Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1165 ggr
dennisskierus
2018-08-31 15:56

Ds stapplande steg.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så. Nu har jag packat upp min födelsedagspresent. Antagligen den bästa presenten på väldigt länge. Tanken är att ha ett bottenlager av JBL soil (Så att växterna blir glada) och täcka det med sand (anledning…… estetik?) Rötter, växter och inriktning - sällskapsburk.

Annons:
dennisskierus
2018-08-31 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då är det monterat o klart. 3D bakgrund ser absolut fantastiskt ut, men jag hade inte vägarna förbi någon djuraffär eller hade ork att vänta. Jag kanske kommer ångra mig när allt är på plats osv men men. Plansch är lösningen.

dennisskierus
2018-08-31 16:10
#2
dennisskierus
2018-08-31 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Då är burken på plats. Vatten är i. Filter, med någon form av bakteriestartartabletter i, är igång. Hällde dessutom i något flytande startmedel i också, men underdoserade. Några rötter och växter är också på plats men behöver justeras, för jag är inte nöjd med hur de blev positionerade i efterhand. Nu ska jag hålla koll på vattenvärden och i framtiden flytta över några enstaka tetror från en kompis.

Draken
2018-08-31 16:59
#4

Hej och välkommen till forumet och akvarievärlden :)

Ser snyggt ut så långt. Ett litet tips så här i starten, ös ner massor med snabbväxande växter, du kommer få betydligt bättre kvalitet och förmodligen inte så mycket alger :)

När karet har stabiliserats, så kan du ta bort de snabbväxande och byta ut dem mot andra, om du inte vill ha kvar dem. Börja gärna med 3-4 fiskar, så du får fart på bakteriekulturen, det händer inte mycket med den så länge du inte har fiskar i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-08-31 17:43
#5

Jättefint kar. Tyvärr kommer det att bli så att soilen ligger över sanden efter ett tag. Det grövre materialet stiger alltid uppåt. Det räcker med att du flyttar en växt.

Jag säger som Rovfisk. Släpp i några fiskar som ska bajsa in karet. Bara några få och öka mängden fisk långsamt. Långsamt är svårt för akvarister men om du börjar träna med en gång kommer det att gå bra 😉

Mateoz
2018-08-31 18:56
#6

Grattis i efterskott och grattis till det jättefina akvariet! Du har fått jättebra feedback redan så har inte så mycket mer att tillägga vad jag kommer på just nu. Som sagt starta med att introducera några få fiskar i början som startar igång cykeln samt i med mycket snabbväxande växter för att minska risken för algblomning. Mata sparsamt och använd dig helst av dropptester för att testa vattenvärden då dem är mer exakta. Länkar växtlexikon: https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon Är det något du undrar är det bara att fråga, lycka till! :)

Annons:
dennisskierus
2018-08-31 19:33
#7

Tackar tackar för alla tips. Ska absolut ta det till mig :-)

dennisskierus
2018-09-04 19:36
#8

Då ska vi se…… Två saker. 1. GAAAAAAAH! Såg att när jag tvättade akvariet innan användning så måste något ha smugit sig in o lagt sig på trasan (helt nya, förpackning öppnad 7sek innan användning) och skapat en 4cm lång repa i glaset på burkens framkant. Något som jag nu får leva med. Den är bara synlig i vissa vinklar, men jag vet var den är o ser den ofta. Suck! 2. Jag har stoppat ner 5 kolglödstetror i akvariet. (Jo det är en stimfisk, de ska vara betydligt fler. Absolut) Jag tänkte att små fisk borde ju starta upp det hela lite långsamt. Måste fortfarande iväg till en bättre affär än den som ligger bredvid jobbet för att införskaffa snabbväxande växter. Allt se hade lokalt var Anubias, svärdplantor och något lågväxande gräs som krävde CO2. Men det står på att-göra-listan.

Draken
2018-09-05 09:09
#9

#8 Nej vad tråkigt med repan 😓

5 kolglödsterortycker jag är en ganska bra start på ett akvarium. De grisar inte så mycket och kräver inga mängder med mat :)

Hoppas att du får tag på snabbväxande växter också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: