Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1097 ggr
Lillräkanf
2018-08-31 19:15

Hur ofta ska jag slamsuga?

Hello jag undrar hur ofta jag bör slamsuga då jag har räkor i karet, de är ju duktiga på att städa.. Mvh

Annons:
Mateoz
2018-08-31 20:40
#1

Jag brukar inte direkt göra några större slamsugningar i mina akvarier. Vid vattenbyten brukar jag bara "vifta" lite lätt med häverten för att få upp eventuellt detritus om det finns något. Ser bottnen bra ut så anser jag själv att du inte behöver slamsuga men ser du lite smuts kan du alltid suga upp det. I ett välbalanserat akvarium ska det inte behövas slamsugas så mycket och har du växter kan dessa använda en del av detritusen som näring. Länkar en bra video om just skötsel/slamsugning i ett växtakvarium, men går att använda som en mall för de flesta akvarier även de som inte är planterade. https://www.youtube.com/watch?v=J-irFjxJAzQ&frags=pl%2Cwn

Lillräkanf
2018-09-01 07:19
#2

Åh tack! 😍

Lojs
2018-09-01 08:49
#3

#1 Sa det jättebra, vid behov helt enkelt. :) Har man "skräpiga" fiskar som typ Platy eller slöjstjärtar så brukar det behövas lite oftare, även om det är hög belastning i karet.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2018-09-01 09:42
#4

Mycket sällan jag slamsuger akvariumen. nån gång om året, och då oftast i stora där jag har Gibbimalar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: