Annons:
Etikettallmänt
Läst 1225 ggr
raichu
2018-09-20 18:56

Bygge planer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag har 2 sådana här akvarier (mått 30x18x20 ca 10l) med Neoheterandria elegans (även kallad tiger teddy) och som är världens minsta ungfödare.

Jag har planer på att (när jag flyttat hemifrån) skaffa 4-6 st helt nya 2 med samma bredd men kanske lite större djup /typ 20-23 cm) och de övriga på kanske 35 i bredd.
Dessa tänkte jag sedan sammankoppla vid ytan så att fiskarna kan simma mellan dessa och limma fast på en bräda.
Antingen på rad eller (med 6 st kar) med de små i mitten och de övriga utanför.
Tror ni att det är möjligt att göra, om ja vilken variant skulle ni då köra?
Hur skulle ni gör för att fixa passagerna?
Jag tänker att passagerna ska vara så att det är typ 1-3 cm mellan varje akvarium.
Passagerna tänkte jag är uppe vid ytan så att om jag jag gör vb i ett akvarium så påverkas inte de övrigas vattenmängd, är det fel tänk kanske?

MVH//Raichu

Annons:
Draken
2018-09-21 07:54
#1

OJ, har sett på youtube ibland, där man har satt ihop 2 eller fler akvarium. Det är riktigt snyggt, men nu hittar jag naturligtvis inte igen några av klippen. Kommer inte ihåg sökorden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2018-09-21 10:33
#2

#1 Är det möjligtvis "bridge" du tänker på?

https://www.youtube.com/watch?v=1tmsHa5spqc

https://www.youtube.com/watch?v=AMF2Mc2ZF6Q

https://www.youtube.com/watch?v=Ibr7peoCdkE

#0 Sådana här projekt gillar jag! 

Om det är sådana här passager (länkade ovan) du har tänk göra så har du som jag ser det ett första design-val att göra mellan flexibelt och radikalt. Gör du separata bryggor mellan varje tank eller gör du ett brett system som har en anslutning till varje tank?

Vill du gömma undan dessa passager eller ska det vara en framstående feature? 

Edit: läste just om din sista mening igen.. Bortse vänligen från allt jag skrivit 😃

Det är någon typ av akvedukt du har tänkt dig?  Då blir min första fråga mer praktisk; hur ska håltagningen ske? Det är rejält saftiga hål som måste borras, eller tänker jag fel? Vilka dimensioner pratar vi om?

Nu när jag tänker efter så gäller nog min första fråga i princip fortfarande.. hur många hål i varje tank? Anslutning på baksidan (1 hål/tank) eller på sidorna (2 hål/tank)?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

raichu
2018-09-21 19:08
#3

#2 ungefär som i filmerna, men inte att de går ovanför som en sådan "brygga" utan en rak passage.

Ja, som en akvedukt, kopplingarna kommer enbart att gå från akvarium till akvarium.

De fiskar som ska simma genom dessa kommer att vara små, Neoheterandria elegans är världens minst ungfödare och en hane blir inte ens 1½cm och honan maxar kanske 2½ som mest. 😎

Akvedukterna blir typ 2 cm på bredden. 🙂

Hur man ska lösa det praktiskt har jag inte kommit fram till då jag inte är ett dugg händig, därför jag delar med mig och har mina frågor. 🙂

Just nu är det 3 alternativa kopplingar jag tänkt mig.

1. Ha alla på rad

2. Att ha de 2 mindre med djupet utåt och de större innanför, blir det 4 innanför så har jag 2 framför och 2 bakom med de små kopplade till båda och de större kopplade till varandra

3. Att ha 2 mindre inne och kopplade till de större som är utanför

Vilken skulle ni köra på där och varför?

Draken
2018-09-23 09:31
#4

#2 Ja exakt. Tack så mycket 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2018-09-23 10:11
#5

#3 Ha dem på rad så att sidan som vänder utåt är så lika som möjligt. 

Ska du bygga akvedukter och inte bryggor (som jag länkade) måste du ju såga (borra med hålsåg) upp 5 cm stora hål, det är väl inte hela världen men bryggor kan ju faktiskt vara enklare att få till, även om det verkar mer avancerat. 

Vattenbyten blir eventuellt ett problem dock.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

raichu
2018-09-23 10:26
#6

#5 Det är just med tanke på vattenbyten som jag inte vill ha bryggor utan akvedukter. 😉

Jag kommer aldrig försöka mig på att bygga något sådant själv utan jag kommer att anlita någon som gör det, jag har inte den händighet som krävs. 😊🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: