Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1153 ggr
matildann
2018-09-16 16:43

Zebrasnäckor på sand?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har idag köpt 3 zebrasnäckor till 20 liters karet som lite hastigt sattes igång igår kväll då min nya kampfiskhane visade sig vara aggressiv mot fiskar och räkor och behövde bo själv. Hade sand hemma så det var det jag hade i, men går det bra att ha dessa på sand eller finns det risk att dem får sandkornen mellan skalet och far illa? Om så är fallet så har jag ett 54 liters kar med en plakathane samt 5 otocincolus hoppei och grus. Har även läst att dessa vill ha bräcktvatten för att deras ägg ska kläckas, skulle ju vara kul om man kunde odla lite på dem, men kan man ha Kampfisk i bräcktvatten?

Annons:
molam
2018-09-17 07:30
#1

Dessa är otroligt svår att odla fram trots bräckt vatten, så tror ärligt talat inte att du skulle lyckas även om du försökte =)
Och det är inga som helst problem att ha dom gående på sand, har till och med för mig, att dom allra flesta snäckor mår bättre på sand ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

matildann
2018-09-17 18:40
#2

Okej, vilken tur😊 hade posthornsnäckor förut som inte trivdes på sand alls. Vet inte riktigt vad det var men det var som att skalen liksom förtvinade eller vad man ska säga, som att dem förlorade massa kalk. 🤔 Synd att dem är svårodlade, är ju riktigt fina, roligt också att dem är så aktiva, rör sig hela tiden😊

Lillyrod
2018-09-17 19:45
#3

Att skalen blir dåliga beror inte på sanden. Det beror på att de får för lite kalk att bygga upp sitt skal med. Om man tillsätter lite snäckkross i karet så hjälper det till för att hålla skalen fina. 

Snäckorna tar upp det ur vattnet och gnager lite på krosset också : )

Upp till toppen
Annons: