Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 2515 ggr
Belzebubble
2018-09-26 15:37

Nytt akvarium (240 l)

Lite nybörjarfrågor! 

Får hem ett akvarium imorgon på 240 l. Den är begagnad så jag ska fylla upp den i helgen och se att allt funkar, köpa första växter och förhoppningsvis kunna köpa första fiskar redan nästa vecka, vilket jag har förstått går bra om jag har ett använd filter eller vatten från andra akvarium?  Sen tänker jag introducera en art i taget, eller är det kanske bättre att köpa allt på en gång? 

Fiskar jag har tänkt ha i är (i den ordningen): 

  • 10 st. paracheirodon innesi "neontetra"

  • 6 st. Corydoras aeneus "albino pansarmal" 

  • 6 st. poecilia reculata "guppy" 

  • 2 st. mikrogeophagus ramirezi "fjärilsciklid" 

I djuraffären blev jag även rekommenderad otocinclus vittatus, men jag uppfattade inte om det var istället för corydoras eller som extra "städhjälp". Eller om jag skulle släppa dem direkt med neontetror (som är första fisken in tänker jag) för att de ska hålla akvariet ren innan corydoras flyttar in? Hur tycker ni man bör göra?

Annons:
Erratic_Eagle
2018-09-26 15:48
#1

när du fyllt upp akvariet med vatten så är det bra om du testar vattnet på nitrit, ph mm. 

det är bäst att bara börja med ett fåtal fiskar ca 3 st och fylla på lite i taget efter några veckor.

har du tänkt att ha hanar och honor utav Guppy? om du har båda könen så kommer du snabbt ha många guppys i akvariet.

pansarmalarna äter upp rester från botten, medans ottocinclus äter alger, så om det passar att ha ottocinclus och pansarmalar beror på vad du har för filter och hur många fiskar du kommer ha (om filtret klarar av att ha många fiskar)

tänk på att mata sparsamt i början och att göra vattenbyten varje vecka ca 30% (procenten kan variera beroende på hur många fiskar du har).

Erratic_Eagle
2018-09-26 15:49
#2

både pansarmalar och ottocinclus är att rekommendera

Belzebubble
2018-09-26 16:13
#3

Ok. Men går det bra att köpa bara fåtal neontetror i taget och sen fylla på? De ska ju vara fler, har letat mig fram till informationen att minst 10. Vill ju gärna undvika bråk. :) Eller i så fall är det kanske bättre att jag börjar med guppys? Jag har tänkt både hanar och honor, fast inte i jämn antal. Läste att man kan få mer hanar än honor just för att undvika att de ökar snabbt i antal. 

Och ja, så var det ju med ottosar, nu kom jag på det. Så det skulle vara en komplettering i och med att jag är inte så glad i malar. :) 

En annan sak jag funderade på men inte hittar någon bra svar. Skulle jag så småningom kunna utöka befolkningen med exempelvis Gurami eller skalarer? Eller kommer det gå sådär? Har inte läst på noga där eftersom jag inte har bråttom, men de är ju lite av favoritfiskar (framför allt skalarer) som föräldrarna hade när jag var liten. Jag fick höra att skalarer ska gå bra tills de börjar bli för stora, då får de flyttas till större akvarium. 

Och tester på vatten ska självklart göras. :)

Erratic_Eagle
2018-09-26 21:15
#4

det funkar att börja med ett fåtal neontetror, dem bråkar inte. men som du sa så ska dem va minst 10 st så du får fylla på med ett gäng efter några veckor.

det där med guppys stämmer inte riktigt enligt mina egna erfarenheter. man ska alltid ha minst 2 honor per hane för att undvika stress för honorna. öka snabbt i antal kommer dem göra ändå.

ottosar är ju en typ av mal, men som sagt så är dem bra på att ta bort alger. annars så kan du bara skaffa några snäckor t.ex jätteposthorn, dem är jättebra på att ta alger men dem kan också äta lite på växterna för dig.

att utöka med skalarer eller guramis i framtiden borde funka. skalarer behöver inte större än 240 liter men akvariet måste vara minst 50 cm högt för att dem ska kunna växa korrekt.

beror såklart också på vad ditt filter kan hantera och hur många fiskar du kommer ha mm.

Draken
2018-09-27 12:02
#5

Eftersom akvariumet är såpass stort, så tycker jag du kan köpa stimmet med Neontetror och släppa i dem, så de får "bajsa in" akvariumet. 

Corydoras kan du släppa ner när akvariumet har varit i gång ett tag, så det finns rester de kan äta i sanden. Tänk också på att Corydoras skall ha sand i akvariumet, det skall inte gå på grus, det skadar deras känselspröt.

Ottocinklus är jättebra städare, men om du skall få dem att överleva, så bör det finnas en hel del alger i karet. De kan vara väldigt kinkiga med maten.

Eftersom du ska ha neontetror, så kommer förmodligen inte alla guppyyngel att överleva, tetror ä snabba att ta yngel, särskilt såpass små yngel som nyfödda guppysar.

Tänk också på att Fjärilscikliden är väldigt känslig. Ska du ha dem, så rekommenderar jag att du försöker få tag på från privata odlare. De är såpass hårt odlade hos grossisterna att de lever oftast bara 4-6 månader.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-09-27 17:08
#6

Vad man blir glad av 5 glasskivor… Akvariet står nu på plats och jag fyller upp den med sand samt snart vatten. Bör jag tänka på något speciellt vad gäller begagnade akvarium? Typ tvätta med något eller nåt… 

Filtret som medföljde var ytterfilter Eheim Ecco Pro, hittar dock inte mer information än bara namnet. Jag fick med massa kartonger och instruktionsböcker och har inte hunnit sätta mig med det än.

Annons:
Erratic_Eagle
2018-09-27 21:07
#7

vilken storlek på filtret? 130?

Belzebubble
2018-09-27 21:20
#8

På klisterlappen stod det 2036, så 300?

Erratic_Eagle
2018-09-27 21:39
#9

okej

kalll3
2018-09-30 16:37
#10

Tänker du släppa i fisk redan nästa vecka är det viktigt att hålla koll på nitritvärdet. Att ha ett "inkört" filtermedia är toppen men nitritspikar kan det bli ändå :)

Belzebubble
2018-10-02 21:04
#11

Det blir nog lite av en tråd där jag delar med mig vad som händer i akvariet. Ni kommer ju med så himla bra input också, fortsätt gärna med det! 

Nu har neontetrorna bott här i 2 dagar. Små häftiga fiskar! I början höll de jättemycket ihop, nu har de väl kommit på att de har akvariet för sig själva och är överallt. Jag gissar att när jag släpper in en ny art så kommer de åter igen klumpas ihop för säkerhet? 

Några i den lilla gruppen är lite bråkiga. De jagar varandra och verkar "nypas", då blir det fart. Är det bråk eller lek? Eller brukar de jaga varandra så där? Imorse såg flera av dem bleka ut, men på eftermiddagen var färgen tillbaka. 

I djuraffären fick jag höra att jag kan släppa in nya fiskar så där varannan dag, i en annan djuraffär sa de att jag kan göra det en gång i veckan… Svårt att veta vem man ska lyssna på. Tanken är iallafall att på måndag ska guppys eller corydoras in. :)

PeG
2018-10-02 21:49
#12

Långsammare är generellt alltid bättre. Jag skulle inte köra på snabbare än veckovis. Neontetror brukar inte vara helt lättlekta i ett sällskapsakvarium. Sannolikt etablerar de befälsordning. Om de bleknar eller uppför sig konstigt så kontrollera nitritvärdet. Använd helst dropptester och inte stickor. Det är vanligt att nitriten går upp samt också att vissa algproblem uppstår i nystartade akvarier.

Belzebubble
2018-10-02 22:01
#13

Ok. Jag förstod det som att de är lättlekta, men däremot kommer det inte bli något yngel ändå eftersom de antingen äter upp rom eller så är miljö fel för att de ska utvecklas. 

Japp, idag kom alla tester jag beställde förutom KH som jag skulle få gratis i helgen, så jag håller koll men det ser bara bra ut. pH ligger högre än vad jag hade önskat, på 8, men det kommer ju med kranvatten och jag vill inte behöva hålla på och sänka det…

Annons:
Mateoz
2018-10-02 22:17
#14

Tror inte du borde oroa dig för ph värdet, se bara till att hålla det stabilt. Skulle dock inte ha känsliga arter i akvariet som kräver lågt ph men de flesta ”vanliga” fiskarna brukar gå bra. Annars kan du testa lägga i rötter för att sänka ph värdet om så önskas.

PeG
2018-10-02 22:18
#15

Allt är relativt. Jag tror att det är osannolikt att de leker efter två dagar även om det kan hända. Som du säger så kräver det en arbetsinsats för att få upp yngel.

PeG
2018-10-02 22:21
#16

Och pH 8 är som du säger lite högt för tex neontetror. Du kan pröva att ha i en rot eller kanske några eklöv.

Draken
2018-10-03 07:49
#17

Rötter, Eklöv, Alkottar  dessa sänker Ph sakta. 

Corysar tycker inte om såpass högt Ph.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-10-03 07:57
#18

Hur mycket sänker man pH med några rötter då? Blir inte pH värdet högre så fort man gör vattenbyte i så fall?

Draken
2018-10-03 08:59
#19

Rötter sänker marginellt, men eklöv och alkottar sänker betydligt mer.

Jo det kan bli en höjning igen, men inte till 8 på ett normalt vattenbyte. troligtvis blir vattnet basiskt (ca.7) innan det sjunker igen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-10-03 11:40
#20

Ok, jag gör inget med pH än för att fiskarna ser ut att må bra och jag ska få mer inredning till akvariet i helgen (bland annat rötter), så får titta på det efter det. Och jag kan inte mäta KH förrän helgen heller och jag förstod det som att den påverkar pH med. Pinsamt vad mycket man har glömt från kemilektionerna… :( 

Hur många eklöv eller alkottar bör man ha i 240 liters för att de ska göra skillnad? Ska man köpa speciellt i djuraffären eller plocka från naturen? Bör man tvätta/koka dem innan eller bara droppa ner? Och ska de tas ut efter ett tag? 

När jag får en fråga besvarad så får jag tio nya, haha.

Annons:
PeG
2018-10-03 12:27
#21

Jag använder eklöv i ett av mina akvarier. Jag plockar själv på hösten löv som ser snygga ut (inga stora synliga angrepp av svamp eller något annat), sköljer av, kokar och torkar. Hos mig blir de uppätna av räkor/snäckor så jag byter inte ut dem. Om ingen äter dem så skulle jag sannolikt låta dem ligga tills de börjar se tråkiga ut och sedan byta ut dem.

Lillyrod
2018-10-04 18:32
#22

Rötter är bra för att sänka ph-värdet. Skillnaden som blir vid vattenbyte är marginell. Jag har aldrig haft problem att hålla ph strax under 7 i mina kar trots att kommunalt vatten ligger på ca 8.5 : )

Både alkottar och eklöv färgar vattnet så det får man vara beredd på. Jag tycker inte det gör något så jag har nästan alltid eklöv i karen.

Belzebubble
2018-10-05 09:37
#23

Nädå, brunare vatten har jag inga problem med. Jag vill ju köra på sydamerikanska fiskar så de klagar ju definitivt inte. 

Vi hade ett träd som fälldes utanför full med fina bruna eklöv så jag ska försöka plocka någon kasse, men det verkar som om det kommer gå åt en himla massa löv…

PeG
2018-10-05 11:37
#24

Jag har ingen stor åtgång på löv och eklöv håller relativt länge (om ingen äter dem). Akvariet är 30 liter (räkor) och jag använder ungefär ett löv varannan vecka. Vid semester eller liknande lägger jag i lite extra.

Belzebubble
2018-10-10 11:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Roten jag la i verkar mögla istället för att sjunka. :( Bör jag ta ut den? Runt eklöv jag la in bildades något vit slemaktigt, bör jag ta ut dessa med?

Draken
2018-10-10 11:10
#26

Det kan vara roten som utsöndrar ett ämne som kan se ut som en "slemblobb". Detta ämne är inte farligt.

Jag vet dock inte om det är det du har fått på roten (svårt att se) och på eklöven. En närmare bild skulle underlätta.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-10-10 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Det här är det runt löven. Det är inte samma som på roten, men roten har fått liknande fast under vattenytan.

Annons:
Belzebubble
2018-10-10 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Och här är det som finns på roten ovanför vattenytan. Ser ut som ”vanlig” mögel.

Draken
2018-10-11 06:33
#29

Hmmm, det på roten vet jag faktiskt inte vad det kan vara, men det som är på löven, ser ut att kunna vara vanliga "avsöndringar" Ancistrus äter detta med god aptit :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-10-11 14:18
#30

Ja, det på löven försvann efter någon dag bara, så det är lugnt! Roten tog jag ut för säkerhets skull och får försöka blöta ner den utanför akvariet - den är så stor så den får inte plats någonstans, men nu ligger den i kattlådan (haha) och jag byter vatten samt "duschar" den med varm vatten några gånger om dagen. Hoppas den börjar sjunka snart. 

Nu har neontetror bott i akvariet i snart 2 veckor! Alla verkar må bra, men vissa kan fortfarande tappa färg på nätterna, sen när jag tänder lampan så kommer den tillbaka efter en stund. Och oj vad de är glupska! Jag vågar inte mata mycket, så häller bara lite åt gången men har en känsla av att några av tetrorna är snabbare på maten än sina kompisar och lämnar inte så mycket åt andra… 

Jag har även hämtat några corydoras. Vilka söta, underbara fiskar. På bara en natt hade de bökat igenom hela akvariet och rensat upp fint på botten som började bli lite grön. Älskar dessa! 

PeG
2018-10-11 15:00
#31

Jag har en kraftig rot i mitt akvarium som inte ville sjunka trots tre veckor i en back med vatten. Jag tog då borrmaskinen och borrade ett hål med ganska stor diameter nerifrån in i kärnan på roten och därefter sjönk den. Annars är det bara tålamod som gäller (mitt är ibland begränsat).

Draken
2018-10-12 10:16
#32

Jag har knutit fast en platt, ganska tung, sten på rötter som inte vill sjunka. Stenen har jag dolt under sanden, men roten har legat kvar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-10-12 12:56
#33

Vad du kan göra med stenar osv beror lite på vilka fiskar du har. Mina både gräver och drar i rötter mm så jag vågar inte knyta fast flytande rötter. Om de lyckas få loss den så riskerar den att fara upp och in i ljusrampen.

Belzebubble
2018-10-12 19:39
#34

Jag har små fiskar bara men vågar ändå inte. Litar inte på min egen konstruktion, haha.

Annons:
Belzebubble
2018-10-21 17:27
#35

Hjälp! Behållaren till ytterfiltret gick sönder. Jag har beställt ett nytt som jag hoppas passar och som jag hoppas att jag kan koppla in utan problem. Hur gör jag med fiskarna tills den kommer? Filtret går ju inte att köra nu, jag har satt i alla innerfilter jag har (2 st) men de är ju inte gjorda för så stor akvarium…

PeG
2018-10-21 17:50
#36

Gör täta vattenbyten och håll koll på nitrithalten så ska det inte vara något problem.

Belzebubble
2018-10-21 19:52
#37

Ok. Misstänkte jag får springa lite extra med hinkar… Filter satte jag i ändå för syrets skull, men då räcker det kanske med bara en? Sen kan jag väl i princip räkna akvariet som nystartat utan nyttiga bakterier när filtret är igång igen?

Mateoz
2018-10-21 20:37
#38

Ja mata extra sparsamt och håll koll på nitriten som sagt. Bakterierna i filtret kan tyvärr ha dött ut och jag skulle behandla akvariet mer som nystartat för säkerhets skull. Förhoppningsvis borde nyttiga bakterier finnas kvar i sanden och inredningen.

Draken
2018-10-23 10:25
#39

Räkna karet som nystartat. Bakterierna i filtret lär inte överleva, men som skrivs ovan, det finns nyttiga bakterrier i sanden, så rör inte den.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-11-06 10:16
#40

Nu är akvariet lite mer än 1 månad gammal! 

Bortsett från lite problem med filtret så funkar allt jättebra. Jag har fått ner pH med rötter och löv och funderar lite på att skaffa någon sorts ciklid - jag är ju så sugen på fjärilsciklider men vill samtidigt har något som inte är så känslig. 

I akvariet bor nu några guppys (med yngel, redan! De följde nog med i magen från djuraffären), 4 corydoras och 10 neontetror. Den enda fisken jag "förlorade" var 2 corydoras albino. Jag tror inte de klarade flytten och var i dålig skick redan sen innan, båda två mådde inte bra när övriga 4 (fläckiga- och metallpansarmalar) simmade runt som vanligt. 

Corydoras är definitivt favoritfisken. Jag vet att de ska ha en större grupp, men djuraffären har bara fått små corydoras av sorterna jag vill. Mina albino var pyttesmå jämfört med de andra, jag tror det är därför det inte  gick så bra. Jag vill gärna köpa större individer - då tänker jag att de är starkare för att tåla flytt. 

Jag fick guppyyngel redan efter bara någon vecka. Jag var rädd att neontetrorna kunde ta dem, så jag flyttade på dem till en yngelbox. De växte dock upp jättefort och jag började känna att det är nog ingen vidare idé att hålla 4 st yngel i ett litet box, så de fick flytta ut. Och alla fyra har klarat sig, nu tror jag inte de ens får plats i munnen längre! I framtiden hoppas jag dock att tetrorna kan hjälpa till att hålla guppypopulationen ner lite grann… 

Jag funderar på någon mal som kan ta alger, men i djuraffären fick jag höra att det är ingen idé då jag mest har bruna alger ändå, så jag avvaktar. Jag fortsätter att putsa glaset (och få dumma repor 😡 )

Juwel 240 l

Belzebubble
2018-11-06 10:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#41

Annons:
Mateoz
2018-11-06 14:13
#42

Du har fått till ett riktigt snyggt akvarium och väldigt fina bilder! Du har också en bra plan på hur du tänker göra i fortsättningen tycker jag. Förhoppningsvis minskar algerna med tiden, är det kiselalger? De är vanliga i nystartade kar och försvinner oftast av sig själv.

Belzebubble
2018-11-06 20:18
#43

#43 Tack! Jag har inte haft så mycket tålamod från början, så fiskar har fått stå ut med en del ommöblering när jag köper något nytt. 

Jag skulle även gärna vilja bygga lite på "mellannivå" med hjälp av växter. Kan ni tipsa om en växt som inte växer så högt, är lättskött och inte kräver CO2? Typ som stenpartiväxter man har i vanlig trädgård, som murklocka. Håller sig låga men täcker det de växer på.

Lizelda
2018-11-07 02:20
#44

#43 Har du kikat i vårt Växtlexikon? Finns under fliken "Aktuellt" :) Och är du inne på Fjärilsciklid så kika på de bolivianska, det sägs att de är tåligare än de vanliga. Vad som gäller med de andra varianterna kan jag inte uttala mig om men jag tycker själv att de vanliga fjärilarna är snyggast så jag har haft såna och hoppats på det bästa 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Belzebubble
2018-11-07 22:32
#45

#44 Jag hade missat den, tack! Den hjälpte. Nu får jag ge mig ut och plocka lite stenar, så tänker jag att jag kanske kan bygga lite på höjden, hälla sand mellan stenarna och plantera lite låga växter där. I huvudet ser det fint ut iallafall…

Jag bestämde mig att vänta med fjärilsciklider. Det hade känns jättetråkigt om något hände med dem när jag precis har börjat med hobbyn, dessutom kommer jag åka iväg ett tag i december och vågar inte lämna dessa med min sambo trots tydliga instruktioner. Så istället har jag bokat några små scalarer som flyttar in imorgon - de var i akvariet bredvid fjärilscikliderna på djuraffären så jag tog det lite som ett tecken. Och nu känner jag att jag är nöjd med invånare i akvariet. Småfiskarna var inte så mycket att titta på i så stort akvarium, de försvinner lätt eller så blir det så rörigt när alla simmar åt var sitt håll. 

Upptäckte dock ikväll att jag börjar få cyanobakterier! Det har jag kämpat länge i det andra akvariet, och jag tänkte inte på att ha separata grejer till varje akvarium så jag tog det säkert med från lilla akvariet till det stora.

Lizelda
2018-11-08 02:54
#46

#45 Är det cyano så klä in hela karet i typ svarta sopsäckar i tre dygn :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
2018-11-08 11:21
#47

#41 Jättefina Guppy, de ser jättefina ut i kropp och hull 👍

#45 Jag har byggt på höjden med rötter och växter som är fastvuxna på rötterna i mitt 240 liters, det blev ganska snyggt faktiskt :)

Om du tittar lite till vänster på bilden, så ser det ut som om det är en ganska hög Anubias som står där, det är en ganska högg smal rot, som jag har knytit fast växterna på och som är placerad uppepå en liggande ganska stor och bred  rot.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-11-08 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#48

#45 Ja, det håller jag på med i det lilla akvariet, har inte sett min kampis på några dagar nu och de drar sig tillbaka. Så får nog bli filtar på stora akvariet också…

#47 Tack! En av guppyhanarna hade problem med fenan men efter att han fick saltbad så är han tillbaka. :) Vad fint du har gjort det! Det är precis lite så jag tänker, just för akvariet inte ska vara så "platt". Vad är det för växt nere på högra sidan? 

Idag hämtade jag scalarare också. De är lite skygga men sååå fina!

Annons:
Draken
2018-11-08 18:27
#49

Jättefina scalarer :) Den ena vita ser dock ut att ha bott lite trångt, med tanke på den böjda ryggfenan. Men den kan räta upp sig om fenan inte är knäckt, och den bor i ett kar som är tillräckligt högt (minst 50cm)  🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-11-08 20:38
#50

#49 Ja, jag såg det! :( En till hade liknande fena. Inget jag noterade i djuraffären men hade helt ärligt ögonen bara för de svarta, de övriga slank liksom med. Kan de ha blivit skadade i påsen? Tyvärr ser den knäckt ut, då den är ojämn och ser inte naturligt ut någonstans. Den kommer inte läka, alltså? 

Jag har dem i Juwel 240 l men insåg nu att jag utgick ifrån akvariets mått och inte det faktiska höjden mellan sand och vattenyta, vilket blir ca 45 cm.  Fast samtidigt är jag beredd att det kommer bli för trång när de är större, nu är de i samma storlek som mina guppys. Men de kanske alltid ska ha minst 50 cm? Nu verkar de ha massor med plats…

Draken
2018-11-08 20:41
#51

Är fenan knäckt, så kommer den förmodligen inte räta upp sig.

240 liter går bra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

KoiKung
2018-11-10 18:33
#52

jag har typ 80 eller 100 l akvarium och har 3 koi fiskar och 3 metallpansarmalar. en fråga bara behövs det mer metallpansarmalar eller inte för ska få fler koi fiskar snart.

KoiKung
2018-11-10 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53
Lizelda
2018-11-10 19:40
#54

#52 Skapa en egen tråd om ditt kar istället men kan säga redan nu att du absolut INTE ska ha fler koifiskar och om du inte har ett oerhört mycket större kar att tillgå så gör dig av med dem du har. Dina pansarmalar måste dessutom ha sand och är stimfiskar så de vill vara fler än tre.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

PeG
2018-11-10 20:18
#55

Zoopet som brukar ange något för små storlekar på akvarier säger minst 720 liter för kom fiskar. De blir STORA. Zoopet igen anger 125 cm som maxlängd vilket sannolikt är längre än ditt akvarium.

Annons:
Belzebubble
2018-11-11 07:57
#56

#53 Min släkt har sina koi i en damm som är nästan lika stor som min lägenhet… Tror verkligen inte de kommer trivas i 100l. Och pansarmalarna har så mycket roligare i en större grupp. Deras beteende förändrades när 2 av mina försvann, så jag tycker definitivt de måste vara fler. Förresten. Om jag skulle vilja byta till LED, är det då hela locket man får byta ut?

Draken
2018-11-11 11:30
#57

#52 Att ha Koi i ditt akvarium gränsar till djurplågeri. Pansarmalarnas känselspröt kommer bli helt förstörda ab gruset och dde kommer sakta svälta ihjäl då de inte hittar matten.

#56 Jag bytte ut hela rampen på hörnan. Jag beställde Juwels egna, och det passade också i locket.
I 240 litern bytte jag ut rören mot LED, men då måste man också ha en ballast. rörhållare och en grenkontakt. Men det är jättelätt att koppla, tom jag lyckades koppla rätt 😛 Man kan även här använda det befintliga locket :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-11-18 20:48
#58

Nu börjar jag verkligen känna mig klar med akvariet!

Sebastian0403
2018-11-18 22:59
#59

Snyggt :)

Draken
2018-11-19 07:56
#60

#58 Snyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2018-11-19 11:03
#61

Tackar! 

Är jättenöjd. Jag skulle bara snabbt lägga in lite stenar och flytta på någon växt vid vattenbyte… En timme senare var jag fortfarande med händerna nere i akvariet, fingrarna var som russin och fiskarna satt i ett hörn och tryckte. Stackars skalarer, haha. Då blev jag lite stressad. Vid nästa vattenbyte kommer jag kanske ändra på var anubias sitter men den är ju enkelt när rötterna inte är nere i sanden. 

Nu ska jag gå och lägga in lite eklöv som har legat i blöt, de gamla var svarta och inte så fräscha längre, en månad i vattnet.

Draken
2018-11-21 07:19
#62

Börjar man rota i karet, så blir man ofta fast där 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Belzebubble
2019-01-15 19:14
#63

En liten uppdatering. 

Just nu känns det trist. Först var jag borta ett tag och trots instruktioner sköttes inte akvariet som det skulle vilket ledde till att neontetrorna blev sjuka. En dog, resten återhämtade sig efter ett saltbad. Nu blir mina guppys märkliga. De ser mer och mer böjda ut och har svårigheter att simma. De yngre guppys mår bra. 

Funderar på att göra mig av med både neontetror och guppys och skaffa något annat som är tåligare. Har ni några förslag på fiskar som går väl i 240 l tillsammans med scalarer? Funderade på andra ciklider.

Draken
2019-01-16 07:09
#64

Ledsen för in skuld att det blev så med akvarimet. Neontetror är känsligare, och Guppy är så otroligt sönderavlade, så de brukar inte leva nå länge.

Det skulle isf vara nån dvärgciklid, finns några stycken att välja på :) Ett annat stim skulle du väl kunna ha, men jag rekomenderar högryggade tetror, eller vilket stim du nu väljer att ha.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: