap det här, det finns såååå mycket att lära 😅

Annons:
Draken
2018-09-27 12:35
#7

Ser inga problem med Röd dvärgciklid (det är en Apistiogramma har jag för mig?) Normalt skulle jag inte rekomendera att man har fler än ett par av någon dvärgciklid, men ditt akva5rium är hyffsat stort, så det borde inte vara några problem, bara det finns tillräckligt med gömställen. Tänk bara på att de flesta dvärgciklider håller sig nära bottenytan, så det blir ganska tomt i mitten  och vid ytan ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Helén
2018-09-27 13:04
#8

Nu har vi 12 fjärilar o jag tycker det funkar. Man ser ju vilka som har bildat par och de har sina revir. Jag har gjort många gömställe. Älskar mina fjärilar, de är såååå roliga att sitta o titta på. När de gör sina små gropar och åker fram o tillbaka för att hämta sin partner som den troligtvis vill visa upp sin grop 😂😍 Men nu när vi har så många fjärilar, skulle det funka att köpa 5 röda dvärgciklider. 1 hane o 4 honor. Läste att det ska vara fler honor. Eller tror du att det blir för många fiskar som ska bråka om revir? Men har du något förslag på vilka fiskar du tycker man kan ha med fjärilarna om man gör sig av med scalarerna. Så det blir lite mer liv o rörelse i hela karet? Tycker Diskus är lite tråkiga men dom är ju väldigt vackra.

PeG
2018-09-27 18:34
#9

Om du vill ha rörelse så kanske någon tetra eller barb? Den röda dvärgciklider är som du säger haremlekare dvs en hanne vill gärna leka med flera honor. Både den och fjärilscikliderna är relativt snälla så det borde kunna gå. Risken är nog större att fjärilarna börjar slåss med varandra.

Helén
2018-09-27 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack för svar. Jag lämnade in mina 6 scalarer idag och köpte 40st tetror, tror de heter neontetror. Röda o blåa är dom. I morgon skulle de få in massa fina fiskar så ska tillbaka i morgon. De hade flera olika dvärgciklider men tror det kommer bli 4st röda dvärgciklider, Apistogramma hongsloi sa han i butiken att dom heter. För 4 dagar sen köpte jag 6 fjärilsciklider så har nu 12st. Och idag såg det ut såhär 🤗 se bild. De fann varandra fort 😍

Helén
2018-09-27 19:26
#11

Jag frågade i butiken om man kunde köpa en hane o 4 honor av röd dvärgciklid, men de säljer bara i par.

raichu
2018-09-27 19:40
#12

I dit akvarium kan du nog ha 2 hanar av Apistogramma hongsloi (röd dvärgciklid). 🙂

Har de bara jämnt antal med könen så förstår jag att de bara säljer i par.

Helén
2018-09-27 20:12
#13

Ja, så får det bli, två par 👍☺️

Annons:
Draken
2018-09-28 11:33
#14

Du m,åste räkna med att det kan bli bråk mellan Hongsloien, de är, som skrivet ovan, haremslekare och det finns risk att den ena hannen blir , i bästa fall utmobbad, och i värsta fall ihjälslagen av den andra hannen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Helén
2018-09-29 00:11
#15

Okej. Köpte bara ett par nu iaf. Så får se om jag håller mig till detta paret bara. 👍

raichu
2018-09-29 08:09
#16

Om du skulle köpa 2 par så skulle du gjort det direkt, annars finns risken att hane nr 2 inte får chansen att komma in i akvariet.

Helén
2018-09-29 10:41
#17

Ja ha är det med just denna sorten då? För fjärilar har jag köpt vid olika tillfälle och det funkar. Får testa, om det inte funkar får jag lämna tillbaka dom isf.

raichu
2018-09-29 10:45
#18

Fjäril och regnbåge är 2 helt olika släkten, men köper du 2:a paret nu kan det fortfarande fungera om det är menat att göra det. 🙂

Att de hör till olika släkten gör även att de har olika sätt att vara på. 😎

Helén
2018-09-29 10:54
#19

Vi ska nog åka o köpa ett par till idag, de andra la vi i igår så hoppas det kanske kan funka då.

PeG
2018-09-29 12:58
#20

En dag brukar inte vara något problem. Då har de ännu inte hunnit etablera ett fast revir.

Annons:
Helén
2018-09-29 20:06
#21

👍

Upp till toppen
Annons: