Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 891 ggr
Alge
9/3/18, 5:32 PM

Är detta verkligen Amanoräkor?

Hej,

köpte precis ett gäng räkor av sorten Amano. Några utav ser inte riktigt ut som Amanoräkor i färgen. Kan inte se några prickar/fläckar på de. De beter sig inte heller som de andra räkorna som går runt öppet i akvariet. De lite brunare på bilden har i princip gömt sig i botten på bladväxterna medan Amanoräkorna är betydligt mer oblyga.  Eller är det helt enkelt skillnad på honor och hanar?

Kan någon hjälpa mig trots enormt suddiga bilder vad det kan vara för något? Kan inte ta nya bilder eftersom räkorna gömmer sig. kan få en skymt av dem ibland men helt omöjliga att fota.

Annons:
Draken
9/3/18, 7:18 PM
#1

Stroleksmässigt ser det ut som Amano.

Någon mer kunnig kanske kan bekräfta eller dementera :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
9/3/18, 7:41 PM
#2

Det behövs en bättre bild och gärna en som går att klicka upp så man kan förstora den. Amanoräkor kan ha lite olika färg men den ska vara blek i färgen. Hanarna är mycket mindre än honorna.

raichu
9/3/18, 7:54 PM
#3

Utifrån bilden att döma så är det dåligt färgade körsbärsräkor.

Du har blivit lurad i sådana fall.

molam
9/3/18, 10:50 PM
#4

Tror du har fått otroligt fula körsbärsräkor

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

raichu
9/3/18, 11:24 PM
#5

#4 Fula är fel ord, men inte några bra färgade exemplar.

De är däremot utmärkta som städare förutsatt att de inte blir middag.

Alge
9/4/18, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har på lite ofint sätt petat fram en framför kameran. Men vet inte hur mycket bättre kvalité det blev.😃. Det är framförallt beteendet som är helt annorlunda från de 2 Amanoräkorna. Men om det eventuellt är t.ex. körsbärsräkor, bör man skaffa fler av samma sort då? Läste att Amano gärna ska hållas i grupp så tänkte 4st till mitt lilla och nystartade akvarium och sedan eventuellt öka på. Nu känns det som att det kanske borde vara 4 av varje för att vara ok?

Det är för övrigt bara dessa räkor i akvariet. Vill huvudsakligen ha ett växtakvarium.

Annons:
raichu
9/4/18, 5:46 PM
#7

Nu är jag helt säker på att du blivit lurad, detta är körsbär.

Lillyrod
9/4/18, 6:02 PM
#8

Amano behöver större plats än de små körsbärsräkorna. De är snabba simmare och är riktigt roliga när de har utrymme. Jag har mina i 152 liter : )

Upp till toppen
Annons: