Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 724 ggr
Dagnykatt
2018-09-23 20:00

Platy med nosen neråt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, för ca 1 månad sen startade jag upp ett 120 liters akvarium. För 2 veckor sen hämtade jag de första fiskarna, bl.a 5 platys. Alla vattenvärden sett bra ut vad jag kan avläsa av sera quick test. Nu till problemet, en av mina Platy har i 3 dagar hängt med nosen neråt och stjärten uppåt. Vad kan vara felet med den? Vi försöker mata lite med mygglarver och uppblötta flakes ifall den skulle svalt luft. Jag har även funderat om den kan vara gravid? Den är lite vit runt analöppningen men jag tycker inte den skulle ha denna lodräta position fast den är gravid. Den verkar pigg men har antingen nosen fast i sanden eller flyter upp till ytan. Tacksam om nån kan hjälpa, vet ej om jag borde avliva den eller om jag ska fortsätta vänta. (ingen toppenbild, men ändå…)

Annons:
Dagnykatt
2018-09-23 20:13
#1

Glömde skriva att hur är det om den har problem med simblåsan, ska jag då avliva den eller kan den bli bra igen?

PeG
2018-09-23 21:02
#2

Antagligen är det som du säger simblåsan och det brukar inte sluta bra. Vill dock inte säga säkert att det inte kan göra det.

Dagnykatt
2018-09-23 21:07
#3

Ja jag är lite fundersam om jag ska "göra slut på den" eller hur länge jag ska vänta. Vill ogärna att den lider om den inte blir bättre. Jag tycker den ser mera svullen ut än de andra, så jag försökte med kokta ärter igår. Den har bajsat idag men en smalare "sträng" än de andra platysarna.

molam
2018-09-24 00:34
#4

ÄR den vit runt analöppningen så finns det stor risk att den är Förstoppad, särskillt eftersom den ser redigt tjock ut, hur det än är så ser den inte jätte pigg och och jag tror inte den kommer att repa sig, så tror det snällaste du kan göra för den är att låta den somna in

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lojs
2018-09-26 09:34
#5

Jag hade låtit den somna in, men jag förstår dig, det gör riktigt ont i hjärtat när man behöver göra det. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: