Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 997 ggr
angie18
9/7/18, 9:32 AM

lowtech hur flytta?

snart kommer dagen då jag ska flytta så mina akvarium behöver följa med på de smidigaste viset har 2 kar som är lowtech alltså med jord botten osv. så hur flyttar man smidigast med ett sånt ? ta ur jorden o spara sen lägga i igen? ta ur o kasta o börja om? alla tips o ideer är välkomna 🤗🤗

Annons:
Draken
9/7/18, 11:57 AM
#1

Om karen inte är så stora, så rekomenderar jag att du låter jorden ligga kvar, se till att den är lite fuktig. Eventuella räklingar, snäcklingar eller yngel kan då överleva flytten om du inte har lyckts hitta dem när du tar upp invånarna 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mateoz
9/7/18, 2:06 PM
#2

Är det små akvarier och en kort flytt hade jag låtit jorden vara kvar. Är det dock ett större akvarium och/eller längre flytt hade jag tömt och börjat om från början. Dels för att jorden är knepig att återanvända i mitt tycke samt, under en lång flytt riskerar bottnen dö ut och akvariet är mycket svårare/känsligare att handskas med om substratet är kvar. Har du filter i akvarierna så försök att ta vara på all filtermedia så alla bakterierna håller sig vid liv. På det sättet minskar du risken för större nitspikar vid uppstart igen.

angie18
9/7/18, 6:08 PM
#3

tack då behåller jag jorden dom är på ca 50liter var och flytten e bara 2km bort så de borde de klara isf😁😁😁

Omorika
9/7/18, 6:08 PM
#4

Jag tömde och sparad lite jord i en hink med vatten som jag sen använde som ymp till att starta upp. Upplevde att flytten av delar av jorden innebar att det nya karet kom i balans snabbare än andra gånger jag startat om.

Upp till toppen
Annons: