Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1229 ggr
dundeer
9/22/18, 6:54 PM

Plåtvägg i akvariet?

Hämtade ett akvarium idag, visade sig att han som sålde den haft ödla i och ena väggen var av plåt. Nu är frågan, plåtväggen kommer vara i kontakt med vatten hela tiden. Frågan är, kommer de funka som akvarium eller ska jag göra om den väggen?

Annons:
mats08
9/22/18, 7:02 PM
#1

Antar att du menar att ena väggen endast består av plåt. 

Dels beror det på vad det är för plåt. Är den målad något? Är färgen ok att ha i vatten i så fall? Om den inte är målad, är den i rostfritt stål? Och är den rejält tjock? Plåt brukar inte vara så tjock och fyller du karet med vatten kommer den garanterat att börja bukta ut och tillslut lossna. Den måste nog vara väääldigt tjock för att klara av vattentyngden. Såvida det inte är ett nanokar på 10-20 liter…?

Oavsett, byt ut den mot ett sjysst akvarieglas.

Draken
9/23/18, 9:50 AM
#2

Jag skulle byta ut plåtväggen mot glas istället.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

dundeer
9/23/18, 11:31 AM
#3

Efter närmare undersökning så är hela ramen samma plåt! Ingen skarv finns utan de är en och samma plåt… Hur kan plåten på verka vattnet?

molam
9/23/18, 5:13 PM
#4

ÄR det ens vattentätt undrar jag då 🤔

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
9/23/18, 5:47 PM
#5

#3 Frågan är ju om plåten inte kommer rosta så småningom, och det är ju absolut inte bra för fiskarna.

Sen är ju frågan, som ovan skriver, är det tätt ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

dundeer
9/23/18, 6:10 PM
#6

De är oklart än, men fogarna ser väldigt täta ut.

Annons:
mats08
9/23/18, 7:28 PM
#7

Är plåten omålad? Är den förzinkad? Rostfritt stål? Tunn eller tjock? Är det kortsidan eller långsidan?

dundeer
9/23/18, 8:18 PM
#8

Den är inte synbart målad men inte rostig och den har vart under vatten, den är inte tjock men den sitter ihop med hela ramen (inte ditsatt utan ramen är typ utskuren från en stoooor bit) de är en långsida

PeG
9/23/18, 9:04 PM
#9

Är det verkligen plåt? Det finns ju andra metaller som lämpar sig mer för direktkontakt med vatten.

Denna kommentar har tagits bort.
usvead
9/24/18, 6:35 AM
#11

En bild vore nog inte helt fel 😉

dundeer
9/24/18, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag kan inte föreställa mig vad annars denna vägg kan vara, förutom plåt ;p Även botten är plåt dock med en glasskiva över :)

mats08
9/24/18, 11:54 AM
#13

#12 Alltså nej. När du fyller hela karet med vatten så kommer plåten släppa. Den kan inte hålla emot vattentrycket som blir ganska stort, det ser dessutom ut att vara hyfsat stort kar. Jag tror i alla fall inte det kommer funka. Andra kanske har någon annan åsikt.

Annons:
PeG
9/24/18, 11:55 AM
#14

Plåt borde redan ha rostat om den varit utsatt för fult i tex ett terrarium. Skulle gissa på aluminium alternativt rostfritt. Fäster en magnet på ytan? Vanlig kylskåpsmagnet eller liknande fungerar.

PeG
9/24/18, 11:56 AM
#15

…. utsatt för fukt ska det förstås vara. Rättstavningsprogrammet är inte alltid till hjälp.

kallepudas
9/24/18, 3:01 PM
#16

jag skulle nog inte vågat mig på att ha det som akvarium. Terrarium så funkar det.

Hiskligt fult oxå om man ska vara ärlig,

Lillyrod
9/24/18, 5:33 PM
#17

Jag hade inte  vågat. Det är ju någon typ av hemmabygge och har de inte använt det som akvarium hade inte jag gjort det heller.

Det blir väldigt mycket vatten på golvet om det går fel.

Hertiginna
10/11/18, 9:03 AM
#18

Riktig rostfri plåt är inte magnetisk, ser det ut som rostfri plåt så är det kromstål och kommer att börja rosta, men syrafast riktig rostfri plåt är himla dyrt.

Upp till toppen
Annons: