Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1899 ggr
Fredricafanny
8/30/18, 10:50 PM

Vad är detta för snäcka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har för några månader sedan upptäckt små spiralformade snäckor i mitt kar. Antagligen som följt med när jag köpt växter. Snäckorna är ca 5 mm stora och tycks växa väldigt långsamt/ alternativt inte bli större. Någon som vet vad detta kan vara för sort? Slänger med några halvbra bilder..

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
raichu
8/30/18, 11:09 PM
#3

Ser ut som en Malaysisk sandsnäcka.

Fredricafanny
8/30/18, 11:21 PM
#4

Åå fan, växer dom så långsamt?

raichu
8/30/18, 11:24 PM
#5

Ingen aning, snäckor är inte min starka sida och det är inte som att jag studerat mina.

molam
8/31/18, 12:08 AM
#6

Ser ut som sandsnäcka, växer rätt snabbt, blår många rätt snabbt, men väldigt bra =) har sandisar i alla mina kar, dom lukrar upp sanden och man ser som sällan, dock inte bra om man har grus

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
8/31/18, 8:13 AM
#7

Malaysisk sandsnäcka. De blir inte så mycket större än den är nu, men som ovanstående säger. det är inte helt optimalt att ha dem på grus.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mats08
9/1/18, 11:19 AM
#8

Jag tycker inte alls att det ser ut som en Malaysisk sandsnäcka, varken färg eller form stämmer. De är ljusare och mer grå-beiga, och har mer långsmal form. Dessutom ser den här snäckans skal mer ojämnt ut, det har kraftigare vågform eller hur man nu ska uttrycka det. I mitt tycke ser den mer ut som en dammsnäcka: http://www.aphotofauna.com/images/snails_pond_freshwater_bivalves/snail_great_pond_lymnaea_stagnalis_00_08-07-05_1.jpg

molam
9/1/18, 11:56 AM
#9

#8 finns många typer av sandsnäcka, alla typer ter sig likadant även fast dom ser lite olika ur, så även om det inte är majaysisk (vilket det KAN vara fast bebis eller med dåligt skal) så är det definitivt nån typ av sandsnäcka.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fredricafanny
9/2/18, 1:17 AM
#10

Jasså :) har för mig att Sandsnäckor blir iaf i storlek som en kärsbärs räka. Dessa jag har är supersmå, mer som räkyngel! 🤔

molam
9/2/18, 12:33 PM
#11

#20, beror mycket å bilden sort det är =) finns dom som är pluttiga, find dom som är Större Thiaran är ju rätt stor till exempel =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hejkomochhjälpmig
9/2/18, 7:40 PM
#12

Jag håller med mats08, tycker inte det liknar en sandsnäcka alls.

Draken
9/3/18, 9:44 AM
#13

tror också att det är en sandsnäcka av något slag. Men en väldigt ung sådan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
9/3/18, 11:02 AM
#14

har kollat runt lite, och det är nån form av Thiara sandsnäcka. Den är dock väldigt ung.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: