Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 794 ggr
mats08
2018-09-21 21:57

CO2 och guppys

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satte in CO2 via Sodastream idag och nu håller sig alla stora guppys vid ytan. Normalt beteende eller borde jag bli lite orolig?

Annons:
raichu
2018-09-21 22:27
#1

Det är för mycket koldioxid (CO2) och för lite syre, att alla ska envisas med att tillföra extra koldioxid.

Jag förstår det helt enkelt inte.

72mm
2018-09-21 23:13
#2

Mer CO2 betyder väl inte nödvändigtvis mindre syre? Om det inte handlar om extrema mängder koldioxid är det troligen en reaktion på en plötslig ökning. 

Hur mäter du halten av CO2 ?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Mateoz
2018-09-22 08:38
#3

Låter som det kan bero på för hög halt av co2, har du möjlighet att mäta koldioxid nivån? Hur beter sig fiskarna nu?

raichu
2018-09-22 08:53
#4

#2 Koldioxid i ett akvarium brukar vara på en bra halt, men tillsätter man extra så kan det bli för mycket koldioxid i förhållande till syre i akvariet.

Ger detta så lider det som kräver syre av syrebrist (om jag minns rätt nu).

kallepudas
2018-09-22 13:43
#5

#4 Beror ju lite på vad man har för växter för en del kräver ju mer CO2 än vad som finns i akvariet. Därför man tillsätter Co2 men det ska man ju göra med försiktighet då vattenvärdena förändras.

#0 Hur mycket Co2 tillför  du?

mats08
2018-09-22 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har två sätt att testa mitt vatten på: Ett test med sticka från Sera där jag kan se NO3, NO2, GH, KH och pH. Värdena från den visar nu:

NO3 - ca 25

NO2 - omätbart lågt

GH - ca 7 dH

KH - ca 6 dH

pH - drygt 7

När jag mäter med Tetra Test Set (droppmätning) - som är mycket exaktare än en sticka - kan jag mäta fram CO2, NO2, GH, KH och pH. Värdena från det testet visar nu:

NO2 - under 0,3 mg/l

GH - Man ska hälla i en droppe i taget och mäta från när vattnet ändrar färg. Det blir färgat direkt efter första droppen, vilket då visar att jag har GH under 0,5 dH.

KH - Resultatet är typ som GH. Redan efter första droppen blir vattnet färgat, så då har jag under 0,5 dH.

pH - ca 7,5.

CO2 - går inte få fram enligt Tetras tabell, då jag inte kan få fram några vettiga värden på KH.

När jag köpte mitt CO2 sodastream-kit så följde det med en dropchecker med tillhörande vätska. Bruksanvisningen för denna är för en helt annan typ av dropchecker, så jag vet inte riktigt hur jag exakt ska göra. Har försökt följa anvisningen och fått fram ett värde på 7-7,5.

Det känns rätt hopplöst att det inte finns tydliga, korrekta tester. Eller, det finns det väl egentligen, men jag orkar inte åka till vattenverket här i stan för att be dem kolla det. Lär ju inte vara billigt heller direkt. Om de ens skulle ta på sig att göra det…

#3 Fiskarna mår toppen idag. Tror det var liten chock igår då jag tillförde CO2-apparaten.

#5 Jag har just nu en tillförsel på 1 bubbla per sekund. Har ganska sparsamt med växter än så länge, men hoppas ju på att det ska växa till sig så jag kan fylla upp det mer. Karet är på 180 L.

Annons:
Upp till toppen
Annons: