Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 613 ggr
angie18
2018-09-02 13:36

böjd fena neontetra

har upptäckt att en av neontetrorna har fått en böjd fena är de någon som vet vad de kan vara? är den sjuk ? smittsamt? kan försöka ta en bild

Annons:
angie18
2018-09-02 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

haft den i ca 2år

Draken
2018-09-02 19:25
#2

Den kan ha fastnat och knäckt fenan. Inavel eller andra orsaker, svårt att säga exakt vad det kan vara. Tror dock inte det är smittsamt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2018-09-02 19:47
#3

Den ser tunn ut så det kan mycket väl vara något sjukligt med den, vad vet jag inte men den ser definitivt inte helt frisk ut. 

Nu spekulerar jag bara men tror du den börjar bli gammal? Neontetror blir runt 5 år gamla bara, vad jag vet, kommer den från en slarvigt odlad linje kan de nog vara ännu mer kortlivade. Näringsupptaget och därmed kanske även immunförsvaret kan ha försämrats även om den inte har någon specifik sjukdom än (vad jag kan se). Fiskar som går mot döden kan bli skröpliga och krokiga mot slutet… 😕

Jag hade avvaktat, matat med nyttig mat och sett till att den verkligen äter ordentligt och blir den inte bättre utan sämre hade jag nog tagit bort den.

angie18
2018-09-02 19:59
#4

jag köpte den gör 2år sen o då va de inget pytte yngel från djuraffären.. den har inte haft så förut utan de är dom senaste dagarna jag upptäckt de här han äter som han brukar o simmar runt med dom andra den ser lite liten ut på bilden men den är längre o lite knubbigare i verkligheten inga andra invånare verkar vara påverkade heller.. men då avvaktar jag lite o ser vilket håll de går åt.. han kanske helt enkelt börjar bli till åren

usvead
2018-09-03 06:10
#5

Ibland ser man neontetror i handeln som är både sneda och vinda. Min gissning är precis som nämnts tidigare att aveln inte är den bästa. 

Jag har haft neontetror som varit lite sneda men de har ätit och simmat på bra ändå. Så länge den gör det kan du nog låta den vara kvar, ser du en försämring så bör du ta bort den.

Upp till toppen
Annons: