Annons:
Etikettmalawi-tanganyikaciklider
Läst 1323 ggr
Erratic_Eagle
9/22/18, 12:20 PM

malawi 100l

finns det nån malawi art som funkar i ett 100 Liters akvarium??

Annons:
kallepudas
9/22/18, 1:00 PM
#1

Golden funkar ju. Har själv Golden i 105L men det kräver ju sitt jobb. Möblera om stenar varje vecka så att man rör runt eventuella revir. Eftersom vattenbyte sker varje vecka och så även en viss ommöblering så hinner dom inte ta några revir förrän jag möblerar om.

Sedan är det ju antalet en del säger ju en hane & 2-3 honor. Jag har betydligt mer fisk(dock på uppväxt) men ett tiotal i 105L.

Bra filtrering är ju ett måste eftersom dom skitar ner men det hänger ju även på vattenbytena.

Finns väl fler sorter som kan fungera på samma vis men golden är ju inte så revirhävdande. Finns ju andra som är betydligt mer ilskna av sig.

kallepudas
9/22/18, 1:09 PM
#2

Jag har på uppväxt just nu golden i ett 105L där den gruppen kan gå om jag bara sköter vatenbyte/filter och möblerar om.

I ett annat uppväxtkar 105L har jag golden,röd zebra och hongi. Denna grupp ska flytta in i ett betydligt större kar 540L där det även kommer att bo några hanar Röd rubin och några honor. Antalet fisk i det karet blir då cirka 30st.

Golden i ett 100L är alltså inget problem bara man sköter det och rör runt ofta. Orkar man inte möblera om karet varje vecka är det ingen ide för då kommer det bli bråk.

Erratic_Eagle
9/22/18, 1:46 PM
#3

#1, #2 tack så mycket för svar

kallepudas
9/22/18, 2:07 PM
#4

Några Hongi fungerar ju i ett 100L men samma sak gäller ju att man är tvungen att förändra karet rätt ofta.

Principen är ju densamma även om det hade rört sig om ett större akvarium.

C.D
9/22/18, 5:56 PM
#5

Hongi är betydligt surare än golden tycker jag men om man ska ha Malawi i små burkar så är det golden och sokolofi som funkar bäst

Erratic_Eagle
9/22/18, 5:59 PM
#6

#5 okej

Annons:
C.D
9/22/18, 8:09 PM
#7

Personligen tycker jag att 100l är för litet när det gäller Malawi, men vet att det står på zoopet att det är tillräckligt

Erratic_Eagle
9/22/18, 10:10 PM
#8

#7 ok, ska kolla mer på det

Draken
9/23/18, 9:48 AM
#9

Hongi skulle jag inte ha i ett 100 liters, de är ganska aggressiva.  Golden är, enligt min åsikt, den enda Malawi som man kan ha i 100 liter, men jag skulle rekomendera  200 liter som minst till Malawi. Det är  ganska aktiva fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
9/23/18, 5:22 PM
#10

Nej nej nej nej nej nej nej på Malawi överhuvudtaget i 100 liter.

Ska man ha Malawi brukar man säga absoluta minimum är 300 liter, 250 på vissa sorter. MEN Malawi är en grymt Aktiv fisk och kräver storlek i form av längd, ska du ha Malawi ska du ha minst 120cm långt, ett 100 liters är inte 100cm långt.

så NEJ ingen Malawi i ett 100 liters kar.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
9/23/18, 5:28 PM
#11

okej

Erratic_Eagle
9/23/18, 6:22 PM
#12

mitt kar är 100cm långt och mer exakt 120l

molam
9/23/18, 6:46 PM
#13

Fortfarande för litet, ska va absolur ABSOLUT minst, även fast det egentligen inte är okej heller, 120cm långt.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
molam
9/23/18, 6:46 PM
#14

Om du inte har ett rejält djup på karet, för då funkar 120cm, inte annars egentligen.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
9/23/18, 7:15 PM
#15

djupet är 35 cm tror jag

Erratic_Eagle
9/23/18, 7:16 PM
#16

japp, 35 cm är det

molam
9/24/18, 12:35 AM
#17

SOm  sagt, inte okeh med malawi där i.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

kallepudas
9/24/18, 9:49 AM
#18

Ett juwel rio 180 har längd på 101cm som ett exempel och jag har sett många som haft malawi i ett sådant…..ja inte dom stora sorterna då förstås.

Så vad är det värsta som kan hända om man har malawi i ett akvarium från 100Liter upp till 200L ?

molam
9/24/18, 12:51 PM
#19

Det värsta som kan hända i ett för litet akvarium är;
Fiskarna kan inte röra sig i den mån som behöver Vilket resulterar i tjocka, Feta, Förstoppade och tillslut döda fiskar.
Fiskar som inte växer som dom ska, missbildade, Missväxta, deformade fiskar,
Fiskar som blir ledsna, uttråkade, stressade, Sjuka och till slut Döda etc.

Yngel är en sak, men även yngel växer upp och blir stora, Yngel kan man ha i ett mindre akvarium tills som blir stora nog att inte bli uppätna, Dvs 3-5cm. sen kommer dom börja må dåligt pga för litet akvarium.

Jag tog över ett gäng som hade gått i ett för litet kar för måååånga år sedan, alla var missbildade missformade särskillt Röd zebrorna och Golden Cikliderna "För att dom är så fredliga att dom kan gå i ett 150 liters".

Sen dess har jag lärt mig hur illa det faktiskt kan vara, och ännu bättre vore det om fler kunde förstå det.

#18 och du skulle väl skaffa större till dina golden, dom skulle väl bara gå 105 liters ett litet tag? och det var väl rätt länge sedan nu du skaffade dom🤔

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

kallepudas
9/24/18, 2:41 PM
#20

#19 Jag har yngel hela tiden. Så det betyder att dom växer upp till några cm…3-5cm sedan säljs dom.

Just nu har jag ju ungfisk som går i 105L och 152L.

Först har jag yngel  i 54L sedan 105L och när dom blir 5cm+ så går dom i 152L till försäljning.

Konstigt nog har jag finare golden än många andra. Nog för att det finns en nästan vit golden i det vilda men det är så många som köpt golden som bara är ljusgula i färgen,alltså den där ljusa gula som fina golden har sin första tid som yngel. Den nästa vita golden är det ju inge som har här i sverige nästan för den är inte direkt populär i sådana fall. Så vad återstår dåliga odlare kanske?

Annons:
kallepudas
9/24/18, 3:07 PM
#21

Rättelse: Ynglen är ju rätt ljusgula när dom är små men sedan ska dom ju vara knallgula när dom växer på sig lite. Dom ska ju inte vara bleka i sin gula färg,

C.D
9/24/18, 3:13 PM
#22

Beror på vart din handlare köper sina Malawi i från. Min handlare tar alla cikliderna i från en speciell grossist då vi har sett att det är mycket korssningar på Malawi sidan och hormon behandlade fiskar, jag håller med om att 100l är alldeles för litet för Malawi. Yngel och ungdjur ja de kan ha småburkar. Jag har lite rovisar i ett 720l men tycker nästan det är för litet för dem. Med vänlig hälsning,

Upp till toppen
Annons: