Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1222 ggr
Maleficum
9/24/18, 11:14 AM

Limma om BTN bakgrund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Mitt stora hallakvarium har en (vad jag tror är) BTN bakgrund och redan när jag övertog akvariet hade bakgrunden lossat lite i ena hörnet.

Då det nu lossat ännu mer (och jag inte är helt nöjd med hur det blev bakom bakgrunden) så är nu planen att limma om bakgrunden.

Men då jag aldrig limmat bakgrund tidigare, och speciellt inte limmat om någon, vet jag inte riktigt vad som är det bästa tillvägagångssättet så tar gärna emot tips och idéer.

Några av mina funderingar är ju såklart bästa silikon att använda? Och spelar färg någon roll? Vad brukar se snyggast ut? Hur får man bäst bort den gamla silikonen från bakgrunden?

Finns det något sett att "laga" bakgrunden på? Vid "utblås" hålet har nämligen en bit gått av och lossnat så det är för stort nu, finns det något bra sätt att försöka laga eller fixa det?

Det verkar även om att bakgrunden kanske är några mm för kort egentligen. Vad är bästa sätt att få allt tätt?

Sen har jag inte riktigt bestämt mig om jag ska fortsätta använda ytterfilter (som det är nu) med insug bakom väggen och utblås "genom" väggen eller om man ska fixa något filteraktigt bakom istället. Vill fortsätta ha växter som växer ut ur akvariumet bakom som jag har nu men behöver nog en annan lösning med korgar eller liknande då det inte funkar med lekakulor bakom som jag har nu (då det pressar ut bakgrunden).

Tar jag mig vatten över huvudet? Ska jag bara låta allt vara som det är? Skippa bakgrunden helt (vilket känns trist när jag ju nu faktiskt har en)?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
9/24/18, 11:45 AM
#1

Akvariesilikon finns ju både i svart och transparent. Vilket som är bäst att använda är väl vilket som, eftersom det ju inte kommer synas att det är silikonat.

Hur ser det ut på kortsidan där bakgrunden skall limmas ? är det öppet, eller har du täckt den med färg eller någon annan bakgrund ? Är den öppen så kanske du ska använda transparent silikon, så det inte syns på just den sidan ?

jag tycker, om du har tid och ork, att du skall fixa bakgrunden, så du kan ha den kvar. Det är riktigt snyggt med BTN bakgrund 🙂

Tycker du skall fortsätta använda ytterfiltret som du har nu. med insuget bakom bakgrunden och utblåset "genom väggen"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
9/24/18, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

#1 Planen är väl helt enkelt att ta bort hela bakgrunden och göra om allt från början (mycket för att jag vill bli av med allt som just nu ligger bakom bakgrunden).

Som det är limmat nu är det limmat med svart silikon och den syns på båda sidorna av bakgrunden. Den som limmat fast bakgrunden från början verkar dessutom använt myggnät eller dylikt vid silikonen (ingen aning om anledning och om det äns är nödvändigt).

(nu hamnar väl en del av bilderna på snedden men förhoppningsvis syns det vad det är ändå).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
9/24/18, 12:33 PM
#3

Varför de har använt nån sorts när har jag ingen aning om. Jag hade inte det när jag hade BTN bakgrunden på 720 litern (som jag hade för några år sedan)

Det är ju inte jättesbnyggt när silikonet syns på båda sider, så jag skulle nog isf limma med transparent, om du nu ändå skall göra om alltihopa.

För att få bort alla silikonrester, så rekomenderar jag att du använder helt nya rakblad. Det går jättelätt att skrapa bort. Använd gärna också en rakbladskniv, som du sätter helt nya blad i.

Akta silikonfogarna på akvariumet bara. Blir inte så kul om du skär rakt igenom dem 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
9/24/18, 12:44 PM
#4

#3 Är inte heller superförtjust i att se silikon på sidorna (också en bra anledning att göra om allt) och råka ta bort i fogarna kan jag hålla med om inte är en bra ide :P

Har turen att min pappa sak hjälpa mig (han har limmat om akvarium tidigare och är bra på att bygga saker och lösa problem som kan komma upp på vägen).

Ser inte riktigt fram emot att börja med allt jobb det kommer ta (och tid antar jag), men ser fram emot att få det fixat så jag kan fixa det precis som jag vill ha det! (Plan att byta botten mot sand så jag kan skaffa corydoras! Aldrig haft såna tidigare men varit sugen länge på det! Och finns det ett bättre tillfälle att ändra om när allt ändå måste tömmas? ;))

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
9/24/18, 2:51 PM
#5

Perfekt timing att gjöra om och få det precis som du vill ha det 😃

Lycka till och håll oss gärna informerade om hur det går 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
9/24/18, 3:35 PM
#6

Ska försöka komma ihåg att uppdatera hur det går (när vi nu väl börjar, kom precis hem från landet igår så dröjer nog ett litet tag innan vi sätter igång på allvar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
kallepudas
9/24/18, 5:38 PM
#7

Det blir nog ett rejält projekt och jag har aldrig limmat bakgrund själv. Just hålet vid utblåset som gått sönder borde ju inte vara så svårt att fixa,beroende på hur stort det är så kan man nog använda silikon som fyllning och  som jag såg när dom satte i en BTN så strödde dom lite grus i det våta silikonet. Kanske kunde fungera.

Har man gott om utrymme bakom bakgrunden så är det ju perfekt att använda den ytan som filter. Du kan ju ha biobollar och rejält med filtermatta där bakom och ett pumphuvud som blåser på lagom så har du ju bästa filtreringen som man nästan kan ha.

Vanlig filtermatta sönderklippt(terapiarbete) och för enkelhetens skull kan man ju trä filterbitarna på en fisklina så när man efter 2 år ska göra rent så får man med alla bitar med en gång,

Hade jag varit du så hade jag absolut använt mig utav det utrymmet.

Maleficum
9/24/18, 10:08 PM
#8

#7 Såg också någon som fixa vid insug med lite silikon på en filtermattebit och sen doppa i torv för att "dölja" insugshålet och torv har jag ju hemma eftersom jag använder det i kaninens toalåda så det kanske är en ide (grus känns inte lika passande på bakgrunden då den ändå är relativt slät mot vad grus blir).

Vet inte hur mycket utrymme det blir bak när man väl satt om bakgrunden, men att fästa bitarna i fiskelina är en bra ide om man gör det så det blir lättare vid framtida rengöring isf (nu kommer man inte åt allt där bakom för det är för trång på sina håll). Helt klart något att fundera mer på :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: