Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1690 ggr
tess03_
2018-09-17 12:59

Fenröta eller nafsad på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ja… nån som vet? Fenröta eller nafsad på? Och innan alla "allvetare" kommenterar om liten plats; Jag har bytt ut glaskupan mot akvarium. Vill tillägga att kampisen och 2 platysar jag haft, men platysarna är sålda, dem gick inte ihop och en av platysarna och kampisen var på varandra konstant, så Nemo dottern döpt kampisen till mår nog bättre nu utan rivaler.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Annons:
molam
2018-09-17 13:23
#1

MAn behöver inte vara "otrevlig" det första man är i ett inlägg heller.

Men som svar på din fråga, Det är rätt lätt att de om det är fenröta eller nafs, Fenrötan är nämligen en sjukdom, så fenan "Vittrar" sönder vilket ofta innebär att det är en vit "hinna" Eller ett vitt "Ludd"  där Fenan är skadad, samt att i 90% av fallen så vittrar fenan sönder i en jämn takt, medan om det är nån som nafsat på fisken så är det hack i fenan och ofta ojämna hack.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tess03_
2018-09-17 17:01
#2

Jag har varit medlem här förut och har akvariet och fiskarna jag hade då för antal år sen blev det väldigt mycket hårda kommentarer om och därför skrev jag det där om kupan så att folk vet om att jag fattar att det inte går att ha kupor till fiskar för dem ska kunna simma runt mer typ och nu är ju folk förberedda på att jag har bytt till ett akvarium. Slipper jag alla kommentarer där folk som är så insatta i allt om fiskar typ kommenterar på hårt sätt så kallat. Men ja jag vet inte alls då vad det är. Än har det inte blivit nåt vitt om fenorna… sålänge han beter sig normalt kan jag väl bara låta det vara och avvakta då Då? Fenorna läker och blir fina väl? Behöver inte oroa mig att han inte kommer se fin ut igen om fenorna?

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Draken
2018-09-18 10:38
#3

Ser mer ut som någon har naggat på fenan. Och det kan mycket väl vara Platyn. Platy är inte känd som fenbitare, det är inte många som gör det, men det förekommer.

Håll koll bara så det inte bildas svamp. Och Ja, får han vara i fred, så kommer fenorna att läka och bli fina igen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-09-18 23:05
#4

Mitt råd är att hålla bra vattenkvalitet dvs täta vattenbyten och avvakta och se vad som händer.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: