Annons:
Etikettallmänt
Läst 1436 ggr
angie18
9/13/18, 5:25 PM

regnvatten i akvarium?

satt och funderade lite på om man skulle kunna samla regnvatten för att använda i akvarium? vi ska flytta ut på landet och för att spara på vatten och kostnader de va då denna tanke växte fram 😊 någon som har erfarenhet utav detta? eller vet om de är möjligt??

Annons:
Draken
9/14/18, 7:33 AM
#1

#0 OJ det var en väldigt bra fråga. Dammar och akvarium utomhus är det ju en hel del regnvatten som tilsätts i vattnet, men om man kan samla regnvatten i en tunna och använda i akvarium inne, det törs jag inte svara på. Jag vet faktiskt inte.

Men med tanke på föroreningar och att vattnet blir "dåligt" om det blir stående för länge i stiltje, så borde du ju måsta behöva massa vattenberedningsmedel i vattnet, och frågan är om inte det blir dyrare i långa loppet 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
9/14/18, 6:23 PM
#2

Jag tror inte jag skulle våga det. Man vet aldrig vad man kan få med sig in 🙂

mats08
9/17/18, 10:28 AM
#3

Jag känner mig också tveksam… Såhär tänker jag: Hade man haft en stor, bred tunna som samlade regnvattnet direkt i tunnan så kanske, men ska det först gå via ett tak, häng- och stuprännor så samlar vattnet med sig ganska mycket smuts och dylikt. I så fall bör man nog filtrera det, koka det och sedan tillsätta näringsämnen. Sen beror det väl på vad man ska ha för fiskar i det. Guppys och dylika kräver ju inga supervatten, men ändå… Njaa…🤔

angie18
9/17/18, 3:27 PM
#4

har läst runt lite och de verkar vara galet mycket olika åsikter om det hela min plan va väll isf att ha typ en "fristående" tunna som vattnet kommer direkt ner i alltså inte vi stuprör osv. men tålas att funderas på å göra lite mer efterforskning 😁

72mm
9/17/18, 5:39 PM
#5

Konstigt att det finns en sådan rädsla för vatten som borde vara så nära både "helt rent" och ens egna kontroll som det bara är möjligt. 

Så länge man inte har en död ekorre sittande i stuprännan borde regnvatten vara bättre på alla sätt och vis än vatten som tagits från någon sjö, filtrerats och kemikalieberikats (klor) för att sedan fraktas i gud vet vilka rör (koppar). Det är i varje fall mer känt. Föroreningar som plockats upp på vägen ner är troligen försumbara ( med antagandet att man  inte bor i Xingtai el liknande) och den "smuts" som dras med från taket måste vara av biologisk art, m.a.o inte speciellt giftigt.  Tak och stuprännor torde dessutom vara det mest tvättade som finns. :)

Är man orolig för luft- och stuprörsföroreningar så finns det säkert något smart system för att inte ta de första dropparna. 

Jag skulle snarare tro att bristen på mineraler kan bli ett problem, det är lite för rent helt enkelt. 

Så resonerar jag.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
9/18/18, 10:31 AM
#6

#5 Tja, det kan man ju fråga sig 🤔 Men man hör ju så mycket om att regnvattnet är så surt och förorenat så det finns intye, men egentligen så är det inte så illa, man målar gärna en viss man på väggen ;)

Vattnet här är väldigt rent, det finns inga tillsatser i det vad jag vet, det kommer från en rullstensås, så det står aldrig stilla, och det får naturlig filtrering genom sand och sten. Vattenverket brukar oftast, i varje fall här, säga till om de tänker tillsätta kemikalier i dricksvattnet, så jag är aldrig orolig när jag gör vattenbyten.

Jag gör ganska stora vattenbyten, framförallt i diskuskaret, och jag  använder inga tillsatser i vattnet, annat än växtgödning. Har sällan haft problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
72mm
9/18/18, 11:13 AM
#7

Sveriges kommunala vatten är nog i allmänhet extremt bra, källan är (som hos dig)  ofta mycket ren och vad jag vet är det bara små mängder av klor som tillsätts, så framförallt är det väl det smidigaste att ta det vattnet. 

Regnvatten är väl främst intressant om man inte har bra vatten ur kranen, eller har specifika önskemål på pH värden som inte matchar det vattnet. 

Jag bara filosoferade över varför regnvatten ibland anses som osäkrare än kranvatten, kranvatten har ju också varit regnvatten en gång i tiden. Men visst, man vet ju inte vad som plockas upp på vägen ner, atmosfären är full av naturliga och mindre naturliga partiklar, kanske tar vattenverket bort det mesta av det. 

Eventuellt så kör man i diket lite om man snöar in på skalan bra (som i "rent") vatten - dåligt (skitigt) vatten. Det beror ju lite på vad man ska använda det till. Ska man ha det till sina superkänsliga räkor så kanske man föredrar mineralfattigt, klorfritt och pH-neutralt vatten från regnvattentunnan som även levererar en och en annan död tvestjärt eller löv och men ska man dricka det så bryr åtminstone jag mig inte om pH-halter utan vill jag nog hellre ha klorerat, filtrerat och garanterat tvestjärt-fritt 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mats08
9/18/18, 11:45 AM
#8

I huset jag bodde i för några år sedan hade regnvattnet som kommit via taket en hel del material från taket. Det bestod av betongpannor som färgen börjat släppa på och själva betongen började vittra sönder och kom med i vattnet. Vete tusan om jag skulle våga ta det vattnet från just det huset. Men är det ett nytt och sjysst tak så kanske det inte är några problem. Precis som Rovfisk säger, man målar ju lätt hin håle på väggen. Kanske för att man inte vill riskera något. :-)

Taggeman
9/18/18, 12:03 PM
#9

Tror att regnvatten är ok. Man låter dom första säg 10 minuternas regn hamna utanför tunnan så att skiten från taket kommer bort. Nya tjärpappstak släpper nog dålig föroreningar som inte är bra o betongpannor har nog hög halt av kalk i början.
Jag har plåttak och fyller på regnvatten i akvariet med det och fiskarna lever gott.
Varför jag använder regnvatten beror på att den borrade brunnens vatten innehåller mycket kalk.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: